Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vyzkoušeli jsme Wasteland 3, fanoušci prvních Falloutů by měli také

Několik posledních dílů Fallouta už nemá s původním konceptem značky vůbec nic společného, konzervativní fanoušci tak na příchod Wasteland 3 čekají jak na smilování. A vše naznačuje, že nebudou zklamáni.

Dostali jsme jedinečnou možnost vyzkoušet si prvních několik hodin očekávaného RPG Wasteland 3 na vlastní ruce, což jsme si samozřejmě nemohli nechat ujít. Druhý díl z roku 2014 měl sice k dokonalosti daleko, jeho „režisér“ Brian Fargo však svému konceptu stále věří. 

Wasteland 3

Rozhodně nečekejte revoluci, oproti dvojce tu jsou sice výrazné změny, ale RPG jádro stále nese jasné rysy původního originálu z roku 88. A to včetně zastaralých mechanismů, jako je třeba připisování zkušenosti tomu, kdo skolí protivníka poslední ranou. Na první pohled však nejvíce připomíná první dva díly kultovního Fallouta To by mohlo leckoho svést k úvaze, že Wasteland je jen laciná vykrádačka, ale opak je pravdou. Pohled do historie ukazuje, že jestli se někdo někým inspiroval, byl to Fallout Wastelandem, nikoli naopak.

Tak jako předešlé díly série se i děj třetího dílu točí kolem zarputilých arizonských rangerů, kteří se v postapokalyptickém světě snaží za každou cenu pomáhat všem potřebným. Tentokrát se vydali do mrazivého Colorada, kde místnímu samovládci, který si říká Patriarcha, výměnou za zásoby pomáhají v boji s nebezpečnými nepřáteli.

Intro hráče vrhne rovnou do boje, který je velmi podobný právě Falloutům 1 a 2 či hrám jako XCOM a Mutant Year Zero. Hned v úvodu se veteráni seznámí s několika málo změnami v systému soubojů. Možnost během tahu přepínat mezi členy skupiny a provádět akce v libovolném pořadí významně zpříjemňuje život, jen tato jediná věc činí taktickou část trojky mnohem zábavnější, než tomu bylo minule. Další inovací je přenesení až dvou nespotřebovaných akcí do dalšího kola. Mikrospínače v mé myši potěšilo i spojení inventářů všech postav do jediného, což značně šetří počet potřebných kliknutí.

Wasteland 3

V jádru je Wasteland od samého počátku více RPG než strategie, a tak disponuje širokým spektrem různých schopností, vlastností a dovedností, které lze u svých bojovníků rozvíjet přímo během boje. Zkušenost se tentokrát uděluje okamžitě, klidně se tak může stát, že v momentě, kdy už to s ním vypadalo bledě, ranger zastřelí prasokrysu a je zas zdravý jako rybička, do dalšího tahu pak ještě získá nové dovednosti a naučí se lépe mířit. Pravda, je to „trochu“ nerealistické, ale o to více uspokojivé. 

Co mě oproti dvojce obzvlášť potěšilo, je, že odpadla otravná nutnost neustále rádiem podávat hlášení. Sbírání kořisti zas usnadňuje zvýraznění všeho (neskrytého) s čím lze interagovat stisknutím klávesy Shift. Dialogy jsou namluveny všechny, rozhovory byly navíc u některých postav doplněny pohledem první osoby s detailní animací. 

Příběh volně navazuje na předchozí díly, ale obejdete se i bez jejich znalosti. Pokud lze soudit podle prvních pár hodin, originalitou příliš nevyniká. Autoři nicméně slibují svět, ve kterém mnoho vašich rozhodnutí, zejména těch dialogových, ponese dalekosáhlé následky. V ukázce jsem si třeba vyzkoušel, že záchrana jedné postavy vede ke smrti druhé a naopak. Jak moc různorodého vyústění děje lze dosáhnout, se dá ovšem zatím jen těžko odhadovat, hra totiž slibuje být velice rozsáhlá. Je však známo, že vývojáři často inteligenci svých světů trochu přeceňují.

Wasteland 3

V rámci dialogů se opět odvíjí i obchodování, kde mi nové rozhraní připadalo poněkud neohrabané, zejména chyběla (nebo byla dobře skryta) možnost filtrovat předměty podle jejich typu.

Dalším herním mechanizmem, který silně odkazuje na první dva Fallouty, a který je zároveň původním prvkem z prastarého prvního dílu, je pohyb po mapě herního světa. Tuto část hry ovšem v ukázce nebylo možno vyzkoušet, takže není jasné, jestli a případně jak moc se změnila. Pravděpodobně zde sehrají významnou roli avizovaná vozidla, která půjde různě vylepšovat, a v nějaké míře se zapojí i do soubojů, možná však jen jako stacionární platforma pro děla. Podle všeho budou plnit také funkci rozšířeného inventáře. 

Jisté je, že budeme potřebovat specialistu, který se nám o vozidlo bude na základně starat. Správa základny nebude zřejmě moc komplexní ale mělo by být možné ji postupně vylepšovat. Velký význam zde má sehrát vzájemné působení různých frakcí, ze kterých se personál bude rekrutovat, a vaší pověsti u nich. Osazenstvo základny má být rovněž stěžejním zdrojem questů.

Vývojáři opět využili engine Unity, grafika hry tedy od šest let starého předchůdce příliš velkou evolucí neprošla, zachovala si však svou členitost i atmosféru se smyslem pro detail.

Celkově se třetí Wasteland ve srovnání s předchůdcem jeví být o něco chudším na informace, díky namluveným dialogům hráč už nemusí tolik číst, kontextové informace se objevují přímo nad objekty, a tak hra působí dojmem, že více odsýpá. 

Bohužel mi přišlo, že zestručnění bylo částečně na úkor dříve všudypřítomného humoru. Naštěstí nezmizel úplně, do party jde přijmout třeba kocoura s kloboukem a zálibou v cigaretách. Ten v boji jen klidně sedí a lhostejně se dívá, jak vás na cucky trhá brokovnice.

Vzhledem k tomu, jak krátká ukázka byla, a že v ní nebyly vidět všechny herní mechanizmy, nelze bezpečně odhadnout, jaký bude konečný výsledek. Zatím to však vypadá na důstojného nástupce prvních dvou dílů, s obstojnou hratelností, hádankami a ctěnou tradicí. Staromilce, kterým se stýská po prvních dvou dílech Falloutu, ale určitě neurazí.

Wasteland 3 vychází již 19. května na PC, PlayStation 4 a Xbox One.

Autor:
  • Nejčtenější

Udělali nám z postaviček ošklivce, stěžují si hráči mobilních Pokémonů

Nová aktualizace populární mobilní hry Pokémon GO je podle hráčů naprostá katastrofa. Ve hře se...

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V nové hře podle Pána prstenů se nebude bojovat, ale stavět Hobitín

Chystaná hra Tales of the Shire nás zavede do světa Pána prstenů, tentokrát však nebudeme bojovat...

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ještě devět let po vydání objevují fanoušci Zaklínače skryté vtípky

I když od vydání kultovního Zaklínače 3 utekla skoro celá dekáda a hráči ho mají prochozený skrz...

Nový herní seriál od tvůrců Life is Strange nás vrátí do devadesátek

Tvůrci milované série Life is Strange se ve své příští hře Lost Records: Bloom & Rage vrátí k...

80 %

RECENZE: Endless Ocean Luminous je chytlavá podmořská meditace

V Endless Ocean Luminous se stanete potápěčem, na jehož bedrech leží záchrana jednoho velmi...

Vychází taktická střílečka Gray Zone Warfare. Stane se dalším českým hitem?

Více než rok od svého oznámení vychází v režimu předběžného přístupu military simulace Gray Zone...

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...