Kdo v devadesátých letech u nás nekradl hry, tak nehrál. Reklamy na pirátský software se beze studu objevovaly i v tištěných médiích, koupit si originál v ceně pětiny průměrné měsíční výplaty si tehdy mohl dovolit opravu jen málokdo. Situace se od té doby naštěstí dramaticky změnila a digitální distribuce umožnila hrát legálně jen za pár drobných nebo dokonce zadarmo. A přesto se stále najdou lidé, kterým nakupování „za pět prstů“ přijde normální.
Co s tím? Očividným řešením je samozřejmě implementace nějaké softwarové protipirátské ochrany, jež ovšem stojí poměrně veliké peníze, takže si ji ne každý může dovolit.
Menší vývojáři to mají v tomto ohledu mnohem těžší a pokud nechtějí klesnout k fňukání na internetu (což ovšem funguje na výbornou, viz náš článek), musí holt počítat s tím, že si někdo jejich hru ukradne.
To ovšem ještě neznamená, že by se měli vzdát úplně bez boje. Ross Symons ze studia BigAnt, které už roky vydává sportovní sérii Cricket, se na Twitteru svěřil, že když už tedy nemůžou pirátům zabránit v kradení, alespoň si z nich dělají legraci.
V nejnovějším ročníku chválené série tak například „zpestřili“ pirátům nahrávání zápasů tím, že nechali obrazovku blikat zářivými barvami. Většina jejich opatření je mnohem méně nápadná, o to více ovšem nepříjemná. Tak například v pirátské verzi hráč nemá šanci vyhrát úvodní losování skrze hod mincí, jindy hra fiktivně signalizuje vybitou baterku v ovladači. Nejvypečenější je ovšem zákeřná vlastnost, která hráčům znemožňuje vyrovnat výsledek v probíhající hře. Když se totiž schyluje k obratu, ve hře se spustí déšť, a tak, stejně jako tomu občas bývá ve skutečnosti, dojde k odložení zápasu.
„Došlo mi, že ať udělám cokoliv, lidé naši hru stejně budou krást, tak si z nich aspoň můžeme dělat legraci,“ řekl Symons reportérům webu Kotaku. Své „trolení“ poté přenesl i na sociální sítě, když například snoubence jednoho takového zklamaného piráta vzkázal, ať svého přítele opustí, protože „nemá peníze ani budoucnost a nejspíše jednou okrade i ji“.
Stinnou stránkou tohoto přístupu však je, že zatěžuje technickou podporu, lidé se totiž nestydí všechny tyto problémy reklamovat přes oficiální kanály. Na druhou stranu ovšem BigAnt nabízí pirátům i možnost odčinit své hříchy, ukradenou verzi hry legalizovat, a dokonce si pak do zakoupené verze i přenést veškerý dosažený postup.