Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Výraz solidarity, nebo zlehčování? Světové firmy modifikovaly svá loga

Společenská izolace a dodržování rozestupů alespoň dvou metrů – takové je poselství skryté za hrátkami s logy světově známých firem. Experti z oblasti reklamy a designu uvádí, že taková reklamní taktika má své plusy a minusy. Podle některých může v současnosti působit i jako zlehčování situace.
Pozměněné logo McDonald's

Pozměněné logo McDonald's | foto: archiv společnosti

Značky McDonald’s, Coca-Cola, Audi a Volkswagen se pustily do boje s koronavirovou pandemií po svém. Pozměněnými logy dávají najevo, že si lidé mají držet odstup od ostatních. 

Brazilská odnož gigantu rychlého občerstvení McDonald’s minulý týden oddělila své dva zlaté oblouky. Výsledné logo umístila na Facebook. Jenže snahu řetězce restaurací s rychlým občerstvením uživatelé sociálních sítí neocenili, právě naopak. Podle nich by velké firmy měly v koronavirové krizi spíš pomáhat potřebným než se soustředit na design.

„Nechci od McDonaldu roztomilou hru z logem. Chci, abyste nabízeli miliony meníček zadarmo těm, kteří je potřebují,“ napsala jedna z uživatelek Twitteru. Brazilský McDonald’s nakonec rozpůlené zlaté „M“ ze sociálních sítí stáhl.

Naproti tomu krátká videa s pozměněnými logy automobilek Audi a Volkswagen na internetových kanálech zůstávají. A na vylidněném newyorském náměstí Times Square svítí červená reklama, kde je každé písmenko ve slově Coca Cola odděleno mezerou. Pod logem stojí nápis, „odloučení je nejlepší způsob, jak nyní zůstat spolu.“ 

Sportovní brand Nike sice svou „fajfku“ nerozdělil, zato na sociálních sítích rozjel masivní kampaň se sportovci, jako je basketbalista LeBron James nebo golfista Tiger Woods. Kampaň vybízí lidi, aby se hýbali doma. „Pokud jste někdy snili o tom, že budete hrát pro miliony lidí na světě, nyní tu možnost máte,“ zní nynější slogan Nike.

Upoutání pozornosti

Podle odborníků na reklamu a design nemusí jít ze strany velkých značek o nejšťastnější krok. „Současná globální situace není vtip, jde o vážnou věc,“ uvedl například kreativní ředitel společnosti Siegel+Gale Douglas Sellers pro CNN Business. „Nová loga mohou zlehčovat závažnost situace, kterou si procházíme. Na druhé straně je ale pravda, že kreativní činnost, která má podporovat povědomí o sociálním distancování, je třeba i ocenit,“ přiznal Sellers.

Brian Braiker, šéfredaktor časopisu Ad Age, který se orientuje na marketing a média, zdůrazňuje, že zrovna nyní by značky měly spíše poskytovat smysluplné služby než si hrát s logy. Odkazuje například na společnost Louis Vuitton LVMH, která místo parfémů vyrábí dezinfekci rukou

„Firmy si musí uvědomit závažnost situace. Správnou cestou je pro mnohé uzavření výroby či přesedlání na nějakou užitečnou činnost. Když vidím značky jako McDonald’s či Coca-Cola, které projevují ‚solidaritu’ pozměňováním svých log, vyvolává to u mě spíš ironickou reakci,“ uvedl Braiker.

Jak říká grafický designér Lumír Kajnar, snaha velkých společností působit zúčastněně a vyjádřit se k celospolečenským tématům není nijak nová ani ojedinělá. „V poslední dekádě firmy takto upozorňovaly na ženskou otázku (McDonald’s obrátil své M na W), vymírání živočišných druhů (značka Lacoste místo krokodýla vyšívala na svá trička ohrožená zvířata) nebo podporovaly sňatky osob stejného pohlaví (duhová vlajka obarvila v roce 2015 mnoho amerických log),“ vyjmenovává Kajnar.

Reklamy dál žijí ve světě bez viru, firmy se musí zákazníkům připomínat

„Bohužel s každou akcí se snižuje účinek překvapení a síla apelu. Nedivím se pak, že to někoho může dráždit. Vytratila se z toho prapůvodní odvaha, začalo to působit uměle a vykonstruovaně. Prostě reklama. Lidé si pak mohou oprávněně říkat, že tahle ‚solidarita‘ ty firmy fakt nic nestojí,“ dodává Kajnar.

Pokud se firmy nesnaží situaci využít byznysově ku svému prospěchu, nevidí ředitel reklamní agentury Ogilvy Ondřej Obluk v pozměněných logách problém. „V okamžiku, kdy na takový reklamní krok není vázaná žádná nabídka zboží nebo služeb, tak s tím problém nemám. Myslím si, že je v pořádku, když firmy tímto způsobem dávají veřejnosti k dispozici své komunikační kanály,“ říká Obluk.

Podobně to vidí i kreativní ředitel společnosti VMLY&R Miroslav Pomikal. „Když se takhle velká značka vyjádří k situaci, tak to minimálně upoutá pozornost. Takové firmy mají sílu, jsou vidět a mohou tím pádem předávat sdělení, že se lidé mají sociálně distancovat. Samozřejmě je ale lepší, když značka něco reálně dělá, když se fyzicky angažuje.“

Rouška pro sirénu z loga Starbucks

Je nutné poznamenat, že firmy McDonald’s, Coca-Cola, Audi ani Volkswagen nepřišly s prvkem mezery v logu jako první. Stvořitelem myšlenky je slovinský grafik Jure Tovrljan, který vytvořil projekt s názvem Coronavirus Logos. 

V rámci projektu oddělil olympijské kruhy i žlutý a červený koláč platebních karet MasterCard. Tovrljan dále nasadil siréně z loga výrobce kávy Starbucks roušku, siluetě basketbalisty v logu ligy NBA vyměnil míč za notebook a název sítě Linkedln změnil na Lockedln.

Autor:
  • Nejčtenější

Mallorkou se promenoval turista jen v plavkách, místní už toho mají dost

14. května 2024  14:48

Po měsících protestů na Baleárských ostrovech, včetně hladovek před hotely nebo vlny graffiti,...

Muž využil mezery v systému aerolinek. Získal zdarma 58 letenek

15. května 2024

Právník Tyrone Barugh poukázal na mezeru v akční nabídce australské letecké společnosti Jetstar....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Smrt v oblacích. Let do Singapuru má po silných turbulencích jednu oběť

21. května 2024  14:37,  aktualizováno  15:23

Třiasedmdesátiletý Brit zemřel a dalších třicet lidí se zranilo při silných turbulencích, které...

Trable balkonových solárů v Česku. U zapojení na černo se energie navíc zaúčtuje

16. května 2024

Premium V Česku narůstá popularita balkonových fotovoltaik. V případě, že mají domácnosti staré hodiny,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Za peníze si štěstí koupíš. Kolik utratí swifties během turné své bohyně

15. května 2024  12:29

Zpěvačka Taylor Swiftová je celosvětový fenomén a současná nezpochybnitelná královna popu. Blížící...

V Aucklandu vydražili pírko vyhynulého ptáka. Zájemce zaplatil přes půl milionu

21. května 2024

Vzácné a velmi ceněné pírko pocházející z vyhynulého novozélandského ptáka huia vydražili v...

EU schválila reformu trhu s elektřinou, nové předpisy více chrání spotřebitele

21. května 2024

Členské státy definitivně schválily reformu trhu s elektřinou v Evropské unii. Cílem nových norem...

Šéf Rohlíku si šťouchl do poplatků konkurence. Přitom podobné účtuje taky

21. května 2024  16:14

Do servisních poplatků rozvážkových společností se v těchto dnech na sociální síti X opřel šéf...

Smrt v oblacích. Let do Singapuru má po silných turbulencích jednu oběť

21. května 2024  14:37,  aktualizováno  15:23

Třiasedmdesátiletý Brit zemřel a dalších třicet lidí se zranilo při silných turbulencích, které...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Zásnubní šaty elegantní princezny. Spustily Kate efekt, návrhářku zničily

Seriál Když si jeho šaty oblékne některá z členek královské rodiny, obvykle to každý návrhář oslavuje jako životní úspěch....

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá žádnou smlouvu? Vrchní...