Pátek 21. ledna 2022, svátek má Běla
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 21. ledna 2022 Běla

Královský kočár jednou nenastartoval, proto už 13 let rezne v Bukurešti

Princ Filip, manžel britské královny Alžběty II., chtěl v roce 2001 při návštěvě Bukurešti využít služeb limuzíny Daimler. Letitý vůz ovšem tehdy vypověděl službu a od té doby stojí bez zájmu v podzemních garážích. Nikdo se k němu totiž nehlásí.

Daimler Limousine alias Daimler DS 420 | foto: Daimler

Osud tohoto konkrétního kusu je příznačný. Kdysi oblíbené vozidlo králů a státníků je dnes zapomenutou kapitolou historie automobilismu. Poněkud neprávem, protože je posledním modelem dnes již neexistující značky Daimler. Vznikl sice s použitím techniky od Jaguaru, ale na rozdíl od pozdějších daimlerů nebyl pouze přejmenovanou verzí sedanu XJ.

DS420 debutoval v roce 1968, kdy nahradil podobně zaměřený model DR450. Od něj ho odlišovalo několik zásadních rysů. Základem samonosné karoserie (všechny předchozí daimlery měly samostatný rám) se stala platforma sedanu Jaguar Mark X, ale rozvor náprav se prodloužil o více než půl metru na výsledných 358 cm. Zmizela také zadní tuhá náprava, místo ní dostala nová limuzína komplexní nezávislé zavěšení, původem ze sportovního e-typu. O pohon se namísto hliníkového osmiválce 4,5 l OHV z dílen Daimleru staral řadový šestiválec Jaguar 4,2 l DOHC. I on se ve stejnou dobu nabízel v ve slavném Jaguaru E-Type a nesl si s sebou referenci v podobě pěti vítězství v Le Mans.

Limuzína byla chloubou koncernu British Motor Holding (ten se později stal jednou z hlavních částí British Leyland). Jaguar dodal konstrukční řešení, Daimler, tehdy již dceřiná firma Jaguaru, logo a karosárna Vanden Plas luxusní interiér. Ten ctil konvence: kabina řidiče měla jednoduchou lavici a byla od prostoru pro pasažéry oddělena přepážkou. Druhý pár dveří končí kus před zadními koly, protože zadní sedadla se nacházejí hezky v „závětří“. Vzdálenost od přepážky k zadním sedadlům byla působivých 130 cm. V tomto prostoru se mohla nacházet sklopná sedadla pro služebnictvo, ale také některý z příplatkových prvků: luxusní minibar, konzole s televizí nebo mobilní kancelář vybavená počítačem a faxem.

Velkou konkurenční výhodou daimleru byla jeho cena. Díky unifikaci techniky byl DS420 o polovinu levnější než obdobně zaměřený Rolls-Royce Phantom VI, který měl navíc klasickou rámovou konstrukci, bubnové brzdy a postrádal posilovač řízení. Jistě i díky tomu vyrobil Daimler během let 1968 až 1992 přes čtyři tisíce limuzín a další tisícovku šasi pro zakázkové přestavby. Limuzína rolls-royce v období 1968 až 1991 dosáhla jen 374 vyrobených kusů.

Za celou dobu výroby se vzhled DS420 změnil jen jednou, když v roce 1979 Daimler přišel s většími gumovými nárazníky a motor osadil vstřikováním paliva. Když po dalších třinácti letech končila výroba DS420, vypadal tento vůz jako z jiného světa. Daimler (ani mateřský Jaguar) už nikdy podobné vozidlo nezkonstruoval. Pokusy nezávislých firem vytvořit velkou limuzínu prodloužením standardního modelu XJ se také nesetkaly s větším úspěchem. Dnes danému segmentu dominuje Rolls-Royce s moderní interpretací Phantomu.

Ve své době patřilo v nejvyšších kruzích ke „slušnému vychování“ mít v garážích nějaký ten daimler. Britská královská rodina jich používala mnoho, jen Alžběta, královna matka, měla v průběhu let čtyři různé DS420. Dnes královský dvůr tvrdí, že vlastní tři takové vozy a ani jeden z nich není tím, který se nachází opuštěný v Bukurešti.

Suita prince Filipa ho tam zanechala svému osudu před třinácti lety, když se ho kvůli pravděpodobně banální poruše nepodařilo nastartovat. Od té doby parkuje a zapadá prachem v podzemních garážích luxusního bukurešťského hotelu. Mihai Antol, který má parking na starosti, tvrdí, že tam starý daimler stál, už když společnost hotel přebírala. Provozovatel hotelu tvrdí, že veteránský daimler je majetkem britské ambasády, ale ta se k autu nehlásí.

Další exempláře měly například i vládnoucí rody v Dánsku, Lucembursku, Švédsku nebo Kataru.

DS420 často používali také guvernéři zámořských držav Spojeného království, ale ve své době se tento luxusní vůz dočkal nasazení také v individuální přepravě nebo jako hotelové vozidlo v noblesních podnicích. Samostatné podvozky většinou posloužily jako základ pro pohřební vůz. Daimler s velkou prosklenou nástavbou můžete spatřit v celé řadě anglických filmů.

Dnes je nejpopulárnějším využitím úprava landaulet, která se nabízí jako atraktivní zpestření svatby. Originálních „polokabrioletů“ ovšem vzniklo jen několik, v drtivé většině případů proto jde o dodatečné přestavby nejrůznější kvality provedení. Není výjimkou, že upravená karoserie a bílý lak ve skutečnosti skrývají žalostný technický stav. Jako všechna auta z té doby podléhá DS420 zkázonosné korozi. Protože nosnou částí karoserie je prakticky jen podlahová skupina, proreznutí nosníků má opravdu fatální a často neřešitelné následky.

Zájemce o tento daimler by proto měl pečlivě vybírat, a přesto se raději připravit na nákladné karosářské opravy a počítat s tím, že tržní hodnota těchto vozů je relativně nízká a zatím neroste. Daimler DS420 zkrátka svoji dějinnou úlohu splnil a nyní se pohybuje na okraji zájmu veřejnosti i sběratelů.

Autoři:

KOMENTÁŘ: Cesta následníka trůnu ke koruně. Nastává čas prince Charlese?

Princ Charles na portrétu k jeho 73. narozeninám (Tetbury, 14. listopadu 2021)

VIDEO Původně to měla být poklidná neděle, během které chtěl princ Charles oslavit své 73. narozeniny....

Dyslexii už beru jako dar, říká princezna Beatrice

Princezna Eugenie a princezna Beatrice na dostizích v Ascotu (18. června 2019)

VIDEO Britské princezně Beatrice (33) jako malé diagnostikovali dyslexii. Přestože jí čtení dělalo...

Umírající Meghan po autonehodě. Svět kritizuje kontroverzní filmovou scénu

Z filmu Harry & Meghan: Escaping the Palace (2021)

VIDEO V pondělí měl ve Spojených státech premiéru nový televizní film s názvem Harry & Meghan: Escaping...

Únos, dvě manželství a koně. Jediná dcera britské královny slaví sedmdesát

Královna Alžběta II. a její dcera princezna Anna na Windsorském zámku na...

Britská princezna Anna slaví kulatiny. Jediná dcera královny Alžběty II. (94) a jejího manžela...

Místo velkolepé svatby skromný obřad. Princezna Beatrice se v tichosti vdala

Princezna Beatrice a Edoardo Mapelli Mozzi (Paříž, 19. října 2019)

VIDEO Britská princezna Beatrice (31) a italský miliardář Edoardo Mapelli Mozzi (37) se v pátek dopoledne...

  • Nejčtenější

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

VIDEO: 417 km/h. Český miliardář zkoušel na německé dálnici své Bugatti

Český miliardář Radim Passer otestoval na německé dálnici své Bugatti Chiron. S luxusním sportovním autem dosáhl...

Stáčení tachometrů nahradil podvod s inzeráty, až třetina jich je falešná

Symbolem podvodů v autobazarech byly po dlouhá léta stočené tachometry a nejasný původ vozidel. To se v současné době...

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

„Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení automobilového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vana, gauč nebo basy piv? Policie radí, jak předjíždět cyklistu

Jak odhadnout jedenapůlmetrový odstup od cyklisty, kterého se chystáte předjet? Policie dává jednoduchou radu:...

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

  • Další z rubriky

Náklaďák je lepší než kůň, nestoná a nekope. A uveze spoustu piva

První nákladní automobil se spalovacím motorem postavili v roce 1896 u Daimlera. Zpočátku však nákladní automobil...

Nákladní škodovky: po tureckém kamyonetu dorazil před 30 lety Favorit Pickup

Škodu Kamyonet zná jen opravdový znalec historie mladoboleslavské automobilky. V Turecku stavěli na základech škodovek...

Kolín plný hvězd. Mercedesy předvedly, jak vypadá automobilová vznešenost

Na počátku byla klubová burza náhradních dílů, postupně si však kolínské setkání tuzemského Mercedes-Benz klubu...

Obrazová encyklopedie slavné Škody RTO a jejích následovníků

Vajíčko, knedlík či okurka. Takové přezdívky si díky aerodynamickému tvaru vysloužil legendární autobus Škoda 706 RTO....

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Čtyři typy žen, které by chtěl mít každý muž po svém boku. Jste mezi nimi?

Možná právě vy si lámete hlavu nad tím, jak si zajistit přízeň stávající či budoucího partnera? V tomto směru záleží na...

Praktiky ve vile Playboy: orgie, orální sex se psem i ošklivé prostitutky

V novém dokumentu Secrets of Playboy (Tajemství Playboye) promluvily bývalé playmates o praktikách ve vile zakladatele...

Začínal se čtyřmi zaměstnanci, dnes jich má devadesát a prodává i do světa

Svou firmu založil navzdory již existující konkurenci. Po úspěšném startu začal s vlastní výrobou výtahů, později...

Pořízková ukázala vrásky a šediny. Stárnoucí ženy z médií téměř vymazali, říká

Pavlína Pořízková (56) se pochlubila neretušovanou fotkou s odrůstajícími šedinami. Podle české topmodelky je přirozené...