Zdražení se dotkne všech nabízených značek piv, tedy Pilsner Urquell, Radegast, Gambrinus, Velkopopovický Kozel a Birell v sudech a tancích.
Ceny balených piv se nezmění. Informaci od hostinských a obchodních řetězců a potvrdil mluvčí Prazdroje Zdeněk Kovář.
Kvůli rapidnímu růstu vstupních nákladů už od ledna zdražily pivovary Staropramen a Budvar. Prazdroj naposledy zvyšoval cenu většiny produktů loni v říjnu v průměru o tři procenta, poprvé po třech letech zvedl ceny čepovaných piv.
Pivovar se po dva roky pandemie koronaviru potýkal s omezeními provozu hospod a restaurací, kde se v běžné době vyčepuje v průměru 40 procent z prodejů pivovaru na domácím trhu a zbytek se prodá v obchodech.
Pivovarníkům navíc minimálně poslední půlrok zdražují hlavně energie a skleněné a plechové obaly, ale také voda i ječmen na výrobu sladu.
„V posledních měsících čelíme dramatickému nárůstu cen vstupů, hlavně energií, které tvoří výraznou část nákladů ve výrobě i distribuci. Výrazně rostou i ceny vstupů souvisejících přímo s pohostinstvím, například výčepní technologie, skla a dalšího vybavení, které pivovar hospodám poskytuje. Jakoukoli souvislost s konfliktem na Ukrajině naprosto odmítáme,“ uvedl Kovář.
Prazdroj podle něj věří v důležitost české pivní kultury v hospodách, a proto je dlouhodobě podporuje, nejvíce v posledních dvou letech.
„K úpravě cen piv v sudech a tancích jsme přistoupili proto, abychom mohli v investicích a trendu zvyšování kvality pokračovat. Ceny čepovaných piv upravujeme pouze potřetí za posledních šest let.“ uvedl.
Prazdroj každoročně investuje do rozvoje tuzemských hospod a restaurací stovky milionů korun. V posledních dvou letech pandemie podle Kováře to ještě zintenzivnil. „V podpoře gastro segmentu budeme pokračovat nadále. Letos se soustředíme zejména na školení personálu, zvýšení kvality služeb a lepší vybavení hospod včetně snižování nákladů na jejich provoz,“ uvedl mluvčí.
Půllitr prémiového piva Pilsner Urquell, „plzeňská dvanáctka“, se teď v plzeňských restauracích prodává za 42 až 61 Kč. Ve velkoobchodu s nápoji, například v Prodejně piva Plzeň - Vodrážka a Vodrážka, vyjde na 27,40 Kč, pokud si zákazník koupí klasický padesátilitrový sud. S menším objemem sudového obalu se cena půllitru zvyšuje.
Prazdroji klesl předloni čistý zisk o pětinu na 3,8 miliardy korun. Tržby se meziročně snížily o víc než miliardu korun téměř na 16 miliard Kč. Hlavním důvodem nižších hospodářských výsledků bylo dlouhodobé uzavření a omezení provozu pivnic vinou pandemie a s tím spojený nižší prodej piv.
Pivovar prodal v roce 2020 v ČR a v cizině 11,2 milionu hektolitrů piva, meziročně o 4,2 procenta méně. Prodej v ČR klesl meziročně o osm procent na 6,69 milionu hektolitrů, v cizině vzrostl o jedno procento na 4,52 milionu hektolitrů. Loňské prodeje zveřejní pivovar na přelomu dubna a května a finanční výsledky předchozího roku většinou odhalí koncem června. Plzeňský Prazdroj vlastní od roku 2017 japonská skupina Asahi Group Holdings.