Japonská automobilka Honda trochu předběhla dobu, když 16. června 2008 zahájila produkci modelu FCX Clarity, prvního sériově vyráběného vozidla s vodíkovým pohonem na světě. Čtyřdveřový sedan byl vybaven palivovými články, které přeměňují vodík na elektřinu, a Honda s vozem cílila zejména na kalifornské motoristy. Právě tento americký stát je průkopníkem v omezování emisí z dopravy.
Průkopnickou hondu si však nebylo možné koupit, automobilka ji nabízela jen k pronájmu a jak se nakonec ukázalo, celý projekt příliš neuspěl. Do roku 2015, kdy první generace modelu Clarity zmizela z nabídky, se v Kalifornii podařilo uplatnit jen 45 vozů. V letech 2016 až 2021 továrna přišla s druhou generací vozu, kterým se snažila lépe trefit do preferencí zákazníků. Automobil pojmenovaný už jen Honda Clarity se kromě vodíkové verze prodával i jako plug-in hybrid nebo vůz na běžné baterie.
Čeští ministři se pochlubili auty na vodík. Pronajali si je, aby ušetřili |
Právě pro elektromobily, které začala jako první ve velkém vyrábět americká společnost Tesla a poté se přidaly i další automobilky, se mohou stát vozy s palivovými články vážnou konkurencí. Nabízejí podobně čistý provoz (odpadem při přeměně vodíku na elektřinu je jen voda) jako bateriové vozy, ale podstatně rychleji se dají „dobít“, tankují se podobně jako třeba vozidla na plyn. Na trhu i v ČR jsou dnes modely od Toyoty (Mirai) nebo Hyundai (Nexo), nejen v českém prostředí ale narážejí na nedostatečnou infrastrukturu.
Analýza třaskavého pohonu. Vodík půjde do náklaďáků i bicyklů |