Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Rub a líc oděvní značky Shein. Co stojí za fenoménem ještě rychlejší módy

  9:00
Shein je momentálně nejvyhledávanější oděvní značka. Je to největší prodejce rychlé módy podle tržeb v USA a zároveň jedna z nejoblíbenějších nákupních aplikací na světě. Proč nyní celý svět nakupuje u společnosti Shein a jak důležití jsou pro značku influenceři, zjišťovala na vlastní kůži reportérka deníku The Guardian.
Podle kritiků je trend fast fashion, tedy rychlé módy, v rozporu se snahami o...

Podle kritiků je trend fast fashion, tedy rychlé módy, v rozporu se snahami o udržitelné chování. | foto: Profimedia.cz

Při rozkliknutí internetových stránek oděvní značky Shein na návštěvníka nejprve vyskočí několik popupových oken na nejrůznější slevy. Uvítací nabídka láká na dopravu zdarma při první objednávce, nabídne třicetiprocentní slevu při nákupu nad devět eur. Obrovské okno také ukáže veškeré zboží za méně než euro a hlavně: pokud si budete prohlížet zboží ještě 15 sekund, dostanete padesát bonusových bodů.

„Můžu si tu koupit oblečení na běžné nošení, topy na ven, legíny na cvičení, zimní parky, růžové froté overaly s kapucí, černá průsvitná krajková tanga, hidžáby zdobené kamínky anebo třeba také svatební šaty,“ vypočítává novinářka Nicole Lipmanová, která se v článku v deníku The Guardian vydala hledat příčinu obchodního úspěchu tohoto fenoménu současnosti.

Dámské za cenu dětského

„Do oblečení jsem se zamilovala v roce 2005, když mi bylo osm,“ píše novinářka. Chodila s matkou nakupovat do obchodů, jako jsou Gap nebo Banana Republic, ale jejich nabídka byla až příliš stoická a tlumená. Vše změnil až příchod řetězce Zara, která na začátku nového milénia otevřela svůj první obchod v Los Angeles. „Její obrovské skleněné výlohy byly plné módních, veselých teenagerovských kousků, o jejichž nošení jsem vždycky snila,“ říká Lipmanová.

Když následující rok otevřela svůj první obchod v Los Angeles švédská značka H&M, už věděla, co může čekat. Dámské oblečení za cenu toho dětského. „Mohla jsem tehdy si vzít dvacetidolarovku a vrátit se z nákupního centra s rozzářeném obličejem. Nikdy jsem nepřemýšlela o tom, proč je to oblečení tak levné. Prostě se mi líbilo, že si ho mohu dovolit,“ dodává novinářka.

Naši módu zabíjejí Shein a Vinted, čílí se Francouzi. Mají plán, jak ji zachránit

Na začátku roku 2010 se výraz fast fashion, tedy rychlá móda, již používal, ještě však ve slovní zásobě nezdomácněl. A hlavně tehdy neměl pejorativní nádech. Oděvní řetězce s levnou módou doslova explodovaly po celých USA. Dostupné a stylové oblečení bylo považováno za obecné dobro i přesto, že mnozí novým prodejcům vytýkali vykrádání slavných návrhářů. Protože na oblečení se podle současných amerických zákonů nevztahují autorská práva, řetězcům to procházelo. Termín rychlá móda si však většina lidí spojuje se španělskou značkou.

Zrodila se Zara

V roce 1963 začal Španěl Amancio Ortega Gaona v malém městě A Coruña na severu země vyrábět pláště a župany. Když se postavil na vlastní nohy, usoudil, že lepší způsob vydělávání peněz je zjistit, jaké modely lidé chtějí. Pak je okopírovat a vyrobit z levných materiálů a prodávat za nižší ceny.

V té době již světové oděvní značky zadávaly svou výrobu do továren v Asii, kde byla tehdy levná pracovní síla. Na vrcholu každé sezony posílaly tyto továrny do obchodů velké objemy hotových zakázek. Ortega věděl, že právě zde ležel způsob, jak ušetřit. Chtěl být pohotový, a tak se rozhodl vyrábět lokálně.

Oděvní gigant H&M žaluje čínský Shein, prý opakovaně kopíruje jeho oblečení

Když v roce 1975 Ortega otevřel svůj první obchod, nazval ho Zara. Od začátku měl obrovský úspěch. Značka si navrhovala veškeré oblečení sama, zadávala malé objednávky na skladové zásoby v místních továrnách a především: dodávala výrobky do obchodů do pěti týdnů. To je podstatně rychleji než tradiční lhůta od návrhu modelu k prodeji, která činila šest měsíců.

Manažeři obchodů okamžitě hlásili výrobci údaje o prodeji i další informace o tom, které konkrétní výrobky „baví“ zákazníky v prodejnách. Omezené skladové zásoby také vytvářely silnou poptávku; na druhé straně, za několik týdnů byl k dispozici zcela nový sortiment. To zákazníky podněcovalo k rychlému návratu do prodejen Zara. Móda se v ten okamžik poprvé stala rychlou.

Kde nejčastěji nakupujete oblečení?

celkem hlasů: 987
Hlasování skončiloČtenáři hlasovali do 0:00 sobota 27. dubna 2024. Anketa je uzavřena.

Zara brzy zaznamenala kolosální úspěch, který navždy změnil svět módy. Do roku 2011 již měla obchody na všech obydlených kontinentech. Dnes vyrábí 450 milionů kusů oblečení ročně a dosahuje ročního obratu 26 miliard dolarů (588 miliard Kč). Dvacet tisíc stylů oděvů, které Zara ročně vyrobí, se může od konceptu do jedné jejích 3 000 maloobchodních prodejen společnosti dostat během pouhých dvou týdnů.

Fast and furious

Vzestup značky Shein stojí do značné míry na principu Zary a jednoznačně znamená další kapitolu v odvětví rychlé módy. V právě uplynulém dvanáctiměsíčním období, kdy bývalí giganti rychlé módy Gap, H&M a Zara uvedli na svých internetových stránkách 12 000 až 35 000 nových výrobků, jich společnost Shein uvedla 1,3 milionu. V loňském roce společnost vydělala 22 miliard dolarů, tedy asi 497 miliard Kč. To je ohromující údaj na společnost, která ve své současné podobě existuje méně než deset let.

Společnost Shein zahájila činnost pod názvem SheInside v roce 2011 v čínském Nankingu. Její zakladatel Sü Jang-ťien neměl s módou pražádné zkušenosti. Byl specialistou na optimalizaci pro vyhledávače. Jeho firma začala zprvu prodávat svatební a společenské šaty zákazníkům z USA. Brzy se rozšířila na běžnou dámskou módu. V roce 2014 začala navrhovat a vyrábět vlastní kusy, brzy stvořila v Kantonu vlastní dodavatelský řetězec. Z e-shopu se brzy přeměnila na oděvní značku a během téhož roku změnila název na Shein.

Minikabelka se stala hitem sítí. Japonci teď kvůli ní žalují čínskou firmu

Nová značka trávila roky pěstováním vztahů s výrobci. Zpočátku se továrny zdráhaly přijímat objednávky od takových společnosti, neboť podobně jako Zara chtěl i Shein zadávat zakázky v počtu pouhých 100 kusů. Zvyšovat nebo snižovat jejich počet pak chtěl až v závislosti na poptávce po jednotlivých stylech. To bylo ale riskantní. Shein si však rychle získal pověst výrobce, který platí továrnám včas. „To je v tomto odvětví vzácnost, která pomáhá budovat dobré jméno. Shein rychle akceptoval hi-tech verzi výrobní metody Zary spočívající v malých objednávkách a rychlé reakci na trh,“ říká Lipmanová.

Vše stojí na tom, že manažeři obchodů shromažďují údaje o prodejích a preferencích zákazníků a hlásí je zpět továrnám, ty pak upravují jednotlivé výrobní série. Software společnosti vytvořený na zakázku pak identifikuje, které výrobky se na webových stránkách Shein dobře prodávají a automaticky je u výrobců doobjednává. „Je to flexibilní stroj vytvořený na míru pozornosti internetu: všechny výrobky jsou testovány na webových stránkách i v aplikaci společnosti Shein v reálném čase,“ říká Lipmanová.

Velká hra o influencery

„Co se týče marketingu, společnost Shein brzy pochopila důležitost influencerů. Ještě v roce 2012 posílala sama produkty blogerům, inzerovala na sociálních sítích a spoléhala na virální potenciál šíření zboží,“ říká novinářka. To byly strategie v té době nové. Dnes rovnou uzavírá smlouvy s tisíci influencery po celém světě a posílá jim obrovské množství produktů zdarma výměnou za příspěvky na sociálních sítích. Influenceři na oplátku získávají provize z produktů Sheinu prodaných s jejich slevovými kódy. Někteří z nich získávají od společnosti také paušální poplatek. Výsledkem je, že Shein je nejdiskutovanější značkou na TikToku, Instagramu a YouTube, tedy v centrech internetu generace Z.

@shein_official @Simran kaur is here to keep your style calendar looking sleek & chic 5 days a week! 🗓️ #SHEINstyle #SHEINhaul #fashion #chic #fyp ♬ original sound - SHEIN

„V některých ohledech se Shein podobá spíše Amazonu než prodejci rychlé módy,“ říká novinářka. Jeho katalog zboží je tak rozsáhlý, že funguje spíše jako vyhledávač než obchod s oblečením. Shein nemá žádné kamenné prodejny, a proto není omezen rozlohou, prací v maloobchodě ani nájmem. „Nízké režijní náklady znamenají nízké ceny. Proto je Shein místem, kde najdete nejlevnější oblečení vůbec,“ dodává Lipmanová.

Dokonce i srovnání uživatelské zkušenost s Amazonem je podobné. Stránky jak Amazonu, tak Sheinu působí lacině, jsou neučesané, s různými výpisy produktů a zcela nepředvídatelnou kvalitou výrobků.

„Nedokážu ospravedlnit touhu spotřebovávat a shromažďovat více oděvů, než by člověk kdy mohl udržitelně nosit. Znám ale touhu nosit právě ten dokonalý outfit a nával serotoninu, který přichází při nákupu nového vzrušujícího kousku oblečení. Právě proto mnoho lidí považuje rychlou módu za jedinou možnost,“ uzavírá podle The Guardianu americká novinářka.

Autor:
  • Nejčtenější

Zelení navrhují soupis majetku a daň z bohatství. Vtip, reagují ekonomové

23. května 2024  14:25

Strana zelených přišla před volbami do Evropského parlamentu s návrhem, jak alespoň částečně...

Solidarita se nekoná. Německo od léta zvýší přirážku za tranzit plynu

24. května 2024

Kontroverzní přirážka za tranzit plynu z Německa se od července zvýší. Poplatek prodražující...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Zájem o penzijní DIP je menší, než se čekalo. Mají jej jen desítky tisíc lidí

29. května 2024

O zajištění na důchod prostřednictvím investic se státní podporou Češi zatím velký zájem...

Svět udivuje Minipicasso. Obrazy dvouletého génia se prodávají za tisíce

29. května 2024  12:05

Svět nejenom výtvarného umění vzal útokem dvouletý německý chlapec, který se proslavil svými...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Vlakem 200 km/h na českých kolejích. Jak to cestující pocítí v jízdních řádech

27. května 2024

Premium Na začátku měsíce oznámilo ministerstvo dopravy, že na čtyřech úsecích tratí prověřuje možnost...

Fastfood Five Guys slavnostní premiéru Máje nestihne, otevře až na podzim

30. května 2024  16:19

Na konci června se po dvou letech znovuotevře na pražské Národní třídě obchodní dům Máj. Nové...

Help! Ztracená Lennonova kytara se vydražila za téměř tři miliony dolarů

30. května 2024  15:27

Kytara zpěváka Johna Lennona ze 60. let se stala nejdražším vydraženým nástrojem legendární kapely...

V Česku začala sklizeň raných brambor, jejich plochy by se mohly zvětšit

30. května 2024  14:16

V Česku začala sklizeň raných brambor, díky příznivým podmínkám proti loňsku zhruba o dva týdny...

Zemědělci zrušili červnový protest v Praze. Chtějí ještě jednat s vládou

30. května 2024

Zemědělský svaz odvolal protesty plánované na 4. června. Chce ještě dál vyjednávat s vládou. Pokud...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Někteří mě mají za zlatokopku. Nenesu to lehce, říká manželka Ondřeje Kepky

Seznámili se na vysoké škole, kde on byl pedagog a ona studentka. Jsou spolu přes devět let a v budoucnu plánují i...

Zemřel herec a režisér Jan Kačer, legenda nové vlny i Činoherního klubu

V pátek dopoledne zemřel herec a režisér Jan Kačer, bylo mu 87 let. Patřil k hvězdám nové vlny českého filmu a byl i...