Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Přes nejhezčí hřeben Krkonoš na běžkách

  6:00
Přestože naše nejvyšší hory zdánlivě nabízejí zimní vyžití hlavně pro sjezdaře, také běžkaři zde najdou svůj ráj na zemi. Krkonošská magistrála je dokonce svým způsobem evropským unikátem, protože vyznavači bílé stopy mají k dispozici zhruba 550 kilometrů upravovaných drah.
Na Krkonošské magistrále - Sněžka od bufetu na rozcestí

Na Krkonošské magistrále - Sněžka od bufetu na rozcestí | foto: Jan HocekiDNES.cz

"Páteří" běžeckých tras je pravidelně upravovaná "Krkonošská magistrála," jež od Harrachova po Žacléř měří téměř 90 kilometrů.

Celodenní náročná trasa, na kterou vás zveme, začíná ve Špindlerově Mlýně, stoupá na hřebeny po zmiňované magistrále k bufetu Na Rozcestí a vrací se zpět přes Luční Boudu a Špindlerovku po jedné z nejhezčích částí pohraničního hřebene.

Krkonošská magistrála

Ze "Špindlu" k hřebenům

Náš výlet na běžkách zahájíme ve Špindlerově Mlýně, tradičním turistickém centru Krkonoš. Výjimečné klimatické podmínky a rozmanitá horská příroda přispěly k tomu, že se z původní hornické osady, zmiňované již v 15. století, stalo jedno z nejvyhledávanějších turistických středisek v České republice.

Přestože do města míří návštěvníci celoročně, největší nápor přichází v zimním období. Není divu - celkem 19 sjezdovek o celkové délce 26 km, 5 lanových drah a 11 vleků je neodolatelným lákadlem pro všechny vyznavače sjezdového lyžování. V bezprostředním okolí Špindlerova Mlýna však také najdeme 85 km upravovaných běžeckých tratí, sáňkařské dráhy, U-rampy pro snowboardisty a další možnosti sportovního vyžití.

Velký výškový rozdíl mezi údolím Špindlerova Mlýna, ležícím v nadmořské výšce 715 m, a horskými planinami ve výšce přibližně 1 200 m nejlépe překonáme sedačkovou lanovkou vedoucí ze Svatého Petra.

Pokud se však rozhodneme toto stoupání zdolat vlastními silami, ideální trasa vede právě po Krkonošské magistrále. Ta prochází Špindlerovým Mlýnem a její východní větev začíná u Dolské boudy, nedaleko dolní stanice lanovky ve Svatém Petru. Že jsme trasu našli, poznáme podle typického značení červeno-bílými kosočtverci s nápisem Krkonošská cesta a symbolem běžkaře.

Dvě souběžné stopy příjemně stoupají po široké a upravené cestě, odkud se nám odkrývají pohledy na Špindlerův Mlýn, přehradu na Labi a hřeben Zlatého návrší. Na rozcestí U Krásné Pláně pokračujeme úbočím směrem na Klínové boudy až k Chalupě na rozcestí. Kdo se nahoru vyvezl lanovkou, bude od horní stanice ve výšce 1 185 m pokračovat podél tyčového značení s několika mírnými stoupáními na Klínové boudy, kde se napojí na Krkonošskou magistrálu.

Krkonošská magistrála

Chalupa na rozcestí

Občerstvení na rozcestí

Jak už název napovídá, Chalupa na rozcestí (známá mezi lyžaři též jako "Bufet na rozcestí") leží na významné křižovatce tří turistických cest. Zatímco jihovýchodním směrem odbočuje hřebenová trasa vedoucí přes Liščí horu směrem do Pece pod Sněžkou (popřípadě dále na Černou horu), nás čeká cesta směřující k Luční boudě. Pokud jsme poctivě šlapali po svých už ze Špindlu, máme teď v nohách přibližně 13 km a nastoupali jsme přibližně 600 výškových metrů.

Občerstvení v samoobslužném bufetu tedy rozhodně přijde vhod – výborné tu mají zejména husté polévky a k chuti přijdou též čerstvé domácí koláče, zapíjené horkým čajem. Jsme teď totiž na bezlesém krkonošském hřebeni a chvilka zahřátí a doplnění tekutin rozhodně přijde vhod.

U Chalupy na rozcestí se odpojujeme od Krkonošské magistrály, což mimo jiné znamená konec dokonalých, strojem upravených stop. Na bezlesém a větrném hřebeni ostatně kvalitní stopy stejně dlouho nevydrží, k čemuž přispívá nejenom vítr, ale také provoz skútrů a rolb. Nemusíme však být smutní – méně kvalitní lyžařské stopy nám na následujícím úseku bohatě vyváží nádherné panoramatické výhledy na většinu krkonošských vrcholů.

Krkonošská magistrála
Ranní stoupání na Pláně

Po hřebenech ke Sněžce

Po rovině dojedeme k chatě Výrovka, kde červenou značku křižuje zelená trasa – vpravo odbočuje rolbová zásobovací cesta do Pece pod Sněžkou, vlevo letní turistická cesta do Špindlerova Mlýna (ta je však v zimě většinou uzavřená z důvodu lavinového nebezpečí).

Výrovka je poslední možností k občerstvení před náročným stoupáním do sedla pod Luční horou. Moderní stavba s desítkami vikýřových oken je již třetí Výrovkou, která zde stojí: první turistická chata ležící v sedle v nadmořské výšce 1 356 m byla postavena v době expanze budního hospodářství v 18. století. Nazývala se také Tannenbaude a dnešní jméno prý dostala v 19. století, kdy tu financové s oblibou číhali na pašeráky. Výrovka vyhořela v roce 1948, sousední Havlova bouda, postavená roku 1926, v listopadu 1947. Později tu vyrostl provizorní dřevěný objekt, který nakonec nahradila dnešní moderní budova, která je majetkem KČT.

Od Výrovky stoupáme úbočím do nejvyššího místa naší trasy, kterým je 1 510 m vysoké sedlo mezi Luční a Studniční horou.
Odtud můžeme za příznivého počasí obdivovat nádherné výhledy na Sněžku, Studniční horu, Bílou louku a celý hraniční hřbet.

V sedle byl v bývalé kapličce postaven památník obětem hor – jako památka na tragickou smrt Václava Rennera v roce 1798. Během sjezdu k Luční boudě mineme další důkaz toho, že hory v těchto místech dokážou být kruté – prostý Rennerův kříž připomíná smrt Jakuba Rennera, majitele Luční boudy, jenž zde zahynul ve sněhové bouři 11. dubna 1868.

Krkonošská magistrála

Trasa mezi bufetem a Výrovkou

Nejvyšší chata v Česku

Luční bouda je dnes nejenom nejnavštěvovanější a nejstarší horskou boudou v Krkonoších, chlubí se též přívlastkem nejvýše položené horské chaty v Česku a patří k největším ve střední Evropě. Leží v nadmořské výšce 1 400 metrů a podle nalezeného kamene s letopočtem se její vznik datuje do r. 1623. Pravděpodobně však existovala již ve druhé polovině 16. století, původně jen jako prostý úkryt při staré obchodní "slezské" cestě.

Odtud se Sněžka zdá být téměř na dosah, a pokud nám síly i čas dovolují, můžeme se přes Úpské rašeliniště vydat na její úpatí, k bývalé Obří boudě. Jinak ale od Luční boudy pokračuje tyčemi značená cesta vedoucí přes Stříbrné a Čertovo návrší k chatě Špindlerovka. Na tento exponovaný úsek, kde jediným vodítkem jsou často jenom dřevěné tyče, bychom se rozhodně neměli vydávat za špatného počasí nebo při snížené viditelnosti.

Prudký sjezd z úbočí Malého Šišáku nám signalizuje, že chata Špindlerova je již nedaleko. Od nově zrekonstruované chaty (dnes čtyřhvězdičkového hotelu) to máme domů už jen několik posledních kilometrů z kopce. Jízda po modré značce může být v hlubokém či mokrém sněhu mírně dobrodružná, neboť v některých místech stopu občas zavěje hluboký sníh. Pozor také musíme dávat v prudkém sjezdu z Davidovek, který přetíná silnici.

Jestliže máme z jízdy dolů strach, můžeme na Špindlerovce nasednout do linkového autobusu, který nás bezpečně dopraví do údolí – ale ruku na srdce, nebyla by škoda o odměnu v podobě dlouhého sjezdu přijít?

Krkonošská magistrála

Pohled na Růžovou horu

Může se hodit

Doprava
Do Špindlerova Mlýna jezdí pravidelné linkové autobusy, které z Prahy odjíždějí z nádraží Florenc a Černý Most. Cesta trvá 2 hodiny 45 min a jízdné je průměrně 160 Kč. Autem trvá cesta z Prahy zhruba 2 hodiny.

Místní doprava
Autobusová linka Špindlerův Mlýn - Špindlerovka jezdí denně v hodinových intervalech, poslední spoj ze Špindlerovky odjíždí v 17:00.

Lanovky
Skiareál poskytuje pro běžkaře poloviční slevy na první ranní jízdy. Za 50 Kč se tak vyvezete lanovkou na Hromovku (8:00-9:00), Pláně (8:30-9:00 a zpět v 18:00) a Medvědín (8:30-9:00). Dá se využít i poloviční sleva na vlek z Míseček na Medvědín.

Ubytování
Špindlerův Mlýn nabízí nepřeberné množství penzionů a hotelů. V zimní sezoně je třeba počítat s cenami od 600 Kč za osobu a den na dvoulůžkovém pokoji s vlastním sociálním zařízením. Více například na www.spindleruv-mlyn.cz.

Půjčovny vybavení
Pro výlet na běžkách nemusíte nutně mít svoje vybavení; běžkařský komplet lze zapůjčit za cenu přibližně 240 Kč/den. Více například na www.skolmax.cz.

Mapa
Protože letní a zimní cesty se v Krkonoších značně liší, ideální je speciální zimní lyžařská mapa - například mapa "Krkonoše" v měřítku 1:60.000 od firmy Shocart či podrobná turistická a lyžařská mapa Krkonoše - východ v měřítku 1:25.000. Podrobnou mapku celé magistrály se všemi vyznačenými trasami získáte též v informačních střediscích. Ujetá trasa měří kolem 35 km.

Důležitá telefonní čísla
Horská služba – nonstop tísňové číslo: 602 448 338

Autoři:

Nádraží Praha Vršovice

  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  21.5 14:36

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Zahoďte tlustý bajk. Obratný štěrkolet je univerzál a sluší i holkám

19. května 2024

Móda gravelových kol nabírá novou sílu. „Silničky“ na tlustých pláštích pro pohodlné jízdy ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VELKÝ TEST ELEKTROKOL 2024: Kdo umí řídit, dojede dál a šetrněji

21. května 2024

Přemýšlíte o nákupu univerzálního horského elektrokola? Nechte se inspirovat testem, který pro...

Život v nejvýše položeném městě světa: Lidé se tu mění v trosky, pokud přežijí

16. května 2024

Premium Extrémní podnebí, zdevastované životní prostředí, katastrofální hygienické a pracovní podmínky....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Voda se ohřívá, davy ještě nedorazily. Prověřené tipy na moře před sezonou

18. května 2024

Kdo si chce užít pár dní v teple u moře dřív, než do dovolenkových lokalit dorazí tisíce...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  21.5 14:36

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

VELKÝ TEST ELEKTROKOL 2024: Kdo umí řídit, dojede dál a šetrněji

21. května 2024

Přemýšlíte o nákupu univerzálního horského elektrokola? Nechte se inspirovat testem, který pro...

TEST ELEKTROKOL 2024: Německá kvalita i české překvapení

21. května 2024

Premium Tucet terénních elektrokol s pevnou zadní stavbou prošel obsáhlým testem. Zkušení jezdci i naprostí...

Bez pojištění zapláčete. Kolik stojí záchrana vrtulníkem v rakouských Alpách

20. května 2024  13:39

Záchrana v horách či jiném těžce přístupném terénu se může turistům v Rakousku výrazně prodražit,...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Zásnubní šaty elegantní princezny. Spustily Kate efekt, návrhářku zničily

Seriál Když si jeho šaty oblékne některá z členek královské rodiny, obvykle to každý návrhář oslavuje jako životní úspěch....