ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Shutterstock

Mlsání o Vánocích. Prodeje čokolády se vrací na hodnoty před pandemií

  • 1
Podle Mezinárodní organizace pro kakao se spotřeba čokolády opět vrací na úroveň před pandemií. Oživení však může ohrozit klesající životní úroveň a omezení výdajů za zbytné zboží, jako je čokoláda.

Výkonný ředitel Mezinárodní organizace pro kakao (ICCO) Michel Arrion podle agentury Bloomberg uvedl, že prodeje čokolády rostou díky obnově osobního setkávání a vánočních večírků, které byly kvůli covidu utlumeny.

„Zaznamenali jsme oživení spotřeby v souvislosti s Vánocemi i s přípravami oslav začátku čínského nového roku a následně Valentýna,“ říká Arrion s odkazem na nadcházející svátky.

Během pandemie citelně klesla spotřeba čokolády po celém světě, ovšem nyní dochází k nárůstu prodejů v maloobchodech, restauracích, ale také na letištích. „V posledních dvou čtvrtletích dokonce roste produkce kakaa,“ doplňuje Arrion.

Evropská unie vyjídá svět a plýtvá potravinami, kritizuje světový fond

Obchodníci s kakaem a čokoládou i přesto mají obavy. Krize životních nákladů v Evropě totiž snižuje příjmy spotřebitelů, což se může projevit na výdajích za zbytné zboží, jako je čokoláda. „Není jasné, jaký dopad bude mít inflace a ztráta kupní síly na tradiční spotřebitele v Evropě,“ uvedl Arrion.

Díky lepším technologiím a vyšší efektivitě a dalším faktorům v západní Africe v posledních desetiletích výrazně vzrostla produkce a zároveň klesly výrobní náklady.

V některých částech Afriky produkce rostla od roku 2010 až o téměř sto procent. V letošním roce vidíme oproti minulému roku spíše pokles, říká analytik investiční společnosti XTB Štěpán Hájek. Výrobci čokolády po covidu museli začít pracovat s vyššími zásobami kakaových bobů, což se podepsalo pod nižší produkcí v Africe a Jižní Americe, vysvětluje analytik.

„Samotná výroba čokolády by se mohla postupně vracet na úrovně před pandemií, ale nebude to tak jednoduché. Celý trh s čokoládou každý rok spíše klesá. Důvodem jsou vysoké náklady na dopravu a silnější konkurence. Proto mohou mít příští rok problém výrobci prémiové čokolády, zatímco lépe na tom budou výrobci levnějších produktů,“ doplňuje Hájek.

Největší milovníci sladkostí

Podle údajů z Global Consumer Outlook společnosti Statista je ve spotřebě čokolády na celém světě obrovský rozdíl. Zatímco ve velké části Evropy a ve Spojených státech je tato pochoutka na bázi kakaa velmi oblíbená, mnoho lidí v Asii dává přednost jiným pochutinám, které uspokojí jejich chuť na sladké.

Pokud jde o žebříček čokoholiků, Švýcarsko je v popředí s roční spotřebou na hlavu dosahující v roce 2021 působivých 11,6 kilogramů. Země je dobře známá svým vynikajícím čokoládovým průmyslem, mezi nejznámější značky patří Toblerone a Lindt.

Vysoko na seznamu je také sousední Německo s 5,7 kilogramy na hlavu, zatímco Američané podle odhadů snědí v průměru devět kilogramů čokolády za rok. Na druhém konci žebříčku jsou Indie a Čína se spotřebou na hlavu klesající až k 0,2 kilogramu.

jsou podle dat výrazně nižší spotřeba na hlavu Indie a Čína, a to 1,0 a 0,2 kilogramu.

Mlsání v Česku

Češi podle dat Českého statistického úřadu loni spořádali 2,9 kilogramu čokolády, v roce 2018 to bylo 2,7 kilogramů. Rostoucí zájem v posledních letech potvrzuje například Čokoládovna Janek z Uherského Brodu.

„Rok 2021 byl pro nás obchodně i prodejně rekordní a protože jsme chtěli celou čokoládovnu stabilizovat a připravit se na další růst, nastavili jsme si plán na rok 2022 střídmě s růstem do 30 procent,“ říká Václav Durďák, jeden ze zakladatelů rodinné firmy.

„První měsíce roku 2022 byly obchodně velmi dobré, ale později se projevil vliv války na Ukrajině, rozkolísanost cen a především velké zdražování. Propad jsme očekávali vyšší, ale přesto zákazníci nakupovali, i když s nižší četností, než bylo běžné v roce 2021 a 2020. Konečná čísla ještě nemáme, ale myslím si, že se i přes těžký rok přiblížíme plánu plán letošního roku splníme,“ dodává Durďák.

„Nejdůležitější jsou pak Vánoce, které dělají až desítky procent tržeb celého roku. Letos je zájem opět veliký, ale jestli bude rekordní, uvidíme až po Štědrém dnu,“ uzavírá Durďák.