Příčinou problémů byla skutečnost, že cestáři hlavní příjezd do Zlína zúžili ze dvou jízdních pruhů na jeden a začali s opravou vozovky.
„Žádáme účastníky silničního provozu, aby byli ohleduplní a trpěliví, ale je to hlavní tepna Zlína, kterou musíme opravit. Intenzita dopravy je na ní tak velká, že ve špičkách nestačí ani dva jízdní pruhy,“ sdělil šéf zlínské pobočky Ředitelství silnic a dálnic Karel Chudárek.
Dopravní potíže na jedné z nejfrekventovanějších zlínských silnic, po níž denně projede přes 30 tisíc vozidel, musely nutně přijít. A hned tak neskončí. Silničáři budou opravovat hlavní tah od odbočky do Antonínovy ulice až po křižovatku pod Kolektivním domem do 12. srpna.
„Každá uzavírka v dopravě, zejména v centru města, s sebou nese komplikace. V tomto případě byly avizovány dlouho dopředu, aby měli řidiči možnost se na ně připravit,“ zmínila mluvčí zlínské policie Monika Kozumplíková.
I když silničáři dopředu dali vědět, že se do opravy hlavního tahu pustí, řidičům to situaci moc neusnadnilo. „Zatím byla dopravní situace ve Zlíně hodně špatná, teď je ale tragická. Čekat každý den v koloně hodinu i víc opravdu nechci,“ zlobí se Petr Čáslavský, který jezdí ze Zlína do Napajedel za prací.
Policie a silničáři motoristům radí, aby se místu raději vyhnuli, pokud to bude možné. Mohou v Loukách nebo v Prštném odbočit přes řeku Dřevnici doleva a po jejím druhém břehu jet směrem na Jižní Svahy.
Případně z Otrokovic či Napajedel mohou zvolit trasu přes Bohuslavice a Březnici. „Místu se lze vyhnout jízdou přes okrajové části Zlína, případně přes obce u Zlína,“ shrnula Kozumplíková.
Tuto možnost ovšem nemají cestující v městské hromadné dopravě, jejíž vozy stály uvězněné v řece aut. Lidé mohli jen čekat a dívat se na hodinky. „Zpoždění byla v řádech desítek minut, někdy i přes hodinu,“ hlásil mluvčí Dopravní společnosti Zlín-Otrokovice Vojtěch Cekota.
Další práce posunou i zastávky MHD
To se týkalo zejména linek číslo 2, 6 a 10, které jezdí do Zlína z Otrokovic a Malenovic. „Dopravní společnost s tím nemůže nic dělat, nelze to řešit ani nasazováním jiných spojů,“ podotkl Cekota.
„Nebudu spekulovat o tom, jestli se musela oprava udělat, nebo ne, na to má ŘSD dostatek odborníků, její začátek je ale zvolený dost nešťastně. A to hlavně z hlediska toho, že se všichni vracejí z dovolené, když bylo minulý týden několik dní volno,“ zmínil ředitel dopravního podniku Josef Kocháň.
Podle něho mohli silničáři s opravou začít o týden dříve, kdy byl slabší provoz na silnicích, a komplikace mohly být menší. Vzhledem k tomu, že některé trolejbusy uvázly v zácpě mezi Zlínem a Otrokovicemi, dopravní podnik posílil spoje z centra na Jižní Svahy a k nemocnici.
„Omlouváme se cestujícím, ale řešíme situaci, kterou jsme nezavinili,“ uvedl Kocháň.
Silničáři minulý týden dokončovali opravu hlavního příjezdu do Zlína z druhé strany v Zádveřicích a nechtěli řidičům situaci komplikovat na dvou místech současně. Navíc podle Chudárka šlo právě i o dovolené, které měli dělníci, řidiči nákladních aut i lidé v obalovnách živičných směsí. „Minulý týden by byl menší provoz, ale to si sedne. První dva dny jsou vždycky nejhorší,“ míní Chudárek.
Dopravní podnik žádné linky neruší. Od 21. do 25. července bude následovat úsek ke křižovatce pod Kongresovým centrem, nejdříve levý a střední jízdní pruh. Trolejbusy po tuto dobu neodbočí na Gahurovu ulici. Trolejbusy na Jižní Svahy, tedy linky číslo 6, 10 a 14, proto budou jezdit zajížďkou kolem kostela. Na zastávkách Školní a Náměstí Míru zastavovat nebudou.
Od 26. do 30. července se bude ve stejném úseku opravovat pravý pruh i záliv frekventované zastávky Náměstí Práce, která bude zkrácena a dočasně posouvána o několik desítek metrů dopředu. Když silničáři budou opravovat další úsek hlavního tahu od odbočky do Březnické ulice po křižovatku pod Kongresovým centrem, dočasně frekventovanou zastávku Náměstí Práce posunou.
A nebudou na ní cestujícím garantovat návaznost spojů, protože trolejbusy a autobusy nebudou mít prostor, aby na sebe čekaly.
Protože nebude možné odbočit z náměstí T. G. Masaryka do Štefánikovy ulice, upraví se i trasa spojů linky 31P od Památníku Tomáše Bati. Autobusy pojedou rovně po Gahurově ulici, odbočí na Vodní ulici, tam se otočí na okružní křižovatce a přes Gahurovu ulici se levým odbočením vrátí na svou trasu ve Štefánikově ulici.
Zlín a Otrokovice výrazně zdraží MHD. Bylo to nezbytné, hájí krok politici |
Třetí etapa přijde na řadu od 31. července s tím, že od 6. do 12. srpna se bude opravovat pravý jízdní pruh i záliv zastávky Školní. Ta se posune a lidé ani zde nemohou počítat s přestupy mezi spoji. Zmíněné termíny se mohou posunovat v případě špatného počasí.
Kvůli opravě hlavního průtahu městem bude DSZO měnit jízdní řády až od září, i když mají platnost jenom do konce června. „Nechtěli jsme lidem situaci ztěžovat ještě novými jízdními řády,“ poznamenal vedoucí dopravního úseku dopravního podniku Ondřej Vašulka.
Městkou hromadnou i osobní dopravu přitom už od jara komplikuje to, že město rekonstruuje křižovatku ulic Mostní a Březnická. Kvůli tomu je z Březnické pouze jednosměrka, po níž se dá odjet z města. V opačném směru musejí řidiči jezdit přes Kudlov.
Cestáři navíc počítají také s tím, že ještě letos na podzim opraví několik set metrů na okraji Zlína. Začnou před nákupní zónou Centro v Malenovicích a skončí u semaforů za dálničním obchvatem Otrokovic. Přesný termín upřesní. Lze ale očekávat, že komplikace budou opět značné.