Pondělí 30. března 2020, svátek má Arnošt
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 30. března 2020 Arnošt

Volkswagen i se Škodou zavírá na tři týdny výrobu v Evropě, odmlčí se i TPCA

  8:50aktualizováno  13:48
Německý Volkswagen uzavře na dva až tři týdny své evropské závody. Poslední směna ve většině provozů bude tento pátek, oznámil koncern. Zaměstnanci Škody Auto skončí v práci už ve středu večer, uvedl šéf odborů Jaroslav Povšík. Příští středu zastaví výrobu také kolínská automobilka Toyota Peugeot Citroën Automobile (TPCA).

Šéf automobilky Volkswagen Herbert Diess | foto: Profimedia.cz

Největší výrobce aut na světě přerušuje výrobu kvůli pandemii způsobené novým koronavirem. „Vzhledem k významnému zhoršení odbytu a zvýšené nejistotě, co se týče dodávek dílů do našich závodů, zastavíme v nejbližší době výrobu v závodech, které provozují značky koncernu,“ uvedl šéf Volkswagenu Herbert Diess.

Fotogalerie

Ke konci týdne se podle něj výroba zastaví ve španělských závodech, v portugalském městě Setubal, dále v Bratislavě a v italských provozech Lamborghini a Ducati. Většina německých a evropských závodů Volkswagenu se začne připravovat na pozastavení výroby na dva až tři týdny, uvedl koncern.

Škodovka má první nakažené

Závody skupiny Volkswagen v Číně provoz naopak znovu zahájily. Výjimkou jsou závody ve městech Čchang-ša a Urumči. 

Škodovka už má dva případy nakažení koronavirem, uvedlo vedení firmy v dopise zaměstnancům. Několik dalších zaměstnanců je z preventivních důvodů v domácí karanténě. Škoda Auto uzavře ve středu večer své závody v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí.

„Zaměstnanci skončí v práci ve středu 18. března ve 22 hodin. Výroba se má znovu obnovit 5. dubna noční směnou. Pro zaměstnance jsme vyjednali náhradu ve výši 70 procent průměrné mzdy v době od 18. do 29. března a ve výši 75 procent průměrné mzdy od 30. března do 5. dubna,“ potvrdil MF DNES předseda Odborů KOVO Jaroslav Povšík.


V úterý a ve středu automobilka provede takzvaný výběh výroby, montážní linky a haly zůstanou prázdné. Firma díky tomu bude moci provést údržbu zařízení a případné investice. Zároveň některé prostory projdou dezinfekcí.

Mluvčí Škody už minulý týden uvedl, že se automobilka kvůli koronaviru obává problémů se zásobováním díly vyráběnými v Číně. Výrobci aut jsou na dodavatelích komponentů přímo závislé.

Zaměstnanci automobilky Škoda se obávají viru, chtějí zastavit výrobu

„Díly se dodávají do různých závodů firmy, postiženo jich tak může být v případě nedostatečných dodávek více,“ uvedl vedoucí komunikace Škody Auto Tomáš Kotera ve středu 11. března. „V souvislosti s koronavirem ponechávají někteří naši čínští dodavatelé své závody nadále zavřené nebo v nich výrobu pomalu rozbíhají,“ řekl Kotera. „To může vést k případnému nedostatečnému zásobování díly a subkomponenty vyráběnými v Číně,“ uvedl. 

Podle informací iDNES.cz se chystá přerušit výrobu jeden prozatím nespecifikovaný dodavatel Škody v Česku. Vzhledem k tomu, že výrobní společnosti v Evropě preferují způsob dodávek do výroby just-in-time, který pracuje s minimálními zásobami a materiál zaváží kamion od dodavatele přímo k výrobní lince v přesně daném taktu a potřebných dávkách, může dojít k přerušení výroby velmi rychle. Automobilky mívají pohotovostní sklad jen na pár hodin.

Koronavirus omezil také prodejny mladoboleslavské automobilky. „Prodejna je uzavřená. Servis funguje, ovšem jen v omezeném režimu. Pracujeme z domova, řešíme internetové nabídky,“ popisuje pro iDNES.cz Jan Koštýř, vedoucí prodeje pražského dealera Škody Auto Štěpánek. 

Auto Štěpánek patří k menším dealerům značky, měsíčně prodá kolem 40 aut. „Za běžného provozu prodáme jedno až dvě auta denně, předání nových aut se nyní samozřejmě odsouvá,“ dodává Koštýř s tím, že aktuálně se na novou škodovku čeká průměrně deset týdnů. Nejdéle trvá dodání modelu Superb, na něj zákazníci čekají až 15 týdnů.

Výkyv v prodejích kvůli zastavené produkci se bude vyrovnávat po opadnutí epidemie dlouho. To, že se nyní neprodává, se totiž projeví až za několik měsíců. Od objednání se na výrobu (časový slot, který si dealer předem rezervuje a při koupi vozu do něj naspecifikuje auto) čeká až několik týdnů. Je to i kvůli načasování a synchronizaci produkce u dodavatelů a v rámci logistiky. 

Nyní se měla předávat zákazníkům auta objednaná začátkem roku. Auta, která by si lidé za normálních okolností kupovali v těchto dnech, by z výrobních linek sjížděla na přelomu května a června. Na sklad se v součastnosti kvůli rozmanitosti nabídky vyrábí jen málo, velkou část aut Škoda vyrábí podle přesné specifikace zákazníků.

Zisk loni škodovce stoupl o pětinu

Provozní zisk automobilky Škoda Auto se v loňském roce zvýšil o 21 procent na 1,7 miliardy eur (46,4 miliardy Kč). Výsledky podpořil vyšší objem prodeje a optimalizační a cenová opatření, která kompenzovala vyšší náklady a vyšší výdaje na nové produkty. Mateřská společnost Volkswagen o tom v pondělí informovala v tiskové zprávě o hospodářských výsledcích koncernu.

Již dříve Škoda uvedla, že loni dodala svým zákazníkům po celém světě 1,24 milionu vozů. Meziročně se její prodej snížil o 0,9 procenta, když v roce 2018 firma dodala 1,25 milionu aut. Jako důvod uvedla klesající trh s osobními vozy v Číně, klesly ale také dodávky v Indii. Na ostatních trzích naopak vzrostly.

Předseda správní rady Volkswagenu Herbert Diess v dřívějším prohlášení řekl, že loňský rok byl úspěšný pro celou skupinu Volkswagen. Varoval však, že letošní rok bude obtížný, protože epidemie onemocnění koronaviru přinese zatím neznámé provozní a finanční problémy. Koncern kvůli tomu neposkytl hospodářský výhled na letošní rok.

Škoda Auto provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než 100 trzích a v ČR zaměstnává asi 37 tisíc lidí.

Její mateřský Volkswagen je pak největším výrobcem aut na světě, skupina vlastní celkem 12 značek. Patří mezi ně značky osobních automobilů Volkswagen, Audi, Seat, Škoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini a Porsche, značky nákladních aut MAN a Scania a rovněž užitkové vozy Volkswagen a motocykly Ducati.

Provoz zastavují i další automobilky

V pondělí oznámil dočasné uzavření svých evropské závodů, včetně továrny ve slovenské Trnavě, francouzský výrobce automobilů PSA. Téhož dne o přerušení provozu ve většině závodů informoval rovněž italsko-americký konkurent Fiat Chrysler Automobiles (FCA). Odstávky mají u obou automobilek trvat do 27. března.

Od středy 25. března bude přerušena výroba v kolínské automobilce  Toyota Peugeot Citroën Automobile (TPCA).  Pozastavení výroby by mohlo trvat až do pátku 17. dubna, řekl ČTK mluvčí TPCA Tomáš Paroubek. V TPCA pracuje v současnosti zhruba 2500 lidí a firma představuje jednoho z největších exportérů v České republice a zároveň největšího zaměstnavatele na Kolínsku.

Provoz ve svém závodě v Maďarsku od pondělí zastaví také výrobce luxusních vozů Audi, který je rovněž součástí koncernu Volkswagen. Rozhodl se tak v reakci na oznámení skupiny. „To opatření ovlivní závody Audi v Ingolstadtu, Neckarsulmu, Bruselu, dále v Mexiku a v maďarském Györu,“ dodala automobilka.

České Sdružení automobilového průmyslu navíc v příhraničních oblastech hlásí kvůli uzavřeným hraničním přechodům problémy s pracovníky dojíždějícími ze zahraničí. Kvůli frontám a nutnosti použít vzdálenější přechody jezdí do práce až o několik hodin později. Největší potíže mají výrobci zaměstnávající tzv. pendlery z Polska.

Problémy s dojížděním polských pracovníků mají podle sdružení kromě Škody Auto v Kvasinách například firmy Grupo Antolin, KLEIN automotive, Vitesco Technologies Czech Republic a částečně také Hyundai v Nošovicích, jehož zaměstnanci se na hranicích jen více zdrží a nenajedou navíc desítky kilometrů, jako jinde.

Autoři: ,

Koronavirus v Česku

Karanténa v České republice byla prodloužena do 1. dubna do šesté hodiny ranní. Od čtvrtka 12. března platí také třicetidenní nouzový stav. Během těchto opatření platí zákaz volného pohybu na území celé republiky s výjimkou cest do zaměstnání, na nákup, k lékaři a dalších specifikovaných činností.

Roman Prymula, Adam Vojtěch, Jarmila Rážová, Jan Hamáček, Andrej Babiš, Alena Schillerová, Ladislav Dušek, Petr Husa, Rastislav Maďar, Tomáš Šebek

  • Nejčtenější

Patnáct tisíc měsíčně pro OSVČ kvůli koronaviru, oznámila Schillerová

Patnáct tisíc korun měsíčně budou dostávat OSVČ po dobu omezení jejich podnikání kvůli koronaviru, oznámila ministryně...

Schillerová navrhne zrušit daň z nabytí nemovitostí a odpočty hypoték

Ministryně financí Alena Schillerová navrhne na vládě zrušení čtyřprocentní daně z nabytí nemovitostí. Věří, že by to...

Technická kontrola se zpřísní, nově o ni řidiče připraví i drobnosti

Přijet na technickou kontrolu s prorezlými brzdovými kotouči, s nefunkčním světlometem nebo například s­ prasklým...

Finanční úřady bojují s návaly lidí. Nechoďte tam osobně, prosí Schillerová

Když vláda rozhodla o odsunutí data odevzdání daňových přiznání, měla dva hlavní důvody. Kromě pomoci živnostníkům bylo...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Třetina Američanů a miliony Němců bez práce. Ekonomické prognózy přitvrzují

Zatímco se drastická opatření proti šíření nového koronaviru stále více promítají do hospodářství zasažených zemí,...

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

INTERAKTIVNÍ GRAF: Porovnejte, jak se koronavirus šíří v různých zemích

Statistik, jak se šíří pandemie nového koronaviru, existují spousty. Někdy je ale těžké dát různá čísla do kontextu....

Premium

Milostná zápletka mladých lidí. Ústřední dvojice tuší, proč je Slunečná hitem

V lednu vstoupil na televizní obrazovky seriál Slunečná a od té chvíle si získal velké množství fanoušků. Nemalou...

  • Další z rubriky

Aerolinky prodělají 6 bilionů, víc než ČR vyrobí za rok. Polovině hrozí krach

Aerolinky přijdou kvůli koronavirové krizi o více než 250 miliard dolarů (6,4 bilionu Kč) na tržbách, což je více než...

V regionech ubude spojů, dráhy přecházejí na letní řád

Kvůli výraznému úbytku cestujících chystají české dráhy další redukci vypravovaných vlaků. Po škrtech v expresní...

Technická kontrola se zpřísní, nově o ni řidiče připraví i drobnosti

Přijet na technickou kontrolu s prorezlými brzdovými kotouči, s nefunkčním světlometem nebo například s­ prasklým...

Boeing chce obnovit výrobu 737 MAX, spustit by se měla do května

Americká strojírenská společnost Boeing hodlá do května obnovit výrobu letadel 737 MAX, jejichž provoz byl loni v...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz