Prověřovat se budou tratě z Tábora do Bechyně v jižních Čechách, z Třemešné do Osoblahy ve Slezsku a několik dalších regionálních. Na táborské konferenci Budoucnost regionální železnice to řekl náměstek generálního ředitele ČD Jiří Ješeta.
„Vlaková tramvaj je určité inovativní řešení pro budoucí železniční dopravu. Jsou to vlaky, které umožňují rychlejší rozjezdy, průjezdy prudkými oblouky. Podobně jako tramvaj se dokážou víc přizpůsobit městskému silničnímu, ale i železničnímu provozu. To znamená, že jsou lehčí, tím pádem i levnější a více dynamické, operativní. Mohou být řešením pro některé specifické regionální tratě,“ řekl Ješeta.
V ČR je v současnosti 4 300 kilometrů regionálních tratí, tvoří polovinu české železniční sítě. Národní dopravce zajišťuje v regionální dopravě 89 procent všech spojů.
Ještě mnoho otázek
Vlakovou tramvaj si ČD půjčí příští rok z Maďarska, Německa nebo Francie. „Intenzivně o tom teď jednáme. Budeme ji testovat na praktických zkouškách. Zkusíme udělat závěry, jak bychom mohli do budoucna toto řešení nabízet jak cestujícím, tak našim objednavatelům. Pro specifické tratě by mohly být řešením. Důvody jsou menší frekvence cestujících na tratích, stačí menší kapacita, je to vyšší četnost zastávek. Musíme ale vyřešit řadu otázek, jako je trakce, bezpečnost,“ nebo Ješeta.
Ministerstvo oprašuje plán na vlakotramvaje, mají zachránit lokální tratě |
ČD chtějí využít zahraniční zkušenosti. Zřejmě nejznámějším příkladem je město Karlsruhe na jihozápadě Německa, kde vlakotramvaje jezdí přes dvacet let. Ješeta zmínil také německou Saskou Kamenici.
V regionální dopravě jsou pro ČD prioritou nové elektrické a dieselové vlaky, jichž má nyní národní dopravce objednaných přes dvě stovky. Plánuje také, že pro Moravskoslezský kraj pořídí 19 bateriových vlaků. „Za posledních deset let investovaly ČD do obnovy vozového parku zhruba 50 miliard Kč. Do roku 2035 investují do vozidel zhruba 160 miliard Kč,“ uzavřel Ješeta.