Sobota 26. září 2020, svátek má Andrea
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 26. září 2020 Andrea

Kočkolapy mají narozeniny: nejkrásnější kupé jsou dnes za dva platy

Kupé, to je dnes automobilový druh na vymření. Praktičnost ani outdoorové kvality vlastní dnes módním SUV u nich nenajdeme. Jsou to prostě kočkolapy, se kterými se parádně svezete. A kočárek do nich nakonec vlastně nacpete taky. V 90. letech tuto krásnou automobilovou čeleď reprezentovaly dvě výrazné ikony – Audi TT a Fiat Coupé.

Fiat Coupé | foto: Fiat

Audi TT s Fiatem Coupé patří k ikonám narozeným v devadesátých letech. Klasická kupé patří k vůbec nejvýraznějším autům té doby a jsou to designové ikony, pod kterými jsou podepsáni nejslavnější autodesignéři dneška. Jak se to pozná? Dodnes nezestárly.

Audi TT letos slaví dvacátiny a Fiat Coupé je ještě o pět let starší, jsou to prototypy stylového kupé pro každý den. Nikdy to nebyly vozy pro puristy, dynamická jízda jim však nebyla cizí. Pohon předních kol převzaly z konvenčnějších modelů, na říznosti to jízdním vlastnostem neubralo. Naopak, s oběma je dodnes náramné svezení. Fiaty se dají sehnat od třiceti tisíc, audiny pak začínají o 20 tisíc korun výše. Za dva platy tedy máte parádní kočkolap, samozřejmě s výhledem dalších investic.

Fiat Coupé

Fiat Coupé

Audi TT

Audi TT

Audi TT

Jestli nějaké auto patří do učebnic automobilového designu popisujících devadesátá léta, je to Audi TT. Hned to první se stalo kultem ve chvíli, kdy se poprvé ukázalo světu. Neodolatelně krásné auto mělo ale trochu nešťastný start, za designem nezaostávaly ani motory, bohužel ho mezi prvními koupili i ti, kteří si s volantem zrovna netykají. A první kousky řidičské chyby neodpouštěly. To vše je dnes zapomenuto.

Fotogalerie

TTčko bude už navždycky vypadat takhle, dnes je na trhu už jeho třetí generace. Oblé tvary a dokonalé proporce vymyslel kdysi pro malé kupé Audi Peter Schreyer. Ten sice už dávno v Ingolstadtu nepracuje, udělal obrovskou kariéru u korejské Kie, designová genetika auta, které kdysi navrhoval skoro potají, je však vidět i o dvě generace dál. Jednoduché, nezaměnitelné tvary TTčka pozná snad každý, přitom se říká, že vedení projektu tehdy v polovině devadesátých nepřálo a Schreyer ho dodělával potají „uklizený“ mimo designérské centrum. Nakonec první TT kupovali lidé právě kvůli tomu, jak vypadalo.

„Nebyla to otázka rozumu, ale náhlého vzplanutí,“ popisuje koupi Audi TT jeden z jeho majitelů. „Co si o tom tehdy žena myslela, si už nepamatuju, ale asi si to umíte představit...“ pokračuje s úsměvem. „Člověk se v něm od prvního momentu cítil skvěle. A jak jezdilo! 220 koní na tu dobu - a vlastně i dnes - bylo strašně moc a navíc TT bylo komplet z hliníku, takže velmi lehké. K tomu pohon všech kol...“ rozplývá se. „Dodnes si vybavuju detaily, hlavně ty hliníkové - víčko nádrže, hlavice řadicí páky, ovladače na palubce,“ přirovnává je ke šperkům. „S Audi TT jsem jezdil tři roky. Splnil jsem si sen většiny chlapů, mít aspoň jednou v životě pořádný sporťák,“ vypráví nadšeně.

Audi TT

Audi TT vždycky bylo stylové, technicky na výši, rychlé, luxusní, přiměřeně komfortní, je etalonem stylového kupé pro každý den a pro ty méně jisté je do zimních plískanic k mání s pohonem všech kol, v nabídce byla vždy i verze se stahovací plátěnou střechou. Teď už se mluví o nástupci, siluetu bude mít zas nezaměnitelnou, ale prý už má mít dva páry dveří. Holt, dvoudveřáky už vymírají i mezi kupátky.

Fiat Coupé

Fiat Coupé

Audi TT

Audi TT

Fiat Coupé

Nepřehlédnutelný fiat, který jako by jeho tvůrce modeloval mačetou, vzbudil pozdvižení na bruselském autosalonu pět let před TTčkem. Coupé je poslední fiat s tímto typem karoserie, další sportovní modely značky už pak vždy vychází s konvenčních modelů. Kousek ze speciální limitované edice prý vlastnil sám Michael Schumacher a dodnes je to ve vrcholovém provedení s přeplňovaným pětiválcem také nejrychlejší auto, které kdy tato italská značka nabídla; 220 koní charakterního přeplňovaného pětiválce ho rozjelo až na dvěstěpadesátku. Design je stejně výrazný, svébytný, s nezaměnitelnými detaily jako u audi. Coupé má sice na boku napsáno jméno designérského mága Pininfariny, ale maloval ho excentrický Chris Bangle, ano, to je ten, co změnil v novém století tvář BMW.

Fiat Coupé
Fiat Coupé

Každý detail je jedinečný, hlavně charakteristické prolisy vyseknuté nad výřezy blatníků; obrovitá kapota, která vlastně tvoří celý čumák, ukrývala čtyř- a pětiválce s turbem i bez. Technický základ byl ovšem z rodinného každodenního praktika - Fiata Tipo. To není výtka, začátkem 90. let patřil ke špičce a coupé s ním se ctí dojelo až k novému miléniu - poslední kus vyrobený v prosinci 2000 nesl pořadové číslo 72 762. Pokud po něm pasete, neohrnujte nos nad základní osmnáctistovkou, nejede špatně a na každodenní použití je nejlepší. Přeplňované verze ovšem mají mnohem větší říz a v zatáčkách tvrdí muziku lamelový samosvorný diferenciál Viscodrive.

Taková malá, obratná kupé jsou dnes navíc na vymření. Automobilky jdou vstříc chutím zákazníků a nabízejí pragmatičtěji a praktičtěji stavěné modely. A tato kupátka jsou přeci jen hlavně hračkami pro velké kluky. A ti se dnes už o pěkná auta na hraní zajímají čím dál méně, bohužel...

  • Nejčtenější

Octavia za 3 500 korun: boj s krizí, chaos a riskantní sázka na superslevy

Octavia za 3 500 Kč měsíčně, Kodiaq za 4 899 Kč, Passat za něco málo přes 6 000 Kč… Ačkoli automobilkám docházejí...

Nový šéf pojmenoval hlavní cíle Škody: Hyundai, Kia, Ford, Opel a Francouzi

„Značka je na tom velmi dobře a má skvělou pověst. Tu si vypracoval tým, který může být náležitě hrdý,“ prohlásil...

Prověřeno na vlastní sklo: na čelní okno povinné ručení nestačí

Loni kolem toho byl skandál mezi pojišťovnami na českém trhu. Jeden z menších hráčů na trhu prohlásil, že pojištění na...

KOMENTÁŘ: Hlasování záškoláků o fyzikálních zákonech Evropu zničí

Ursula von der Leyenová dokazuje, že i ten, kdo ve škole nedával pozor, to může dotáhnout daleko. Předsedkyně Evropské...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Emisní šílenství udělalo z malého suzuki investiční bombu

V Bruselu o fyzikálních zákonech hlasují, teď zas ověřují ekonomická pravidla pokusem. V nejnovější lekci zjišťovali v...

Sundej vlajku, nebo ti vypálíme dům. Agresivita demonstrantů v USA roste

Premium Demonstrace proti policejní brutalitě, jak to nazývají protestující i média, začínají být docela brutální i vůči...

Felák, flexit nebo chillovat. Slovník dnešní mládeže uvádí rodiče do rozpaků

Premium Ač to možná ani netušíte, nejspíš i kolem vás denně chodí shiperky, které flexí s teniskami nebo iPhonem, díky čemuž...

Prodlužte životnost filtru pevných částic. Stačí pár jednoduchých kroků

Premium Výměna filtru pevných částic stojí desítky tisíc korun, jeho čištění a renovace pět až patnáct tisíc korun. Těmto...

  • Další z rubriky

Jsou spolehlivé a krásně znějí. Alfisté oslavili v Plzni 110 let značky

Téměř dvě stě padesát aut od italské automobilky Alfa Romeo zaplnilo plzeňské náměstí. Místní klub příznivců těchto...

Je to můj kamarád, říká režisér Marhoul o svém Volkswagenu Transporter

Svůj Volkswagen Transporter T4 si pořídil v roce 1999 a jako hlavní auto jej používá dodnes. Režisér Václav Marhoul...

Nejvíc si užívám, když mohu cestou zakotvit, kde chci, říká kajakář Hradilek

I český vodní slalomář a kajakář Vavřinec Hradilek patří k lidem, pro které je Volkswagen Transporter nedílnou součástí...

OBRAZEM: Rej wartburgů oslavil výročí. Před 55 lety přišlo střídání modelů

Roku 1965, před pětapadesáti lety, se v Eisenachu střídaly na lince původní Wartburg 311 s jeho nástupcem, modelem 353....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Octavia za 3 500 korun: boj s krizí, chaos a riskantní sázka na superslevy

Octavia za 3 500 Kč měsíčně, Kodiaq za 4 899 Kč, Passat za něco málo přes 6 000 Kč… Ačkoli automobilkám docházejí...

Blíží se katastrofa, jež zastíní pandemii covidu-19, říká princ Charles

Britský princ Charles (71) vyzval v pondělí ke zlepšení boje proti klimatickým změnám, jejichž dopad podle něj zastíní...

Herec Petr Čtvrtníček se nakazil koronavirem, leží v nemocnici na JIP

Herec Petr Čtvrtníček (56) skončil kvůli covidu-19 v nemocnici. Minulý týden měl pozitivní testy, a když se mu...

Počet úmrtí bude stoupat. Podívejte se, jaké měla křivka zpoždění jinde

Počet úmrtí s nemocí covid-19 u nás poroste. Byť ještě není jasné o kolik. Příklady z jiných zemí jasně ukazují, že...

Nebudu všem po rozchodu ukazovat, jaká jsem čičina, říká Mottlová

Muž roku 2016 Josef Kůrka (28) nedávno oznámil rozchod s herečkou a modelkou Barborou Mottlovou (33). Fitness trenér...