MPSV i MŽP si pronajaly vodíkové Toyoty Mirai. Podle ministerstev jeho provoz sníží náklady ze čtyř korun na kilometr u konvenčních pohonů na 2,50 Kč. „Jde o velmi zajímavý způsob pohonu, který je ekologický, udržitelný, ale také běžně využitelný bez zdlouhavého nabíjení,“ řekl ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL).
„Jde o první dva resorty, které budou vozy na vodíkový pohon využívat. Do užívání je získalo formou operativního leasingu Toyota Kinto One na jeden rok. Vozy jsou v černé metalíze a ve výbavové verzi Executive,“ uvádí PR konzultant českého zastoupení japonské značky Vladimír Michna. „Marian Jurečka je dlouhodobě velký fanoušek vodíkové technologie a modelu Mirai.“
Za rok, kdy budou vůz využívat, chtějí ministerstva prověřit jeho fungování a náklady na provoz. „Pak vyhodnotíme, jestli se nám vyplatí třeba právě auto na vodík,“ dodal Jurečka. Jde o součást obměny vozových parků ministerstev, ve které chtějí postupně nahradit auta na benzin či naftu za bezemisní nebo nízkoemisní vozidla. Zákon od prosince 2022 jednotlivým resortům nařizuje, aby při pořizování nových vozů do své flotily prostřednictvím veřejných zakázek měly podíl nízkoemisních vozidel ve výši skoro 30 procent.
Podle ministra životního prostředí Petra Hladíka (KDU-ČSL) je však tento podíl pouze spodní laťkou. Uvedl, že jeho úřad je na třetině bezemisních či nízkoemisních vozidel už nyní. Oba ministři sdělili, že budou pořizovat do svých ministerstev už pouze nízkoemisní či bezemisní vozidla.
Jurečkovo ministerstvo má podle smlouvy, kterou uzavřelo s Toyotou a je dostupná v registru smluv, auto pronajaté od 9. května letošního roku do 9. května 2024. Za roční pronájem auta v ceně 2 154 000 Kč včetně DPH zaplatí ministerstvo jednorázově nájemné ve výši 240 tisíc korun. Smlouva o zápůjčce vozu pro ministerstvo životního prostředí, se v registru smluv prozatím neobjevila.
Vodíkovou ojetinu dovezete pod půlmilion. Prozkoumali jsme, jak ji servisovat |
MPSV se zavázalo interní směrnicí pořizovat pouze nízkoemisní nebo bezemisní vozidla. „Pan ministr v současné době pro vlastní přepravu převážně využívá čistě elektrické vozidlo Škoda Enyaq,“ uvádí Tomáš Kroutil z ministerstva práce. A dodává, že vodíkový mirai má být „vzhledem k omezené možnosti tankování využíváno pro přepravu členů vedení MPSV a ostatních zaměstnanců po Praze, nebo jejím blízkém okolí“.
„Cílem je ověřit a porovnat tyto oba bezemisní systémy v reálném provozu pro další možné směřování budoucích nákupů vozidel. MPSV chce zároveň využíváním uvedených vozidel jít příkladem v podpoře ekologického směřování provozu silničních vozidel s ohledem na snižování emisí z fosilních paliv ve státním/veřejném sektoru,“ dodává Kroutil.
Jurečka při prezentaci vozidel také zmínil, že chce podpořit poskytovatele sociálních služeb v obměně vozového parku. K tomu by podle něj měly sloužit i evropské peníze. „V příštích měsících bude v terénu přibývat aut poskytovatelů služeb, jako jsou Diakonie, Charita či Armáda spásy, na nízkoemisní pohon,“ řekl Jurečka.
Hladík uvedl, že potenciál vodíkového pohonu vidí i v oblasti veřejné hromadné dopravy, ať už ve vlacích na regionálních tratích či autobusech. „Asi první město, které bude mít autobusy na vodík, bude Ústí nad Labem,“ uvedl Hladík. Prvním městem s vodíkem na železnici by podle něj mohla být Ostrava.
V Česku začala doba vodíková. Kilometr z první čerpačky vyjde na 2,80 Kč |
Podle tiskové zprávy ministerstev běžný konvenční pohon znamená náklad zhruba čtyři koruny na kilometr. V případě nízkoemisního vozidla je tato částka asi 2,90 Kč a elektromobilu 1,50 Kč. Auto na vodíkový pohon podle aktuálních cen stojí zhruba 2,50 Kč za kilometr.
Na rozdíl od elektromobilu ale vodíkový vůz natankuje za srovnatelný čas jako spalovací auto. Podle generálního ředitele Toyota a Lexus ČR Martina Pelešky pronajatý model Mirai ujede na plnou nádrž zhruba 600 kilometrů.
Analýza třaskavého pohonu. Vodík půjde do náklaďáků i bicyklů |
Sedanu střední třídy Toyota Mirai druhé generace se v Česku prodaly zatím desítky kusů. Natankování vozu trvá tři až pět minut. Srdcem pohonu je elektromotor o výkonu 182 koní poháněný palivovými články vyrábějícími elektřinu reakcí vodíku a kyslíku. Tato reakce probíhá bez spalování vodíku, vůz tedy nevypouští CO2 ani žádné škodlivé látky a jediným vedlejším produktem je voda.
„Pořízení vozu Mirai centrálními orgány státní správy chápeme jako jasný důkaz podpory rozvoje budování vodíkového ekosystému v Česku. Po otevření první čerpací stanice v Praze očekáváme růst zájmu o vodíkové vozy. V letošním roce by se jejich prodej mohl vyšplhat na několik desítek,“ říká Martin Peleška.
Podle odhadu ministra dopravy Martina Kupky (ODS) by v roce 2030 mohlo v ČR jezdit až 50 000 aut na vodíkový pohon. Problémem je v ČR nízký počet vodíkových stanic, nyní fungují dvě. Do roku 2025 by to podle Kupky mělo být 12 stanic. Do roku 2030 by se jejich počet měl navýšit na čtyřicet.
„Do konce června přibude na vodíkové mapě další vodíková stanice v severočeském Litvínově,“ dodává Vladimír Michna.