Diskuse k článku

Formule 1 ze zlaté éry dorážela na rekord mosteckého okruhu

Klaas Zwart je známá figura. Do kokpitu Formule 1 to nedotáhl, tak si je kupuje a závodí s nimi. Na mostecký okruh přivezl Jaguar R5, s nímž v roce 2004 startoval ve Velkých cenách australský pilot Mark Webber. A rozhodně to nebylo jen tak obyčejné svezení, dokonce zajel neoficiální rekord okruhu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M98i52c66h24a96l 78J30a40r54o87š 7324860942585

Jsem překvapený, že tak relativně nedávno tam měl Ford Cosworth. Já měl v podvědomí, že ho nahradili továrnéma speciálama nejméně o deset let dřív.

0/0
22.6.2018 16:52

J83i21ř86í 81S60c17h24w31a83c70h 8628354778686

Cosworth 3.0/V8 vládl F1 v 70. letech. jeho nej éra skončíla v 84, kdy většina týmů přešla na turba s polovičním objemem. Ale i za turbo-éry jej každou sezónu některé týmy stále používaly.

Cosworth byl používán i po zákazu turba a v éře 3.5/V8 ještě zaznamenal velký úspěch v roce 1994 (Schumi s Benettonem mistr světa)

Pak ale verze 3.0/V8, 3.0/V10, 2.4/V8 již hrály "druhé housle". Jeho účast v F1 skončila až sezónou 2013 v týmu Marussia, což leccos napovídá.

Ale i tak nepřetržitá účast v F1 od 1963 do 2013 je solidní účet R^

0/0
22.6.2018 19:50

J12a68k10u92b 65S50e81k29e41r92a 6676660396525

Auta byla nejrychlejší, nejzábavnější a zároveň nejbezpečnější, protože byla nejlehčí.

Formule jsou dnes hybridní, mají nejrůznější elektromotory, komplikovaná turba. Pod vlivem dnešních pravidel musejí auta jezdit z půlky na elektřinu, pokud nejsou na elektřinu kompletně. Navíc jsou zhruba o 40 % těžší, takže jsou v případě nárazu mnohem nebezpečnější.

Zdroj: https://auto.idnes.cz/klaas-zwart-formule-1-jaguar-dpb-/auto_ojetiny.aspx?c=A180621_121435_auto_ojetiny_Fdv

Objem ničím nenahradíš, musím si rýpnout :-)

+6/−3
21.6.2018 15:31

O83n97d69ř10e85j 15Č73a27p92k24a 6771101403954

Nejbrutálnější motor ve formuli byla patnáctistovka turbo, čtyřválec... než FIA došlo, že by se v pravidlech měly omezit věci jako plnicí tlak turba :-) 850 koní v závodě a přes 1100 v kvalifikaci,

+3/0
21.6.2018 15:40

J82i65ř30í 41J37e48z21d22i93n63s30k64ý 8168102233269

a dnes je v závodě 1000 koní klidně taky a ještě to odjede kompletně 5 velkých cen.

0/0
21.6.2018 23:11

L80u74k12á50š 13K89m55e84n35t 5479717294130

No ono ani dnes to není 1000 koní. U Mercedesu se mluvilo o kombinované síle motoru plus ERS kolem 980 koní. Jenže těch 980 koní máte pouze tehdy, když máte v bateriích dost energie. Tedy nemáte těch 980 koní po celé délce okruhu a jezdec často dvě nebo tři kola stáhne ERS, aby dobyl baterie. Dříve v dobách V10 v jejich posledních letech jste měli výkon až 1000 koní a měli jste je dostupné po celé délce okruhu.

Ta kombinace nízké hmotnosti a vysokého výkonu spalovacího motoru stála za tím, že výkony F1 z roku 2004 jsou překonávány až letos po 14 letech.

Dnes se ze závodů F1, což jsou v podstatě 1,5 hodinové sprinty (srovnejte si to třeba s FIA WEC) dělá vytrvalostní závod.

+2/0
22.6.2018 8:27

J79i61ř37í 11S70c16h46w39a47c11h 8328514708806

Že je lehčí auto je bezpečnější je tedy naprostý blábol.....

+1/−6
21.6.2018 17:32

O88n35d82ř63e69j 37Č47a38p51k62a 6671761793854

Z pohledu zabezpečení trati a následků pro ostatní v případě kolize je (menší kinetická energie při stejné rychlosti). Ostatně kvůli tomu je v závodech tahačů to omezení na 160, aby případnou kolizi vydržely zábrany stavěné na osobák.

+2/0
21.6.2018 19:00

J67i13ř35í 76S14c74h64w26a28c42h 8638394418376

hlavní nebezpečí v podobě "kinetické energie" nehrozí od souběžně jedoucího auta ale od nárazu do nějaké pevné překážky a pokud je část kilogramů navíc investována do pevnější konstrukce tak je v takovém případě těžší auto prostě bezpečnější.

+2/0
21.6.2018 20:15

L55u90k47á79š 75K52m26e42n72t 5789947484270

Ale v tom je právě ten problém. Těch 180kg, co mají dnes F1 v závodě navíc oproti F1 z roku 2004 není nikde věnováno pro lepší deformační zóny. Ta kila přibyla protože je v monopostu hybridní systém s bateriemi, protože má monopost mnohem větší a těžší pneu a protože je v monopostu mnohem více paliva než dříve, když se tankovalo během závodu. Proto se pak musí v případě nárazu do překážky do deformačních zón uvolnit mnohem větší množství energie a je to samozřejmě nebezpečnější.

0/0
22.6.2018 8:31

J21i58ř11í 34S65c40h81w23a28c68h 8678224388536

Omylem jsem to přidal do příspěvku níže, takže copy-paste ještě sem:

S tím, že nějaká kila nejsou investována do tuhosti-bezpečnosti (IMHO) nemáš pravdu. Viz třeba halo. Navíc tuhost auta dost významně ovlivňuje jízdní vlastnosti. Takže velmi silně pochybuji, že se v šasi a v tom co pilota obklopuje, za 15 let neudělal vůbec žádný pokrok.

A to ještě bývaly sezóny, kdy se tankovat nesmělo a při vyšší spotřebě sebou museli vozit o dost více než těch dnešních max 100kg (ano roku 2004 se toto netýká) ;-)

0/0
22.6.2018 11:00

J43i43ř44í 83S92c83h30w95a78c82h 8728374628736

nesmyslem je i údajný rozdíl v hmotnosti 40%

0/−1
21.6.2018 18:09

L19u11k11á21š 73K92m51e96n59t 5739517104860

Není to úplný nesmysl, i když 40% to není. Formule 1 v roce 2004 měla minimální hmotnost 605kg. Dnes je to 733kg. Kdy v roce 2004 byla většina týmu pod touto hranicí a monopost dovažovali. Dnes má většina týmů problém se do těch 733kg vejít a velká část jej přesahuje. Navíc v roce 2004 se tankovalo během závodu, takže monopost měl na startu přibližně polovinu paliva, které má dnes. Takže když si to dáte dohromady, tak dnešní F1 je těžší přibližně o nějakých 180kg. Tedy o nějakých 30% a to se samozřejmě projeví.

+1/0
22.6.2018 8:22

J93i21ř56í 63S86c90h31w30a62c88h 8168664858526

no takže pokud to spočítáme přesně, včetně paliva, tak:

2004: 605+60 kg paliva (spotřeba byla jistě o něco větší než dnes)=665

2018: 733 + 100kg paliva = 833

833/665 = 1,25, tedy nejde ani 30 natož 40%! ;-)

Toto navíc platí jen v první polovině závodu ve druhé je to díky srovnání množství paliva ještě méně. (785/665=1,18) ;-)

I dnes špička vozy s lehkými (malými) jezdci dovažuje závažím.

A s tím, že nějaká kila nejsou investována do tuhosti-bezpečnosti (IMHO) nemáš pravdu. Viz třeba halo. Navíc tuhost auta dost významně ovlivňuje jízdní vlastnosti. Takže velmi silně pochybuji, že se v šasi za 15 let neudělal žádný pokrok.

A to ještě bývaly sezóny, kdy se tankovat nesmělo a při vyšší spotřebě sebou museli vozit o dost více než těch dnešních max 100kg. ;-)

0/0
22.6.2018 10:44

J11i57ř10í 22J91e47z40d25i68n94s26k21ý 8508582313869

Tak to o bezpečnosti snad nemůžete ani myslet vážně? Pro F1 je bezpečnost prioritou a řeknu vám, že bych se vyboural mnohem radějí s dnešní formulí jak s touhletou. Auta nemusí jezdit na elektřinu, ale těch 120kW je znát. F1 je komplikovaná i bez pohoných jednotek, tak nechápu ten stesk...

0/0
21.6.2018 23:10

L80u95k11á62š 10K43m88e76n15t 5519207714610

Tak podle mne ho mrzí jeden fakt. F1 z roku 2004 dokáže udržovat při životě za rozumných finančních podmínek a nabídne mu svezení podobnou rychlostí, jakou jezdí monoposty z letošní sezóny. Pokud by ale chtěl stejným způsobem provozovat monopost z letošní sezóny, tak by to pro něj bylo finančně nemožné.

0/0
22.6.2018 8:34

J11i88ř28í 35S61c35h38w64a57c39h 8588384718336

a proč to bude v roce 2033 nemožné?

0/0
22.6.2018 10:47

O75n66d84ř38e31j 86Č72a22p11k25a 6751791493564

Vyloženě nemožné ne, ale bude to stát nesmysl. Spousta zakázkové elektroniky s životností ani ne jednu sezónu, kde bude obrovský problém sehnat náhradu.

0/0
22.6.2018 12:14

J20i92ř66í 84S14c86h13w46a85c62h 8228854968216

no třeba část té dnes "zakázkové elektroniky" bude naprosto běžná-sériová výroba a zbytek se nějak obejde-pořeší ;-)

0/0
22.6.2018 12:30

Najdete na iDNES.cz