Plán také počítá s ukončením prodeje aut se spalovacím motorem od roku 2035. Unijní exekutiva plánuje rovněž zavést takzvané uhlíkové clo, které by měli platit podniky vyvážející do EU neekologicky vyráběné průmyslové produkty.
„Chystáme se toho požadovat od našich občanů hodně. I od našich podniků. Ale děláme to pro dobrou věc,“ řekl místopředseda Evropské komise Frans Timmermans.
Evropská komise má plán boje s emisemi: spalovací motory skončí v roce 2035 |
V rámci dosud nejzásadnějšího balíčku klimaticky šetrných opatření rovněž počítá s vytvořením fondu, který by měl lidem pomoci kompenzovat očekávané zdražení tepla či pohonných hmot. Unijní exekutiva také chce výrazně podpořit prodej elektromobilů, pro něž by měly členské země budovat podstatně více dobíjecích stanic.
Pokud všechny změny schválí členské státy a Evropský parlament, začnou platit od roku 2026. Podle unijních činitelů však i kvůli očekávaným námitkám automobilového průmyslu může schvalování trvat až několik let.
14. července 2021 |
„Tak daleko jako EU ve snaze učinit ekonomiku klimaticky šetrnější nezachází žádné další hospodářství světa. EU má v plnění zelených cílů výrazně předběhnout jak Spojené státy, tak Čínu a všechny další ekonomické celky. Obyvatelé EU se tedy vskutku stanou součástí nebývalého společenského experimentu, který pro ně bude znamenat hlavně jedno: zdražování,“ upozornil ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.
Právě kvůli nevyhnutelnému zdražování se podle agentury Reuters dají čekat protesty chudších zemí Unie, které se budou snažit své občany ochránit. Také pro země s vyšším podílem průmyslu bude přechod na navrhovaný systém nákladnější.
Jeden z evropských diplomatů uvedl, že úspěch balíčku bude záviset na tom, zda dokáže být realistický a sociálně únosný, aniž by zároveň destabilizoval ekonomiku. „Cílem je posunout ekonomiku na novou úroveň, ne ji zastavit,“ řekl Reuters zmiňovaný diplomat.
Součástí plánu na „vytvoření prvního uhlíkově neutrálního kontinentu“ je i zdanění leteckého paliva a tlak na využití biopaliv v tomto odvětví. Samotné zdanění kerosinu by většinu letenek na cestách po Evropě zdražilo podle propočtů MF DNES řádově o stokoruny.
V rámci odděleného nového systému se bude nově obchodovat s emisními povolenkami pro silniční dopravu a vytápění budov. Náklady budou hradit výrobci paliv či dodavatelé tepla do budov, což patrně povede ke zvýšení cen pro zákazníky.
Silniční dopravě hrozí podle šéfa sdružení ČESMAD Vojtěcha Hromíře razantní skokové navýšení nákladů. „Tím, kdo dopady balíčku zaplatí, budou jednoznačně spotřebitelé. Ti si připlatí za cenu zboží. Aby nárůst cen nebyl skokový, je třeba, aby všechna opatření počítala s přechodným obdobím,“ říká.
Čtvrtina příjmů z emisních povolenek z dopravy a vytápění má putovat do nového sociálně klimatického fondu, který bude sloužit mimo jiné k podpoře domácností, pro něž bude očekávané zvýšení cen neúnosné. V letech 2025 až 2032 by měl podle komise členským zemím přinést přes 70 miliard eur (více než 1,8 bilionu Kč), které by vedle podpory chudších domácností měly sloužit rovněž k investicím například do energetické účinnosti budov.