Neděle 17. ledna 2021, svátek má Drahoslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 17. ledna 2021 Drahoslav

Královský kočár jednou nenastartoval, proto už 13 let rezne v Bukurešti

Princ Filip, manžel britské královny Alžběty II., chtěl v roce 2001 při návštěvě Bukurešti využít služeb limuzíny Daimler. Letitý vůz ovšem tehdy vypověděl službu a od té doby stojí bez zájmu v podzemních garážích. Nikdo se k němu totiž nehlásí.

Daimler Limousine alias Daimler DS 420 | foto: Daimler

Osud tohoto konkrétního kusu je příznačný. Kdysi oblíbené vozidlo králů a státníků je dnes zapomenutou kapitolou historie automobilismu. Poněkud neprávem, protože je posledním modelem dnes již neexistující značky Daimler. Vznikl sice s použitím techniky od Jaguaru, ale na rozdíl od pozdějších daimlerů nebyl pouze přejmenovanou verzí sedanu XJ.

DS420 debutoval v roce 1968, kdy nahradil podobně zaměřený model DR450. Od něj ho odlišovalo několik zásadních rysů. Základem samonosné karoserie (všechny předchozí daimlery měly samostatný rám) se stala platforma sedanu Jaguar Mark X, ale rozvor náprav se prodloužil o více než půl metru na výsledných 358 cm. Zmizela také zadní tuhá náprava, místo ní dostala nová limuzína komplexní nezávislé zavěšení, původem ze sportovního e-typu. O pohon se namísto hliníkového osmiválce 4,5 l OHV z dílen Daimleru staral řadový šestiválec Jaguar 4,2 l DOHC. I on se ve stejnou dobu nabízel v ve slavném Jaguaru E-Type a nesl si s sebou referenci v podobě pěti vítězství v Le Mans.

Limuzína byla chloubou koncernu British Motor Holding (ten se později stal jednou z hlavních částí British Leyland). Jaguar dodal konstrukční řešení, Daimler, tehdy již dceřiná firma Jaguaru, logo a karosárna Vanden Plas luxusní interiér. Ten ctil konvence: kabina řidiče měla jednoduchou lavici a byla od prostoru pro pasažéry oddělena přepážkou. Druhý pár dveří končí kus před zadními koly, protože zadní sedadla se nacházejí hezky v „závětří“. Vzdálenost od přepážky k zadním sedadlům byla působivých 130 cm. V tomto prostoru se mohla nacházet sklopná sedadla pro služebnictvo, ale také některý z příplatkových prvků: luxusní minibar, konzole s televizí nebo mobilní kancelář vybavená počítačem a faxem.

Velkou konkurenční výhodou daimleru byla jeho cena. Díky unifikaci techniky byl DS420 o polovinu levnější než obdobně zaměřený Rolls-Royce Phantom VI, který měl navíc klasickou rámovou konstrukci, bubnové brzdy a postrádal posilovač řízení. Jistě i díky tomu vyrobil Daimler během let 1968 až 1992 přes čtyři tisíce limuzín a další tisícovku šasi pro zakázkové přestavby. Limuzína rolls-royce v období 1968 až 1991 dosáhla jen 374 vyrobených kusů.

Za celou dobu výroby se vzhled DS420 změnil jen jednou, když v roce 1979 Daimler přišel s většími gumovými nárazníky a motor osadil vstřikováním paliva. Když po dalších třinácti letech končila výroba DS420, vypadal tento vůz jako z jiného světa. Daimler (ani mateřský Jaguar) už nikdy podobné vozidlo nezkonstruoval. Pokusy nezávislých firem vytvořit velkou limuzínu prodloužením standardního modelu XJ se také nesetkaly s větším úspěchem. Dnes danému segmentu dominuje Rolls-Royce s moderní interpretací Phantomu.

Ve své době patřilo v nejvyšších kruzích ke „slušnému vychování“ mít v garážích nějaký ten daimler. Britská královská rodina jich používala mnoho, jen Alžběta, královna matka, měla v průběhu let čtyři různé DS420. Dnes královský dvůr tvrdí, že vlastní tři takové vozy a ani jeden z nich není tím, který se nachází opuštěný v Bukurešti.

Suita prince Filipa ho tam zanechala svému osudu před třinácti lety, když se ho kvůli pravděpodobně banální poruše nepodařilo nastartovat. Od té doby parkuje a zapadá prachem v podzemních garážích luxusního bukurešťského hotelu. Mihai Antol, který má parking na starosti, tvrdí, že tam starý daimler stál, už když společnost hotel přebírala. Provozovatel hotelu tvrdí, že veteránský daimler je majetkem britské ambasády, ale ta se k autu nehlásí.

Další exempláře měly například i vládnoucí rody v Dánsku, Lucembursku, Švédsku nebo Kataru.

DS420 často používali také guvernéři zámořských držav Spojeného království, ale ve své době se tento luxusní vůz dočkal nasazení také v individuální přepravě nebo jako hotelové vozidlo v noblesních podnicích. Samostatné podvozky většinou posloužily jako základ pro pohřební vůz. Daimler s velkou prosklenou nástavbou můžete spatřit v celé řadě anglických filmů.

Dnes je nejpopulárnějším využitím úprava landaulet, která se nabízí jako atraktivní zpestření svatby. Originálních „polokabrioletů“ ovšem vzniklo jen několik, v drtivé většině případů proto jde o dodatečné přestavby nejrůznější kvality provedení. Není výjimkou, že upravená karoserie a bílý lak ve skutečnosti skrývají žalostný technický stav. Jako všechna auta z té doby podléhá DS420 zkázonosné korozi. Protože nosnou částí karoserie je prakticky jen podlahová skupina, proreznutí nosníků má opravdu fatální a často neřešitelné následky.

Zájemce o tento daimler by proto měl pečlivě vybírat, a přesto se raději připravit na nákladné karosářské opravy a počítat s tím, že tržní hodnota těchto vozů je relativně nízká a zatím neroste. Daimler DS420 zkrátka svoji dějinnou úlohu splnil a nyní se pohybuje na okraji zájmu veřejnosti i sběratelů.

Autoři:

Čekat na smrt vlastní matky je bizarní, říká představitel prince Charlese

Josh O'Connor jako princ Charles v seriálu Koruna (2020)

VIDEO Josh O'Connor (30) hraje ve třetí a čtvrté řadě seriálu Koruna prince Charlese. Britský herec se...

Blíží se katastrofa, jež zastíní pandemii covidu-19, říká princ Charles

Princ Charles vyzval k boji s klimatickými změnami (21. září 2020)

VIDEO Britský princ Charles (71) vyzval v pondělí ke zlepšení boje proti klimatickým změnám, jejichž...

Karibský Barbados se zcela odstřihne od britské koruny, stane se republikou

Královna Alžběta II. a skromná oslava 94. narozenin panovnice (Windsor, 13....

Karibský ostrovní stát Barbados se chce definitivně vymanit z koloniálního propojení s Velkou...

Princ Harry se kvůli Meghan nepohodl se svým bratrem, tvrdí kniha

Princ William, Meghan Markle a princ Harry (Londýn, 25. dubna 2018)

VIDEO Rozepře uvnitř královské rodiny, která vedla k tomu, že princ Harry a jeho manželka Meghan opustili...

KOMENTÁŘ: Vitamíny pro choré Německo. Být velmocí ještě neznamená úspěch

Ve dnech 17. července až 2. srpna 1945 se v Postupimi konala konference...

Před 75 lety postupimská konference symbolicky orámovala konec druhé světové války a začátek války...

  • Nejčtenější

Šéf koncernu VW vyzradil uvedení Fabie Combi. Je symbolem nové role Škody

Předseda představenstva koncernu Volkswagen Herbert Diess na linkedinovém profilu koncernu VW uveřejnil příspěvek s...

Veterána k prodeji nafotil před vlastní garáží, za pár hodin přišli zloději

Doslova štěstí v neštěstí měl majitel veterána, který se ho před několika dny rozhodl prodat. Inzerát s fotografiemi...

Autofotka týdne: Mercedes má displej přes celou přístrojovku

Německý automobilový koncern Daimler představil nový displej Hyperscreen, který pokryje téměř celou palubní desku...

Dovolená snů pro autaře: pohodová jízda zakroucenými silnicemi do Alp

Zapomeňte na sbírání výškových rekordů na Stelviu nebo Grossglockneru. Alpy se dají za volantem užít už kousek za...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Topení a nabíjení mobilu jen někdy. Elektroauta by mohla zhasnout Francii

Kdyby Francouzi nakupovali elektromobily tak nadšeně, jak by si přála jejich vláda, nastal by tento týden ve Francii...

TEST olejů: nejhorší je kokosový, zdravější je i sádlo

Premium Na smažení a fritování, do salátů, omáček i dresinků... Do velkého srovnání olejů a tuků jsme vybrali dvacet výrobků....

Život s Ester. Není úplně málo komplikovaná, přiznává trenér Bank

Premium Je to už pět let, co od svého bratra Ondřeje přesedlal jako trenér k Ester Ledecké. Dovedl ji k olympijskému zlatu v...

Expremiér Sobotka se vrátil do pražských Stodůlek. Pořídil si byt v paneláku

Premium Expremiér Bohuslav Sobotka se v tichosti vrátil z Moravy, kam se uchýlil po odchodu z politiky, do Prahy. Jak zjistila...

  • Další z rubriky

Slavné wartburgy neměly po revoluci šanci. Zanedbaný vývoj je rychle skolil

Východoněmecký automobil Wartburg zůstává ve stínu menšího a slavnějšího trabantu, ve své době však těchto celkem...

Škoda slaví sto let kombíků: od Laurinky přes Hajaju k Octavii

Kombíky jsou škodováckou doménou. Jsou praktické a pro mnohé i hezčí než výchozí varianta s tříprostorovou karoserií....

Toyota Sports 800. Japonská bojovnice, která proháněla výrazně silnější auta

Premium Je maličká, jako dělaná na drobná těla neposedných Japonců. V jejím interiéru je těsno, a pokud s ní chcete dlouhodobě...

Žena vybírá vůz, muž podepisuje šek, hlásala reklama na pragovky

Mezi nejvýznamnější československé automobilky patřila Praga. Například její malé Piccolo bylo svého času...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

WhatsApp si znepřátelil uživatele. Hromadně přecházejí na jiné platformy

Začátkem února vstoupí v platnost nové podmínky oblíbené chatovací aplikace WhatsApp, které umožní sdílet řadu nových...

Vágner ulovil Nechranického krokodýla. Bájná štika vzdorovala několik dní

Jakub Vágner procestoval svět v honbě za gigantickými a vzácnými rybami. V minisérii České televize pátrá po legendách...

Vytetovaná sexuální instrukce zaráží i mého gynekologa, líčila dívka

Nesedí k ní, ale onen vulgární sexuální povel má na podbřišku opravdu vytetovaný. Vznikl jako rozpustilá, hrdá,...

Evropě hrozil masivní blackout. Rakušané narychlo zapojili jádro i uhlí

Kvůli silnému poklesu frekvence v elektrické přenosové soustavě hrozil v pátek Evropě masivní výpadek dodávek...

Dopisy od Němcové jeho žena spálila, říká potomkyně spisovatelčina milence

Irena Maňáková promluvila o vztahu svého předka Václava Bolemíra Nebeského s Boženou Němcovou. Básník byl jedním z...