Lokomotivy E499 v bývalé výtopně TKPE na hlavním nádraží, 30. 12. 1958 | foto: ČTK

VIDEA ROKU: Objevili jsme zaniklé tratě na Žižkově i na Hlučínsku

  • 1
Seriál Zaniklé tratě se v roce 2021 přehoupl do pátého roku své existence. Jako obvykle jsme vám předložili výsledky pátrání po 12 zrušených drahách. Zkoumali jsme tratě normálněrozchodné i úzkorozchodné, úseky s osobní dopravou, ale i vlečky. Které díly byly nejsledovanější?

Na prvním místě se usadil díl číslo 47. Prozkoumali jsme v něm dráhu nad dvorky žižkovských činžáků, po které jezdily vlaky téměř 140 let. Ruch tam ustal teprve v roce 2008, kdy byly zprovozněny tunely Nového spojení. Ukázali jsme koncový úsek Turnovsko-kralupsko-pražské dráhy mezi Vysočany a Hlavním nádražím.

Druhý nejsledovanější byl díl z února 2021. Vydali jsme se až na sever východních Čech k přeshraniční trati, kterou proti sobě stavěly rakouské a pruské společnosti, po které se vozilo hlavně uhlí. Když po druhé světové válce připadlo pruské území Polsku, doprava přes hranice se zastavila. Poláci si totiž mysleli, že právě tuto trať použijí Čechoslováci pro okupaci Kladska. Zamířili jsme na trať 2h mezi Broumovem a Střední Stěnavou.

Vlaky na kolejích

Třetí příčku ve sledovanosti obsadily Zaniklé tratě z Hlučínska. Prozkoumali jsme další přeshraniční dráhu, která nejprve doplatila na vznik Československa, pak na ústupové boje druhé světové války a potom, co vlaky vystřídaly tramvaje, i na špatný stav kolejí. Zamířili jsme na zpola nedokončenou trať mezi Hlučínem, Petřkovicemi a původně pruským Annabergem, dnešními Chalupkami v Polsku.

Severu Moravy zůstali diváci věrní i ve čtvrtém nejsledovanějším dílu.  Prozkoumali jsme zbytky meziměstské úzkokolejné dráhy, kterou za dobu její existence použily miliony cestujících. Nakonec prohrála souboj se silniční konkurencí a hlavně s poddolovaným terénem. Zamířili jsme na Místní dráhu Moravská Ostrava – Karviná.

Také páté nejúspěšnější Zaniklé tratě roku 2022 měly vztah k černému uhlí, i když jsme opustili Ostravsko, a zároveň byly trochu neobvyklé. Nevěnovali jsme se jenom jednomu úseku, ale hned pěti. Podívali jsme se  na dráhy, které se významně zasloužily o rozvoj průmyslu u nás. Zamířili jsme na Kladensko zmapovat bývalé uhelné vlečky tamních dolů.

V seriálu Zaniklé tratě budeme pokračovat i v roce 2022. Zatím pro Vás máme natočených dalších šest pokračování. Můžete se těšit na zrušené tratě na jižní i severní Moravě, v severních Čechách, v Brně i v Praze.