Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Berlíňané podepisují petici za centrum bez aut. Bylo by největší na světě

Zákaz vjezdu soukromých aut do ulic vnitřního Berlína si přeje na padesát tisíc lidí. Alespoň tolik už jich podepsalo petici iniciativy jménem Berlin Autofrei. Ta si přeje, aby se z centra německého hlavního i největšího města stala největší zóna bez aut na světě. Pokud vláda jejich hlasy nevyslyší, doufají aktivisté v referendum.

Na společné akci odpůrců aut v centru Berlína a Greenpeace měli účastníci na tělech připevněné dřevěné rámy, aby demonstrovali, kolik prostoru auta zaberou. (30. května 2021) | foto: Profimedia.cz

Zóna, kterou by si Berlíňané představovali jako „bezautovou“, čítá asi 88 čtverečních kilometrů vnitřního Berlína a ohraničuje ji prstenec tratí železnice S-Bahn.

Uvnitř ní budou podle autorů projektu samozřejmě existovat výjimky v podobě vjezdu aut zajišťujících nutné služby, vozidel záchranného systému anebo aut tělesně postižených. Kdokoli jiný by dovnitř zóny mohl vjet pouze dvanáctkrát za rok a ještě pouze pronajatým vozem. Důvodem by bylo například stěhování, píše britský list The Guardian.

Petice však mezi obyvateli Berlína vzbuzuje i mnoho otázek. Je skutečně nutné z centra auta vyhánět úplně? A co třeba elektromobily?

„Rádi bychom, aby polovina všech aut v Berlíně byla do příštího roku elektrická, abychom splnili vládní předsevzetí stran emisí v dopravě,“ říká Nik Kästner, jeden ze spoluautorů petice. „To se ale jistě nestane, neboť v současnosti je v Německu registrováno pouze 1,3 procenta elektrických aut,“ dodává. Proto je jedinou možností omezit vjezd aut jako takových, ne jen měnit, čím jezdíme,“ dodal.

„Auta znečišťují vzduch také tím, jak se jim opotřebovávají pneumatiky,“ říká mluvčí iniciativy Manuel Wiemann. „Zabírají až příliš místa a zbytečně ohrožují lidské životy, ať už elektrická nebo naftová,“ dodal.

Berlínský regionální parlament si nechal v roce 2014 vypracovat studii, která zjistila, že 58 procent dopravního prostoru zabírají právě auta, přestože po Berlíně cestuje autem pouze třetina lidí (uvnitř prstence S-Bahn dokonce jen 17 procent). Pouhá tři procenta prostoru města jsou věnována cyklistům, z nichž po městě jich cestuje 15 procent, v samotném centru pak 18 procent.

Studie dále ukázala, že zaparkovaná auta ve městě zabírají plochu 17 kilometrů čtverečních, autům je v Berlíně určen téměř dvacetinásobek prostoru nežli cyklistům a tři čtvrtiny mrtvých na silnicích tvoří cyklisté a chodci.

A co děti?

„Záleží nejenom na momentální dopravní situaci, ale hlavně na životním prostředí jako takovém,“ říká Nina Nobléová, jedna ze spoluautorek berlínské iniciativy. „Je důležité, jak chceme žít a dýchat. Chceme, aby lidé mohli v noci znovu spát s otevřenými okny, aby si děti opět mohly hrát na ulicích a aby naši prarodiče znovu měli možnost jezdit po městě na bicyklech,“ dodala.

Přestože se historicky mnoho podobných „protiautových“ kampaní v Evropě setkalo jen s omezených úspěchem, berlínská iniciativa Berlin Autofrei má podle odhadů našlápnuto k úspěchu. Kampaň totiž využívá zvláštní formu přímé demokracie, kterou zaručuje německá konstituce. Podobné referendum v nedávné minulosti rozhodlo například o precedentním vyvlastnění bytů v německém hlavním městě. 

Aby měla berlínská iniciativa Berlin Autofrei úspěch, musí v první fázi třístupňového procesu sesbírat podpisy 20 000 lidí tak, aby mohl být předložen návrh ke změně zákona. V další fázi bude třeba posbírat
170 000 podpisů. Pokud vláda návrh nepřijme ani po těchto dvou fázích, rozhodne o něm referendum.

V první fázi se dosud podařilo sesbírat 50 333 podpisů a autoři iniciativy tak neskrývají sebevědomí.

Šťastnější bez auta

„Federální ministerstvo životního prostředí si nedávno nechalo zhotovit studii, v níž níž 91 procent Němců vyjádřilo, že by byli šťastnější bez auta. Ve skutečnosti svoje auto má nyní pouze třetina Berlíňanů,“ říká spoluautor iniciativy Kästner. 

Berlíňané v referendu odsouhlasili vyvlastnění čtvrt milionu bytů

Dodal však, že lidé nezískají výhody automaticky. „Pokud dojde ke konečnému plebiscitu, bude záležet na motivaci voličské základny stejně jako v ostatních volbách, kdy budou výsledky těsné,“ dodal.

Při zatím posledním referendu volajícím po dopravním zákonu, který by více zohledňoval cyklisty, k hlasování lidí vůbec nedošlo, neboť vláda návrh zákona přijala hned po jeho druhé fázi. Existuje velká pravděpodobnost, že se totéž přihodí i Berlin Autofrei. V nové vládní koalici budou totiž mít rozhodující slovo Zelení, kteří získali v berlínských zářijových volbách 18,9 procenta hlasů.  

Momentálně čeká hnutí ještě spousta práce. „Pokud někdy bude šance k tak radikální transformaci dopravy, tak kde jinde než v Berlíně a kdy jindy než teď,“ uzavírá podle The Guardianu mluvčí iniciativy Wiemann.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Prstenec zóny města, která by do budoucna měla být bez aut, ohraničuje berlínská podzemka S-Bahn.

Autor:

Dojíždění do Prahy obstarají nové soupravy. Mají dva oddíly první třídy

  • Nejčtenější

Mallorkou se promenoval turista jen v plavkách, místní už toho mají dost

14. května 2024  14:48

Po měsících protestů na Baleárských ostrovech, včetně hladovek před hotely nebo vlny graffiti,...

Belgie jako druhé Řecko. Zadlužení země rychle roste, řešení v nedohlednu

13. května 2024

Belgie se už dlouhé roky řadí mezi nejvíce zadlužené ekonomiky Evropské unie. Svůj dluh tato...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Muž využil mezery v systému aerolinek. Získal zdarma 58 letenek

15. května 2024

Právník Tyrone Barugh poukázal na mezeru v akční nabídce australské letecké společnosti Jetstar....

Trable balkonových solárů v Česku. U zapojení na černo se energie navíc zaúčtuje

16. května 2024

Premium V Česku narůstá popularita balkonových fotovoltaik. V případě, že mají domácnosti staré hodiny,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Za peníze si štěstí koupíš. Kolik utratí swifties během turné své bohyně

15. května 2024  12:29

Zpěvačka Taylor Swiftová je celosvětový fenomén a současná nezpochybnitelná královna popu. Blížící...

Svatební segment láká i módní značky. Nabízejí levnější i méně formální kusy

19. května 2024

Řada cenově dostupných módních značek se rozhodla prodávat svatební sortiment. Cílovou skupinou...

Česká republika byla za 1. čtvrtletí na pátém místě na světě v nákupech zlata

19. května 2024  7:54

Česko bylo za první čtvrtletí letošního roku na pátém místě na světě v nákupech zlata. Česká...

Aby neujel vlak. Velké řetězce šlapou do online byznysu, zisk bývá problém

19. května 2024

Premium V domácnostech se rychle zabydlelo objednávání zboží online s dovozem před dveře. Dokazují to...

Galaktický úspěch. Síla provází prodeje Lego Star Wars už pětadvacet let

19. května 2024

Svět Star Wars a Lega slaví čtvrt století spolupráce. Spojení dvou úspěšných značek se v roce 1999...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...