Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Český motocykl roku v akci. Na maxiskútru Hondy se mouchy hledají těžko

Ne, nešálí vás zrak, titul Motocykl roku 2023 opravdu získal cestovní maxiskútr Honda. Jak se s takovým titulem vypořádá? Opravdu může konkurovat i mnohem silnějším motocyklům? Možná ano. Ve světě, kde by všichni chtěli jezdit co nejsnadněji, nejpohodlněji a výhradně v mezích silničních předpisů, může být Forza opravdu ten „nej“ motocykl.

Hned na začátek musím uvést na pravou míru, jak je to s tím letošním titulem. V anketě Motocykl roku, pořádané už tradičně v souběhu s jarní motocyklovou výstavou, hlasuje odborná porota na jedné straně a široká veřejnost na straně druhé. Finální umístěné se pak spočítá v poměru vah 40:60 a z toho vyjde vítěz.

Jenže letos na jaře to organizátoři trochu přehnali s ověřováním pomocí potvrzovacích e-mailů a výsledkem bylo, že velká část hlasujících z řad veřejnosti odhlasovala jen pro skútry, kde volili Hondu jako nejrozšířenější motocyklovou značku v ČR. A přestože u odborné poroty se na prvním místě umístil sportovní stroj BMW M1000R a skútr Honda Forza 350 byl až na 19. místě, ve finálním souhrnu veřejnost drtivě převládla a dala titul Motocykl roku právě Forze 350.

Elegantní tvary prozrazují italského designéra.

Letošní Forza 350 dostala facelift v podobě LED předních světel s pěknou linkou denního svícení. Vzhledově se tak přiblížila vlajkové lodi, největšímu maxiskútru Honda Forza 750 a celkově působí o něco sportovněji a agresivněji. Kombinace lakovaných ploch a černých plastů i zadní kufr v barvě skútru se moc pěkně doplňuje a je znát, že na této hondě zapracovali italští designéři. Proč právě italský rukopis? Přestože jde o japonskou značku, skútry Forza 350 se vyrábějí v Itálii, kde se ovšem také nejvíc prodávají.

Přístrojovka má dva analogové budíky a displej palubního počítače uprostřed.

Z předchozích let tu zůstala základní podoba s mohutnou kapotáží, dvěma světly, elektricky výškově nastaveným plexištítem i charakteristická zrcátka na stopkách umístěná na kapotáži. Z vnější strany jsou do nich zasazené směrovky, které jsou díky tomu pro ostatní účastníky provozu skvěle viditelné.

To už se však nedá říci o samotných zrcátkách, jsou dál od řidiče a nabízejí jen poměrně úzký přehled o situaci za skútrem. Velkou pochvalu si naopak zaslouží elektricky výsuvný plexištít, který si tlačítkem navolíte přesně do té správné pozice podle počasí, trasy a výšky jezdce a na dálnici vám umožní upalovat maximální povolenou rychlostí.

Forza 350 nabízí klasický skútrový posaz na tlustě polstrovaném sedadle s řídítky blízko těla. Uvolněná pozice posouvá trup řidiče dozadu, vejdou se sem i dlouháni, kteří však budou muset uhýbat kolenem před nelogicky umístěným klastrem ovladačů mobilní komunikace pod levým řídítkem. Dobrá zpráva pro ty, kteří chtějí cestovat se spolujezdcem, je velkorysá zadní část dvoumístného sedla, široké zadní stupačky a mohutná boční madla. A když se k tomu přičte ještě příplatkový zadní kufr s integrovanou opěrkou, je tato forza dokonalým strojem i pro pasažéra.

Honda vymyslela městský SUV-skútr. Nadchne jízdou díky skvělému řízení

Jednoválcový kapalinou chlazený motor eSP+ o objemu 330 cm3 nově plní emisní normu Euro 5 a s maximálním výkonem 29,2 k a točivým momentem 32 Nm umožňuje dosáhnout maximální rychlosti 137 km/h. Jednoválec je slušně vyvážený a do řídítek a sedla posílá jen minimum vibrací a je znát, že má dost síly třeba i na časté jízdy se spolujezdcem.

Jednoválec o výkonu 21,5 kW stačí na maximální rychlosti 137 km/h.

Start na zelenou od semaforů je krásně dynamická záležitost, přestože celkově skútr kvůli vyšší kubatuře, mohutným kapotážím a kufru nepatří k nejlehčím a má 184 kg i s plnou dvanáctilitrovou nádrží. Na nádrž skútr najede až 340 kilometrů a v běžném provozu spotřeba nepřesáhne 3,5 litru na sto. Rám skútru je dimenzovaný i na ostřejší svezení a ani ve větších rychlostech se nekroutí a v náklonu dává vzornou jistotu a intuitivní průjezd zatáčkou, jak je to ostatně u Hondy zvykem.

Kombinace kol 15" vepředu a 14" vzadu spolu s obutím do pneumatik Pirelli Diablo Scooter také slušně filtruje nerovnosti našich silnic, až opravdu velké díry se projeví ránou do řídítek. Limity menších kol a nastavení odpružení spíše na komfort se projeví při jízdě v zatáčce na rozbitém povrchu, kde kola začnou odskakovat a donutí řidiče zvolnit tempo.

Podobně jsou na tom i brzdy, dostatečně výkonné a s dobrou reakcí na páčce i odezvou od předního kola. Jsou nastavené více na běžné „užitné“ ježdění a nečekejte žádné ostré sportovní zakousnutí, na druhou stranu při svižnější jízdě nekazí zábavu a ABS zasahuje až opravdu v mezních situacích. Při jízdě na mokru je také připravena zasáhnout kontrola trakce s možností vypnutí. Součástí standardní výbavy je bezpečnostní systém, který v případě prudkého brzdění aktivuje výstražné rozblikání směrových světel.

Brzdy s dobře vyladěným systémem ABS jsou nastavené spíš na užitnou jízdu než sportovní nástup.

V dnešní době barevných TFT displejů místo přístrojovek působí klasické analogové budíky Forzy 350 jako zjevení. Celá přístrojovka vypadá tak trochu jako ze světa automobilů a palubní počítač tu má vyhrazenou jen centrální část s klasickým jednoduchým LCD zobrazením. Celé je to však vzorně přehledné, jen těch přepínačů na levém řídítku je možná až zbytečně moc.

Vlevo pod přístrojovkou je hluboká přihrádka, kam se vejde třeba i velká PET lahev s pitím. Primárně sem však patří mobilní telefon, který se může za jízdy nabíjet ze zásuvky USB-C a lze jej propojit se skútrem a zobrazovat hlavní upozornění na displeji. Novinkou pro letošní rok je také bezklíčové ovládání včetně centrálního zamykání zadního kufru i hodně objemného podsedlového prostoru.

Honda Forza 350 s titulem Motocykl roku 2023? Z určitého úhlu pohledu klidně ano!

Tento střední maxiskútr si tento titul z veřejného hlasování vlastně i svým způsobem zaslouží. Toto je opravdu mašina pro každého. Pohodlná a praktická, ale ještě pořád poměrně lehká a za cenu 158 tisíc korun i dostupná.

Už slušně silná a vcelku zábavná, ale ještě pořád není překoňovaná a je poměrně bezpečná. S přehledem se proplete městem, ale současně má pořádnou kapotáž a už se na ní dá odjet i delší výlet nebo dovolená ve dvou. Prostě ideální kompromis, kterým Honda zdařile vyplnila mezeru mezi větším a podstatně silnějším modelem Forza 750 a všestranným menším skútrem Forza 125, na který zase stačí řidičák na auto.

Honda jde do boje s Číňany s retro hračkou pro velké kluky. Má dobrou cenu

Honda Forza 350 v číslech

  • Motor: Kapalinou chlazený čtyřtaktní čtyřventilový jednoválec
  • Zdvihový objem motoru (cm3): 330 cm3
  • Max. výkon: 21,5 kW @ 7 500 ot/min
  • Max. točivý moment: 31,5 Nm @ 5 250 ot/min
  • Přední brzdy: 256 mm kotouč
  • Zadní brzdy: 240 mm kotouč
  • Přední zavěšení: Teleskopická
  • Zadní zavěšení: Dva tlumiče
  • Přední pneu: 120/70 R15
  • Zadní pneu: 140/70 R14
  • Rozměry (D × Š × V) (mm): 2 147 x 754 x 1 507
  • Objem palivové nádrže: 11,7 l
  • Spotřeba paliva: 29,4 km/L
  • Pohotovostní hmotnost (kg): 184 kg
  • Výška sedla (mm): 780 mm
  • Prodejní cena (červen 2023): 157 900 Kč
Autoři:
  • Nejčtenější

Phoenix zůstává věrný unikátní technice. Po 50 letech má Tatra nové nápravy

5. června 2024,  aktualizováno  6.6 8:45

Tatra Phoenix nové generace se představuje na polygonu společnosti Tatra Trucks v Kopřivnici. Druhá...

Divoké automobilové devadesátky. Zavzpomínejte na zlaté časy

12. června 2024

„Kdo pamatuje devadesátky, ten je neprožil,“ říká staré pankáčské přísloví. Na velkou jízdu první...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Česko je ostrov elektromobilní skepse, potvrdily to i evropské volby

13. června 2024

Češi jsou dlouhodobě skeptičtí k elektromobilům. Boj o zákaz spalovacích aut a s ním související...

Mnoho povyku pro nic? Rusko má novou ladu, která zase tak moc nová není

8. června 2024,  aktualizováno  11:36

Jmenuje se Lada Iskra a má ambici vystoupat až na špici ruských prodejních tabulek. Auto na...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Kouzla a čáry nového Superbu. Škoda si dopřála limuzínu, projeli jsme ji

6. června 2024

Až budete nového superba přebírat, pohlaďte ho, a všimněte si malé hranky kopírující linii střechy....

Cla proti Číně evropské automobilky nechtějí, mohou poškodit český průmysl

14. června 2024

Čína pohrozila Evropské unii žalobou u Mezinárodní obchodní organizace (WTO) kvůli zvažovanému...

Zemřel karosář, co stavěl legendy pro Lancii i Fiat. Zkusil exoty i šílenosti

14. června 2024

Ve věku 87 let zemřel Bruno Maggiora, majitele stejnojmenné karosárny, která mimo jiné vyráběla...

Na jízdu Československem vyslal veterány prezident Pavel, ujedou tisíc mil

13. června 2024

Z pražské Opletalovy ulice ve čtvrtek ráno odstartovala za účasti prezidenta Petra Pavla jízda...

EURO 2024: Míříte za fotbalem do Německa autem? Překontrolujte si pojistku

13. června 2024

Jedete na fotbalové Euro 2024 vlastním autem? Nezapomeňte na pojistku, jinak to může být drahé....

Nová Miss Alabama je morbidně obézní. Vítězka váží 150 kilo, lidé se bouří

Vítězkou v soutěži National American Miss je Sara Millikenová. Třiadvacetiletá žena byla zvolena královnou krásy i...

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...

Čekám na transplantaci, ale dám přednost mladým, říká herec Zdeněk Žák

Herec Zdeněk Žák (71) si nikdy moc nepřipouštěl své zdravotní problémy. Nemoci přecházel a k doktoru se nehnal, až...

Za srážku vlaků únava nemohla, ukázalo šetření. Strojvůdce si chybu uvědomil

Strojvedoucí havarovaného rychlíku RegioJet, v kterém minulý týden zemřeli v Pardubicích čtyři lidé, si těsně před...