Úterý 27. října 2020, svátek má Šarlota, Zoja, Zoe
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 27. října 2020 Šarlota, Zoja, Zoe

Deník začínající skútrařky: Honda PCX je skvělý sexy učitel

aktualizováno 
Teplé a stálé počasí je přímo ideální pro cestování na skútru. V případě Hondy PCX se přesednutí od volantu za řídítka vyplatí. Červenou střelu s futuristickým designem jsme testovali v ulicích Prahy i po okreskách, za slunce i za deště. Nejprodávanější skútr v Evropě je zábavný. A jede za pár korun.

Honda PCX je od roku 2010, kdy ji uvedli na trh, fenoménem mezi skútry. Na silnici kolem vás projede každou chvilku, vždyť jen v Česku se jí za devět let doteď prodalo téměř 6 tisíc kusů a v Evropě asi 200 tisíc. Jednostopý bestseller je oblíbený kvůli svým futuristickým křivkám, příznivému poměru ceny a kvality i výkonu. Navíc je prakticky bezúdržbový.

V roce 2018 otevřel skútrařskou sezonu modernizovaný a s ABS na předním kole. Navíc s inovovaným a do detailu dotaženým designem, který odkazuje na současnou řadu automobilů Honda Civic.

Nad hlavním světlometem se nyní line ještě jedna řada diodových světel s integrovanými směrovkami, vzadu se oproti starému modelu zadní světlo slilo do velkého tvaru X. Nový je také tvar sedla, které je pohodlnější. Větší zavazadlový prostor pod sedlem už spolkne i integrální přilbu.

I technicky se pécéixko posunulo. Pod plastovou kapotáží najdete pevnější rám Duplex s posunutým zavěšením odpružení zadního kola. Motor nabral trochu výkonu navíc na maximální hodnotu 9 kW při 8500 ot/min. Zůstal automatický systém Start/Stop na semaforech. Jezdce potěší například nová digitální přístrojovka a dvanáctiwattová zásuvka na napájení mobilu či navigace v kastlíku pod řídítky (který se otevírá jen zatlačením a nelze jej zamknout).

Fotogalerie

Na zadním kole zůstala jednoduchá bubnová brzda. Skútr však dostal lehčí čtrnáctipalcová kola, která mají od loňska silnější pneumatiky - místo předchozích 90/90 vepředu a 100/90 vzadu nyní jezdí na kombinaci 100/80 a 120/70.

S tímto asijským drakem jsme jezdili několik dní a testovali, co tolik uživatelů k nejprodávanějšímu skútru táhne. A také jak si poradí v Praze i v jejím okolí na slunci i v dešti. Ale především nás zajímalo, jak zvládne skútrařku začátečnici (která na začátku sezony opustila volant pohodlného automobilu a zasedla za řídítka Vespy) a její běžné cesty do práce, na úřady či na nákupy.

Skoromotorka klame tělem

Nablýskaná červená střela je větší než běžné skútry a působí dojmem střední motorky. Jde z ní respekt, což záhy oceňuji na silnicích, kde mne řidiči vnímají a nevytlačují. Praktická se ukázala i jasně červená metalíza, která u ženského publika boduje a je v provozu dobře viditelná. Celkový dojem oplastované motorky záměrně ruší jen mohutná chromovaná trubka řídítek.

Při nasedání a během celého testu mi trochu překážel středový tunel spojující přední a zadní část skútru, kde má Honda umístěnou nádrž. Občas jsem o něj zakopávala. V půlce testování jsem objevila výhody „zdvižené podlahy“ vepředu skútru, kde lze zapřít podrážky a užít si pohodlnou jízdu skoro jako na chopperu.

Ovládání Hondy je jednoduché a intuitivní a člověk se s ním rychle sžije. Do kufru i k benzinové nádrži se skútrař dostane pomocí kolébkového tlačítka vpravo, hned vedle spínací skřínky. K obojímu potřebuje klíček, který je třeba otočit do určité polohy.

Honda PCX 125

Pro otevření zavazadelníku je třeba zastrčit klíč do zapalování a pootočit do správné pozice.

Tady jsem našla první drobnou nepříjemnost - s nákupem v ruce je trochu škoda, že se zavazadelník nedá otevřít samostatně. Když se totiž klíček vytáhne ze zapalování, PCX se automaticky zamkne tím, že přes klíčovou dírku přetáhne ještě kovovou krytku. A tu odemkne pouze speciální korunka na plastové části klíčku, na které je používání brzy znát.

Křivky této červené krásky také něco váží - přesně 130 kilogramů, což musí brát především skútrařky subtilnějšího vzrůstu v potaz. Uvítala bych také háček na menší tašku nebo řetěz - vše musí jít pod sedadlo.

Bezpečná parťačka

Až na tyto malé drobnosti mi ale byla Hona PCX spolehlivou a bezpečnou parťačkou. Ocenila jsem příjemné plynulé zrychlování a svižný odpich, který nezdržoval na pražských křižovatkách. A to ani v momentech, kdy systém Start/Stop vypnul motor - v jazyce hondy označený jako Idling Stop. Než se rozjela auta za mnou, Honda už nabrala několikametrový náskok.

Cestování do práce mi jízda na Hondě PCX urychlila o patnáct minut. Zatímco běžná ranní cesta vlakem, metrem a pěšky trvá cca 30 až 35 minut (pokud nemá vlak zpoždění, což často má), s červenou střelou jsem pohodlnou jízdou zvládla cestu až k redakci za krásných 20 minut i se zamčením motorky. To je čtvrthodina k dobru - tedy třeba jedno kafe - a ještě jsem se během jízdy stačila pokochat krajinou kolem Vltavy.

Technické parametry

  • Motor: kapalinou chlazený čtyřtaktní jednoválec s rozvodem SOHC a se 2 ventily
  • Zdvihový objem: 125 cm³
  • Vrtání x zdvih: 52,4 x 57,9 mm
  • Kompresní poměr: 11:1
  • Maximální výkon: 9,0 kW při 8 500 ot./min.
  • Max. točivý moment: 11,8 Nm při 5 000 ot./min.
  • Olejová náplň: 0,9 litru
  • Karburace: Elektronické vstřikování paliva PGM-FI
  • Objem palivové nádrže: 8 litrů
  • Spotřeba paliva: 2,1 l/100 km (bez funkce Idling Stop, režim WMTC)
  • Typ převodovky: V-Matic, odstředivá suchá spojka
  • Rám: dvojitý rám z ocelových trubek
  • Rozměry (D x Š x V): 1 923 x 745 x 1 107 mm
  • Rozvor kol: 1 313 mm
  • Výška sedla: 764 mm
  • Pohotovostní hmotnost: 130 kg
  • Pneumatika vpředu: 100/80-14M/C (48P)
  • Pneumatika vzadu: 120/70-14M/C (61P)
  • Brzda vepředu: 220mm hydraulická kotoučová s kombinovaným dvoupístovým třmenem a s ABS
  • Brzda vzadu: 130 mm bubnová
  • Cena základního modelu: 75 900 Kč

V jednom člověku i s malým nákupem to hondě opravdu krásně sviští i na okreskách - zde je jako ryba ve vodě. 

Nikde nepřekáží, auta nezdržuje, což dokázala při dojíždění do hlavního města. Ulicemi se pak dokáže krásně proplétat jako had. Ani osmdesátikilometrová rychlost pro ni nebyla problém. Zcela určitě by Honda zvládla víc, ale tady jsem jako čerstvý skútrař cítila hranici komfortu a bezpečnosti, za kterou jsem jít nechtěla. Překvapil mne i tah do kopce a serpentin.

Kapky, kostky, koleje

V čem má skútrař diskomfort? Musí sledovat počasí jako rosnička - neustále, průběžně. Nikdy jsem o meteorologických jevech neměla takový přehled jako v dny, kdy jsem jezdila na pécéixku. Ale stejně došlo na neplánované extrémní podmínky, to když mne s hondou přepadl na kraji Prahy silný déšť. V momentě, kdy jsem na skútru chytla jistotu a jízdu si začala užívat, nastala nebezpečná zkouška v  kombinaci - kapky, kostky, koleje.

A právě v tomto momentě jsem ocenila výhody Hondy PCX - působí celkem robustně, ale má štíhlou siluetu a nízké těžiště, což z ní dělá dobře ovladatelný stroj. ABS na předním kole fungovalo bezchybně, brzdy jsou jisté a přesné, tlumiče si skvěle poradily s každou nerovností i pracemi na silnici před cílovou rovinkou. A jasná červená, kterou mi k testování v prodejně vybrali, svítila řidičům do očí i pod zamračeným nebem.

Honda PCX si své označení besteselleru právem zaslouží. Spolehlivě odveze vysokoškoláka na přednášku, kravaťáka do kanceláře i dědu na ryby - navíc stylově.

Zlatou tečku za dokonalým zážitkem pak pécéixko věnovalo před vrácením na benzinové pumpě. Avizované spotřeby 2,1 litru na sto kilometrů jsem ani nedosáhla. I přes kostrbaté začátky a cukavé rozjezdy a při sepnutém tlačítku Idling Stop jsem nepřesáhla průměrnou spotřebu 1,9 litru na sto kilometrů. Užila jsem si sní zhruba 185 kilometrů a na pumpě nechala asi 115 korun. A to už vážně stojí za zvážení, zda se nestat skútrařkou napořád.

Pořizovací cena modelu Honda PCX 125 je v základní výbavě 75 900 korun.

Honda PCX 125

Honda PCX 125

Jak dlouhá je sezona skútraře

  • Sezona na skútru se poslední roky s měnícím se počasím prodlužuje, skútraři jezdí běžně od března do konce října.
  • Na skútru se dá jezdit i na sněhu,  existují i zimní pneumatiky. Sychravé počasí se ustát dá, ovšem sníh a led nejsou pro skútraře to pravé.
  • Řidiči skútrů si mohou svou sezonu prodloužit a zateplit se správným oblečením a doplňky. Speciálně u skútrů se využívají návleky s kožíškem, kam řidič ještě zasouvá ruce v rukavicích. Na tělo adekvátní oblečení a pomůže i zateplovací deka s kožíškem, která je součástí jezdce, nebo je přímo určena na konkrétní skútr. Taková pak slouží skútru i jako garáž při stání a udržuje sedlo v suchu.
  • Nejčtenější

Poruchový motor a nekvalitní rozvody. Velký autotest ojeté Škody Octavia

Premium Motor 1.4 TSI dokonce ani v nejslabších verzích nebyl bezproblémový. Nemusí to ale znamenat zbytečně vysoké provozní...

Zimní gumy na octavie nejsou. Továrny nestíhají vyrábět a zdražují

Přezouvání aut na zimu je v plném proudu. Prodejci pneumatik varují, že je nedostatek zimního obutí v...

Kontroverzní systém start-stop. Ušetříte s ním málo, přibydou však problémy

Premium Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Trable stěžejního jaguaru ukazují stav značky, novému šéfovi není co závidět

Sedan Jaguar XF byl v první generaci symbolickým startem nové éry, když pomohl značce najít nový směr pod novým...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

Nová jawa je světová. Argentinské enduro dorazí z Číny

Česká značka Jawa sice už moc nevyrábí, ale jinak se má k světu – a to doslova. Cestovní enduro RVM 500, které původně...

Božský Agostini. Brno bylo jako jeho věčná milenka

Premium Nejúspěšnější jezdec všech dob. První motocyklová superstar světového formátu. To je Giacomo Agostini. Brno pro něj...

VIDEO: Na motorce najel 1 573 000 km. Má vlastní expozici v muzeu

V sedmadvaceti se Jaroslav Šíma posadil na motorku a už z ní neslezl. Všechny peníze dá za benzin, když není kde...

Awaj je jawa s kapotáží z překližky. Postavil ji student od Turnova

Překližkovou kapotou se od jiných na první pohled liší malý motocykl, který vyvinul letošní absolvent Střední...

Nepanikařte, ale buďte opatrní. Osm znaků, že jste mohli prodělat covid-19

Druhá vlna koronavirové krize udělala z Česka, které tu první zvládlo celkem dobře, odpadlíka. Snad každý se bojí. Jsem...

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...

V 47 letech zemřela herečka Daniela Krhutová, pohádková Marie Růžička

Po dlouhé nemoci zemřela herečka a zpěvačka Daniela Krhutová, bylo jí 47 let. Její nejznámější rolí byla Marie Růžička...

Na porod jsem se těšila, ale všechno bylo jinak, říká Míša z Malých lásek

Za jedenáct let pomohla porodní asistentka Michaela Malotinová na svět asi sedmi tisícům dětí. První minuty života...