Autofotka týdne: závodní Aero Minor se opět chystá na okruh v Le Mans

aktualizováno 
Téměř sedmdesátiletý závodní speciál Aero Minor Sport se opět chystá na závod v Le Mans, tentokrát ovšem v kategorii historických vozů. Legendární automobil se čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans účastnil v roce 1949, kdy skončil ve své kategorii první.

Legendární automobil se čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans účastnil v roce 1949, kdy skončil ve své kategorii první. | foto: Autodrom Most

Spolek Le Mans Redux chce legendu vzkřísit a zcela opravit, aby se mohla v roce 2020 znovu vypravit na prestižní trať jihovýchodně od Paříže.

„Jde o technicky výjimečné auto, o kterém spousta lidí u nás vůbec neví. Proto bychom kromě závodění auto chtěli také zpopularizovat. Plánujeme také vydání knižní publikace,“ vysvětluje Michal Froněk, který zároveň působí v designérském studiu Olgoj Chorchoj. 

Závodní vůz Aero Minor Sport (na snímku pořízeném 5. října 2018 na mosteckém...

Závodní prototyp vozu vyráběného československou továrnou Aero Praha se náročného závodu ve Francii účastnil v roce 1949, po osmileté válečné pauze. 

Svoji třídu vyhrál, celkově skončil třináctý, v pořadí po přepočtu kubatur skončil druhý za dvanáctiválcovým vozem Ferrari. Coby dvouválec s objemem 0,7 litru nemohl stačit mnohem výkonnějším šesti, osmi nebo dvanáctiválcům. Právě kvůli velké výkonové disproporci mezi auty tenkrát pořadatelé počítali tuto speciální kategorii. Z 60 automobilů tehdy náročný závod dokončilo 19 vozů. „Šlo o první velký závod tohoto prototypu a vůz byl kompletně osazen pouze československými komponenty, včetně pneumatik a svíček,“ zdůraznil Froněk.

Posádku tehdy tvořil Otto Krattner a František Sutnar. Jezdci obdrželi za vítězství půl milionu franků, které si cestou domů uložili ve švýcarských bankách. Komunistický režim je za to odsoudil na 11 a 15 let vězení. „Sutnar byl propuštěn v roce 1963, a ačkoli byl absolventem obchodní akademie, živil se jako dělník a řidič. Počátkem 70. let emigroval, zemřel v roce 1990 v Curychu,“ popsal příběh závodníků Froněk.

Závodní speciál Aero Minor
Závodní Aero Minor se opět chystá na okruh v Le Mans

Postavila ho Jawa

Koncept auta z pera hlavního konstruktéra Rudolfa Vykoukala původně pocházel z dílen továrny Jawa. V roce 1946 však bylo rozhodnuto, že Jawa bude prodávat pouze motocykly. „Výroba minorů byla ukončena v roce 1951, kapacitu leteckých závodů Aero naplnila místo výroby populárního vozu výroba vojenských letadel kvůli eskalující studené válce,“ poznamenal Froněk. V poválečném období se minorů vyrobilo 15 000 kusů, z toho polovina skončila v zahraničí. Zájem o ně byl v Belgii, Nizozemsku, Francii, Rakousku, Švýcarsku či Skandinávii. Na dalším ročníku Le Mans v roce 1950 Aero Minor opět vyhrálo ve své kategorii, tentokrát ale s nizozemskou posádkou.

Fotogalerie

Jeden z mála dochovaných exemplářů legendárního auta koupil spolek šesti nadšenců Le Mans Redux s cílem vrátit automobil po 70 letech na závodní okruhy. Auto je v pojízdném a technicky zachovalém stavu, musí však projít celkovou generální opravou. „Je to na celkovou repasi všech mechanických částí, jako jsou klouby a manžety. Motor se musí postavit v podstatě nový, převodovka zrepasovat,“ uvedl mechanik Jaroslav Prášek, kterému spolek opravu 405kilogramového vozu svěřil. Spolek má navíc originální závodní motor, který plánuje zrepasovat a umístit do auta.

Autor:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Další z rubriky

Rok 1968 byl pro Mercedes přelomový. Žralok vozil do pivovaru dělníka Havla

Mercedes Benz 240D 3.0

Osmašedesátý rok minulého století zaznamenal nejen politický var, ale také významnou změnu na automobilovém trhu....

Bentley slaví stovku. Nejrychlejší náklaďáky na světě sází na objem

Posádka Elliot Dale a Richard Porter s automoblem Bentley Derby z roku 1935 na rychlostní zkoušce v areálu zemědělského družstva ve Svatém Janu nad Malší na Českobudějovicku.

Za vznikem výrobce luxusních vozů Bentley stál britský průkopník automobilismu a konstruktér motorů Walter Owen...

Nejslavnější české auto. Rychlá tatra vozila celebrity i zlé estébáky

Tatra 87, rok výroby 1940

Nejslavnějším československým osobním automobilem je aerodynamická Tatra 87 určená původně pro vyšší klientelu. Za...

Najdete na iDNES.cz