Pondělí 17. ledna 2022, svátek má Drahoslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 17. ledna 2022 Drahoslav

Deník začínající skútrařky: Honda PCX je skvělý sexy učitel

Teplé a stálé počasí je přímo ideální pro cestování na skútru. V případě Hondy PCX se přesednutí od volantu za řídítka vyplatí. Červenou střelu s futuristickým designem jsme testovali v ulicích Prahy i po okreskách, za slunce i za deště. Nejprodávanější skútr v Evropě je zábavný. A jede za pár korun.

Honda PCX je od roku 2010, kdy ji uvedli na trh, fenoménem mezi skútry. Na silnici kolem vás projede každou chvilku, vždyť jen v Česku se jí za devět let doteď prodalo téměř 6 tisíc kusů a v Evropě asi 200 tisíc. Jednostopý bestseller je oblíbený kvůli svým futuristickým křivkám, příznivému poměru ceny a kvality i výkonu. Navíc je prakticky bezúdržbový.

V roce 2018 otevřel skútrařskou sezonu modernizovaný a s ABS na předním kole. Navíc s inovovaným a do detailu dotaženým designem, který odkazuje na současnou řadu automobilů Honda Civic.

Nad hlavním světlometem se nyní line ještě jedna řada diodových světel s integrovanými směrovkami, vzadu se oproti starému modelu zadní světlo slilo do velkého tvaru X. Nový je také tvar sedla, které je pohodlnější. Větší zavazadlový prostor pod sedlem už spolkne i integrální přilbu.

I technicky se pécéixko posunulo. Pod plastovou kapotáží najdete pevnější rám Duplex s posunutým zavěšením odpružení zadního kola. Motor nabral trochu výkonu navíc na maximální hodnotu 9 kW při 8500 ot/min. Zůstal automatický systém Start/Stop na semaforech. Jezdce potěší například nová digitální přístrojovka a dvanáctiwattová zásuvka na napájení mobilu či navigace v kastlíku pod řídítky (který se otevírá jen zatlačením a nelze jej zamknout).

Fotogalerie

Na zadním kole zůstala jednoduchá bubnová brzda. Skútr však dostal lehčí čtrnáctipalcová kola, která mají od loňska silnější pneumatiky - místo předchozích 90/90 vepředu a 100/90 vzadu nyní jezdí na kombinaci 100/80 a 120/70.

S tímto asijským drakem jsme jezdili několik dní a testovali, co tolik uživatelů k nejprodávanějšímu skútru táhne. A také jak si poradí v Praze i v jejím okolí na slunci i v dešti. Ale především nás zajímalo, jak zvládne skútrařku začátečnici (která na začátku sezony opustila volant pohodlného automobilu a zasedla za řídítka Vespy) a její běžné cesty do práce, na úřady či na nákupy.

Skoromotorka klame tělem

Nablýskaná červená střela je větší než běžné skútry a působí dojmem střední motorky. Jde z ní respekt, což záhy oceňuji na silnicích, kde mne řidiči vnímají a nevytlačují. Praktická se ukázala i jasně červená metalíza, která u ženského publika boduje a je v provozu dobře viditelná. Celkový dojem oplastované motorky záměrně ruší jen mohutná chromovaná trubka řídítek.

Při nasedání a během celého testu mi trochu překážel středový tunel spojující přední a zadní část skútru, kde má Honda umístěnou nádrž. Občas jsem o něj zakopávala. V půlce testování jsem objevila výhody „zdvižené podlahy“ vepředu skútru, kde lze zapřít podrážky a užít si pohodlnou jízdu skoro jako na chopperu.

Ovládání Hondy je jednoduché a intuitivní a člověk se s ním rychle sžije. Do kufru i k benzinové nádrži se skútrař dostane pomocí kolébkového tlačítka vpravo, hned vedle spínací skřínky. K obojímu potřebuje klíček, který je třeba otočit do určité polohy.

Pro otevření zavazadelníku je třeba zastrčit klíč do zapalování a pootočit do správné pozice.

Tady jsem našla první drobnou nepříjemnost - s nákupem v ruce je trochu škoda, že se zavazadelník nedá otevřít samostatně. Když se totiž klíček vytáhne ze zapalování, PCX se automaticky zamkne tím, že přes klíčovou dírku přetáhne ještě kovovou krytku. A tu odemkne pouze speciální korunka na plastové části klíčku, na které je používání brzy znát.

Křivky této červené krásky také něco váží - přesně 130 kilogramů, což musí brát především skútrařky subtilnějšího vzrůstu v potaz. Uvítala bych také háček na menší tašku nebo řetěz - vše musí jít pod sedadlo.

Bezpečná parťačka

Až na tyto malé drobnosti mi ale byla Hona PCX spolehlivou a bezpečnou parťačkou. Ocenila jsem příjemné plynulé zrychlování a svižný odpich, který nezdržoval na pražských křižovatkách. A to ani v momentech, kdy systém Start/Stop vypnul motor - v jazyce hondy označený jako Idling Stop. Než se rozjela auta za mnou, Honda už nabrala několikametrový náskok.

Cestování do práce mi jízda na Hondě PCX urychlila o patnáct minut. Zatímco běžná ranní cesta vlakem, metrem a pěšky trvá cca 30 až 35 minut (pokud nemá vlak zpoždění, což často má), s červenou střelou jsem pohodlnou jízdou zvládla cestu až k redakci za krásných 20 minut i se zamčením motorky. To je čtvrthodina k dobru - tedy třeba jedno kafe - a ještě jsem se během jízdy stačila pokochat krajinou kolem Vltavy.

Technické parametry

  • Motor: kapalinou chlazený čtyřtaktní jednoválec s rozvodem SOHC a se 2 ventily
  • Zdvihový objem: 125 cm³
  • Vrtání x zdvih: 52,4 x 57,9 mm
  • Kompresní poměr: 11:1
  • Maximální výkon: 9,0 kW při 8 500 ot./min.
  • Max. točivý moment: 11,8 Nm při 5 000 ot./min.
  • Olejová náplň: 0,9 litru
  • Karburace: Elektronické vstřikování paliva PGM-FI
  • Objem palivové nádrže: 8 litrů
  • Spotřeba paliva: 2,1 l/100 km (bez funkce Idling Stop, režim WMTC)
  • Typ převodovky: V-Matic, odstředivá suchá spojka
  • Rám: dvojitý rám z ocelových trubek
  • Rozměry (D x Š x V): 1 923 x 745 x 1 107 mm
  • Rozvor kol: 1 313 mm
  • Výška sedla: 764 mm
  • Pohotovostní hmotnost: 130 kg
  • Pneumatika vpředu: 100/80-14M/C (48P)
  • Pneumatika vzadu: 120/70-14M/C (61P)
  • Brzda vepředu: 220mm hydraulická kotoučová s kombinovaným dvoupístovým třmenem a s ABS
  • Brzda vzadu: 130 mm bubnová
  • Cena základního modelu: 75 900 Kč

V jednom člověku i s malým nákupem to hondě opravdu krásně sviští i na okreskách - zde je jako ryba ve vodě. 

Nikde nepřekáží, auta nezdržuje, což dokázala při dojíždění do hlavního města. Ulicemi se pak dokáže krásně proplétat jako had. Ani osmdesátikilometrová rychlost pro ni nebyla problém. Zcela určitě by Honda zvládla víc, ale tady jsem jako čerstvý skútrař cítila hranici komfortu a bezpečnosti, za kterou jsem jít nechtěla. Překvapil mne i tah do kopce a serpentin.

Kapky, kostky, koleje

V čem má skútrař diskomfort? Musí sledovat počasí jako rosnička - neustále, průběžně. Nikdy jsem o meteorologických jevech neměla takový přehled jako v dny, kdy jsem jezdila na pécéixku. Ale stejně došlo na neplánované extrémní podmínky, to když mne s hondou přepadl na kraji Prahy silný déšť. V momentě, kdy jsem na skútru chytla jistotu a jízdu si začala užívat, nastala nebezpečná zkouška v  kombinaci - kapky, kostky, koleje.

A právě v tomto momentě jsem ocenila výhody Hondy PCX - působí celkem robustně, ale má štíhlou siluetu a nízké těžiště, což z ní dělá dobře ovladatelný stroj. ABS na předním kole fungovalo bezchybně, brzdy jsou jisté a přesné, tlumiče si skvěle poradily s každou nerovností i pracemi na silnici před cílovou rovinkou. A jasná červená, kterou mi k testování v prodejně vybrali, svítila řidičům do očí i pod zamračeným nebem.

Honda PCX si své označení besteselleru právem zaslouží. Spolehlivě odveze vysokoškoláka na přednášku, kravaťáka do kanceláře i dědu na ryby - navíc stylově.

Zlatou tečku za dokonalým zážitkem pak pécéixko věnovalo před vrácením na benzinové pumpě. Avizované spotřeby 2,1 litru na sto kilometrů jsem ani nedosáhla. I přes kostrbaté začátky a cukavé rozjezdy a při sepnutém tlačítku Idling Stop jsem nepřesáhla průměrnou spotřebu 1,9 litru na sto kilometrů. Užila jsem si sní zhruba 185 kilometrů a na pumpě nechala asi 115 korun. A to už vážně stojí za zvážení, zda se nestat skútrařkou napořád.

Pořizovací cena modelu Honda PCX 125 je v základní výbavě 75 900 korun.

Honda PCX 125

Jak dlouhá je sezona skútraře

  • Sezona na skútru se poslední roky s měnícím se počasím prodlužuje, skútraři jezdí běžně od března do konce října.
  • Na skútru se dá jezdit i na sněhu,  existují i zimní pneumatiky. Sychravé počasí se ustát dá, ovšem sníh a led nejsou pro skútraře to pravé.
  • Řidiči skútrů si mohou svou sezonu prodloužit a zateplit se správným oblečením a doplňky. Speciálně u skútrů se využívají návleky s kožíškem, kam řidič ještě zasouvá ruce v rukavicích. Na tělo adekvátní oblečení a pomůže i zateplovací deka s kožíškem, která je součástí jezdce, nebo je přímo určena na konkrétní skútr. Taková pak slouží skútru i jako garáž při stání a udržuje sedlo v suchu.
  • Nejčtenější

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

Jak si zničit auto. Video silničářů varuje řidiče před hazardem poblíž sypačů

Správa a údržba silnic Středočeského kraje zveřejnila videozáznam z palubní kamery sypače, jehož prostřednictvím...

Nadšenec ze Sibiře si okarosoval kolo, šlape v něm do práce v mrazech

Ruský koumák si do sibiřské zimy postavil kolo s karoserií. Svůj stroj průběžně vylepšuje, závějemi se probíjí s...

Hřbitov tatrovek je schovaný v pražské Libni, převažují šestsettřináctky

O tom místě slyšeli asi všichni milovníci Tatry 613. Ikonická limuzína kopřivnické automobilky má dodnes mnoho ctitelů,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Peugeot 508 nerezaví a s dieselem bude jezdit, dokud na světě nedojde nafta

Premium První generace Peugeotu 508 mířila do segmentu, kde kraluje Mondeo, Passat a Superb a rozhodně neměla moc lehký život....

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nečekaný příbuzenský vztah. Vévodkyně Kate a Meghan pojí krev Přemyslovců

Premium Učebnice mluví jasně. Přemyslovci vymřeli po meči v roce 1306, kdy byl mladičký král Václav III. zákeřně zavražděn...

Češi investují do kryptoměn ve velkém. Stát řeší, jak je přinutit přiznat zisky

Premium Ještě nedávno byly virtuální měny jako bitcoin investicí především pro lidi, kteří chtěli experimentovat a nebáli se...

  • Další z rubriky

Svět Jawa: Značka stála u počátků motokrosu, zlatá léta skončila záhy

Motokros se ve světě začal rozvíjet až po druhé světové válce. A hned zkraje, v roce 1958, se Jawě a jejímu jezdci...

Slavní konstruktéři Jawy: geniální nápady a improvizace

V našem mapování historie českého výrobce Jawa by se nemělo zapomínat na nejvýznamnější konstruktéry továrny a jejich...

Encyklopedie vesp: První vosa vybzučela před 75 lety. Naučte se je poznávat

„Sembra una vespa! (vypadá jako vosa),“ prohlásil Enrico Piaggio, když uviděl prototyp nové motorky. A když se k tomu...

Svět Jawa: Nápady, kterými mohla předběhnout dobu, často zapadly

Za více než devadesát let existence představila Jawa motoristickému světu spoustu zajímavých a jedinečných technických...

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Lela má poměr s jiným. Hrál si na kamaráda, spal s mou ženou, říká Vémola

Karlos Vémola (36) se v emotivním nočním živém vysílání na sociálních sítích svěřil s tím, že opět řeší problémy ve...

Ženy před objektivem: Když činžák ukrývá milovnici BDSM

Je to jako nahlédnout do života neobyčejné obyvatelky obyčejného domu. Fotoset slovenské modelky Patrície naznačuje, že...

Chybné ceny Lega vyvolaly vlnu nákupů. E-shop objednávky stornoval

První lednový víkend byl plný slev napříč všemi kategoriemi. Ovšem pro milovníky Lega se stal infarktovým momentem. Na...

Zemřela Adalia Rose. Holčička, která předčasně stárla

Adalia Rose byla velkou bojovnicí. Podle lékařů měla zemřít kvůli progerii krátce po porodu. Dožila se ovšem patnácti...