Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Výrazně zpomalte rychlovlaky, vzkazují obce k nové trati. A koleje chtějí skrýt

Postavte rychlotrať v tubusu, a nebo na ní výrazně snižte rychlost. Tak by se daly zjednodušeně shrnout požadavky obcí, spolků, lidí a dalších institucí, kteří vyjádřili své připomínky k připravované podobě rychlotrati, která má vést z Brna na jih k Šakvicím a dále na hranice s Rakouskem.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Část těchto požadavků převzalo i ministerstvo životního prostředí, které vydání zeleného razítka EIA (posuzování vlivů na životní prostředí) podmiňuje vyhodnocením alternativních variant vedení trasy včetně možnosti vést ji v tři metry hlubokém zářezu překrytém tubusem, případně přímo tunelovou variantu.

Podobně jako celá tuzemská plánovaná síť je i úsek z Brna přes Modřice a Rajhrad projektovaná na maximální rychlost 320 kilometrů v hodině s možností budoucího navýšení na 350.

Smyslem třístovkové rychlosti je propojení krajských měst do dvou hodin a spojení Prahy a Brna v hodinovém čase. To by ústupek obcím na v podobě „podstatné snížení návrhové rychlosti,“ nabouralo.

Není „zelená“ energie

“Vycházeli jsme ze stanoviska Zeleného kruhu, který problematiku prozkoumal celkově a tvrdí, že pokud je rychlost plánovaná na 320, tak emise při stavbě a při provozu budou pro přírodu jednou tak zatěžující, jako kdyby to bylo na dvousetkilometrovou rychlost,“ uvedla Kateřina Hlaváčková, starostka Hrobců na Litoměřicku.

Ta se k projednávání stavby nacházející se na opačném konci republiky připojila podobně jako řada jiných obcí, protože i v katastru Hrobců by měla v budoucnu vysokorychlostní železnice vést. Připomínky se tak fakticky netýkají jen tohoto úseku, který je jedním z nemnoha, u kterých se příprava dostala do fáze posuzování vlivů na životní prostředí. Dá se očekávat, že se budou opakovat i u následujících úseků.

Kraj má jasno, kudy povede vysokorychlostní trať. Chystá další vlaková spojení

Zmiňované stanovisko spolku Zelený kruh přitom navrhuje výrazné omezení rychlosti. Jako nejvýhodnější navrhuje rychlost snížit na maximálních 200 až 250 kilometrů v hodině. Spolek sice uznává, že vysokorychlostní železnice představuje ekologičtější formu dopravy ve srovnání s alternativami, jakými může být automobilová nebo letecká doprava, upozorňuje ale, že s vyšší rychlostí citelně narůstá spotřeba elektřiny. Ta se v Česku zatím nevyrábí bezemisně.

„Míra přínosu vysokorychlostních tratí (VRT) ke snižování emisí skleníkových plynů je tak přímo úměrná schopnosti Česka dekarbonizovat energetiku. V této oblasti je přitom naše země na chvostu EU a spoléhání se významně na výstavbu mnoha jaderných bloků, které budou k dispozici nejdříve kolem roku 2040,“ uvádí se v dokumentu.

Další obava pak směřuje k ceně přeprav, a tedy využitelnosti nově budované infrastruktury. Snížením rychlosti na 250 kilometrů v hodině by se podle Zeleného kruhu ušetřily náklady i emise, jízdní doba by se prodloužila řádově o minuty. Například na nejuvažovanější trase mezi Prahou a Brnem by to bylo o šest minut z nynějších 61 na 67 při cestě mezi hlavními nádražími v obou městech.

Na každý kilometr rychlé železnice jeden most. Připomínky lidí ji patrně prodraží

Zatímco u požadavku na vypracování alternativních tras, nebo prve uvedené varianty vedení tratě v tubusu, tyto požadavky ministerstvo životního prostředí podpořilo a nařídilo Správě železnic je v dokumentace pro posouzení EIA prověřit, návrh na vedení trasy podél stávající dálnice D2 rovnou z požadavků vyloučilo s tím, že tuto variantu nepovažuje za technicky proveditelnou.

„Parametry vysokorychlostní trati jsou totiž natolik specifické a limitující, že jakákoli změna ve výškovém či podélném trasování se projeví v poměrně velkém rozsahu. Je tedy pro příslušný úřad takřka nemožné, aby v případě VRT navrhoval jinou variantu trasy, než jaká byla prověřena odborníky ve studii proveditelnosti, aby si mohl být jistý, že jde o variantu technicky realizovatelnou, která by navíc splnila podmínky zadání,“ uvedlo ministerstvo životního prostředí.

To zároveň nařídilo vypracovat mnohem detailnější studii a posoudit vliv vibrací z projíždějících vlaků na zdraví. Část trasy totiž vede přímo zastavěným územím. „U nás se to týká i objektů pro bydlení v ulicích Nádražní, Brněnská a potom to prochází lokalitou Bobrava. Tam už to ale není v tak těsné blízkosti,“ shrnul místostarosta Modřic Antonín Mazálek. Město nacházející se jižně od Brna proto požaduje po Správě železnic detailnější popis nadstandardních protihlukových opatření, které mu investor slíbil.

Loď, která zničila most v Baltimoru, odtáhli do přístavu

  • Nejčtenější

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

22. května 2024

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo...

Zelení navrhují soupis majetku a daň z bohatství. Vtip, reagují ekonomové

23. května 2024  14:25

Strana zelených přišla před volbami do Evropského parlamentu s návrhem, jak alespoň částečně...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Smrt v oblacích. Let do Singapuru má po silných turbulencích jednu oběť

21. května 2024  14:37,  aktualizováno  15:23

Třiasedmdesátiletý Brit zemřel a dalších třicet lidí se zranilo při silných turbulencích, které...

Solidarita se nekoná. Německo od léta zvýší přirážku za tranzit plynu

24. května 2024

Kontroverzní přirážka za tranzit plynu z Německa se od července zvýší. Poplatek prodražující...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Polsko zvažuje zkrácení pracovního týdne na 35 hodin, nebo volné pátky

25. května 2024  8:45

Polské ministerstvo práce a sociálních věcí analyzuje dva návrhy na zkrácení pracovního týdne,...

Mangrovové lesy jsou v ohrožení. Jejich konec by byla katastrofa, varuje studie

26. května 2024

Mangrovové porosty, které se vyskytují podél tropického pobřeží, mají zásadní význam pro...

Aljaška chce těžit plyn. Do cesty se postavili mladí, podali žalobu

26. května 2024

Státem vlastněná společnost Alaska Gasline Development Corporation přišla s novým projektem na...

Americká potravinová revoluce. Úřady tlačí jasnější značení, průmysl se brání

26. května 2024

Zákony Spojených států amerických zatím nevyžadují, aby výrobci uváděli nutriční upozornění pro...

Každý může být hvězda. V Tokiu otevřeli první interaktivní zábavní park na světě

26. května 2024

V Japonsku otevřeli nový krytý zábavní park, který interaktivně propojuje šantán, divadlo,...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá žádnou smlouvu? Vrchní...