Ze safari v Keni se stává bezohledný masový hon na divoká zvířata

Safari v Africe patří bezesporu k jednomu z největších lákadel masového turismu v Africe. Návštěvníci přírodní rezervace v Keni se ale s pouhou prohlídkou divokých zvířat nespokojí. Smrt zvířat tu v přímém přenosu sledují přímo ze svých aut ze vzdálenosti jen pár metrů.
Na jednom pozorovacím stanovišti rezervace Maasai Mara může být maximálně pět...

Na jednom pozorovacím stanovišti rezervace Maasai Mara může být maximálně pět vozů, ale běžně se to porušuje. | foto: Profimedia.cz

Poklid keňské přírodní rezervace Maasai Mara, kde se pasou pakoně, na větvích osamělé akácie se shlukují ptáci a poblíž se procházejí zebry, náhle přeruší vysílačka. Řidič terénního auta naloženého turisty dostal informaci, že se blíží známá čtyřka gepardů. Loví společně se smrtonosnou přesností a s tolika pakoni v okolí asi nebudou mít se sháněním snídaně problém, uvádí zpravodajský server BBC.

Jenomže řidič, který dostal hlášku, není jediný, na místo lovu se suchou trávou prodírají další vozidla. Je jich nejméně 27, obklíčí stádo zeber a pakoní a jejich pasažéři čekají na podívanou.

Když gepardi doženou mladého pakoně a srazí ho k zemi, půlka aut vyjede, udělá kruh, aby se to dalo sledovat z větší blízkosti.

Když gepardi doženou mladého pakoně a srazí ho k zemi, půlka aut vyjede, udělá kruh, aby se to dalo sledovat z větší blízkosti. V každém sedí turisté s kamerami, natáčejí si, jak se gepardi zakusují do krku kořisti i její poslední sten. Turisté sem přijeli právě za touto smrtí a za pozorováním krutého světa zvířat v africké savaně. Mimochodem, právě národní rezervace Maasai Mara vybavila své průvodce na safari novými auty značky Toyota Landcruiser poháněné elektřinou, aby se turisté dostali díky tichým autům ještě blíž k zvířatům.

Vláda okresu Narok nedávno vydala znovu pravidla, jimiž se musejí řídit průvodci, když vezou turisty do buše. Vedl ji k tomu červencový incident, kdy dostal celý tábor a skupina doživotní zákaz vjezdu do Mary, protože jeden z turistů byl zachycen, jak si filmoval leopardí mládě z otevřených dveří vozu. Pravidla říkají, že auta musejí zůstat od kočkovitých šlem aspoň v 25metrové vzdálenosti, nesmí je obklíčit, protože zvířata musejí mít možnost sledovat okolí a vyhodnocovat nebezpečí.

Keňská přírodní rezervace Maasai Mara. Turisté sem jezdí i proto, aby v přímém přenosu viděli smrt zvířat.

Na jednom pozorovacím stanovišti může být maximálně pět vozů, ale běžně se to porušuje. Kdo je přistižen, může dostat na místě pokutu, bude s okamžitou platností z Mary vykázán nebo dostane zákaz příštích návštěv.

Zajistit ale kontrolu parku na jeho 1 500 kilometrech čtverečních není snadné. Šéf svazu místních strážců John Ole Tira, jehož organizace čítá 175 dobrovolníků, říká, že je potíž i s turisty. „Zaplatí si a když nespatří lva nebo slona – některé z velké pětky zvířat, myslí, že nic neviděli,“ sděluje. Velká pětka kromě slonů a lvů zahrnuje buvoly, nosorožce a leopardy a lovci je řadí k nejobtížněji lovitelným zvířatům.

Britská ochránkyně Phoebe Mottramová, která žije v Jihoafrické republice, říká, že návštěvníci chtějí vidět to, co jim naslibovali. „Většina průvodů žije z tuzérů, protože jejich mzdy jim nestačí. Tak se honí za velkou pětkou, aby dostali víc bokem, a je tu bludný kruh,“ dodává Mottramová. S partnerem Lawrencem Steynem na onlinové platformě propaguje etické safari s odpovědnými průvodci. „Nesete odpovědnost za to, za co platíte,“ říká Steyn.

Průvodci mají mimo jiné vysvětlovat zákazníkům ekosystém v rezervaci ve všech souvislostech. Turisté chtějí ale hlavně vidět nejznámější zvířata.

Součástí práce průvodců je reagovat na pokyny z vysílaček o možnosti pozorování, ale zároveň mají zákazníkům vysvětlit ekosystém ve všech souvislostech, a ne se honit za velkou pětkou. „Říkáme jim ferrari safari - v jihoafrickém slangu jsou to lidé, co se řítí od slona k nosorožci a buvolovi a pak jedou domů a říkají tomu krásný den,“ sděluje Steyn.

Romina Facchiová řídí webovou stránku Exploring Africa a říká, že pokud budou průvodci vyvíjet na zvěř takový tlak, budou se zvířata snažit dostat co nejdál od aut a spatřit je bude čím dál obtížnější. Některá se vzdají i migrace ze Serengeti do Mary. Tato migrace je jednou z největších afrických atrakcí, za čerstvými pastvinami se na ni vydává přes milion zvířat. „Když v roce dost prší, zůstávají některé antilopy v Tanzanii a nesnaží se dostat přes řeku Mara do Keni, protože to nepotřebují. Zůstanou raději tam, kde jsou a kde je větší klid,“ říká Facchiová.

Studie z roku 2018 prokázala, že gepardi z Maasai Mary, kde je mnoho turistů, odchovají méně mláďat než jejich druzi z míst bez návštěvníků. Ve volné přírodě přitom žije jen asi 7 000 dospělých jedinců.

Keňská přírodní rezervace Maasai Mara

Soupis zvěře z letošního roku prokázal, že počet zvířat několika ohrožených druhů – jako slonů nebo nosorožců dvourohých – se v Keni pomalu zvyšuje, avšak antilop koňských a vraných například ubývá a v Keni jich žije 15 respektive 51.

Ekolog Jerome Gaugris, který řídí konzultační společnost v JAR, říká, že je třeba začít průvodce i turisty vzdělávat. V rezervacích v JAR už několik let omezují počet aut a měla by to prosadit i Keňa. Gaugris ale uznává, že na veřejných pozemcích, kde působí různé agentury a průvodci, je to obtížné. „My to u nás omezujeme na čtyři auta na jedno pozorovatelské stanoviště. A nesoustředíme se jen na velkou pětku,“ říká André Burger, který vede jihoafrickou rezervaci Welgevonden.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  23.5 22:02

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Zahoďte tlustý bajk. Obratný štěrkolet je univerzál a sluší i holkám

19. května 2024

Móda gravelových kol nabírá novou sílu. „Silničky“ na tlustých pláštích pro pohodlné jízdy ve...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

VELKÝ TEST ELEKTROKOL 2024: Kdo umí řídit, dojede dál a šetrněji

21. května 2024

Přemýšlíte o nákupu univerzálního horského elektrokola? Nechte se inspirovat testem, který pro...

TEST ELEKTROKOL 2024: Německá kvalita i české překvapení

21. května 2024

Premium Tucet terénních elektrokol s pevnou zadní stavbou prošel obsáhlým testem. Zkušení jezdci i naprostí...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Bez pojištění zapláčete. Kolik stojí záchrana vrtulníkem v rakouských Alpách

20. května 2024  13:39

Záchrana v horách či jiném těžce přístupném terénu se může turistům v Rakousku výrazně prodražit,...

Dokonalá dovolená v St. Johann v Salcbursku jen 250 kilometrů od hranic Česka

27. května 2024

Advertorial Nechcete se v létě mačkat na přeplněných plážích? Máte rádi spíš horské prostředí? Máme pro vás...

Nekrmit holuby, nebrat kameny. Pozor na (ne)tradiční pravidla v zahraničí

27. května 2024

Premium Sbalit plavky, sluneční brýle a opalovací krém i sbírku zákonů. Kdo by chtěl mít na cestách...

Industriální srdce Británie. Belfast, rodiště Titaniku, má v sobě drsné kouzlo

27. května 2024

Severoirský Belfast je turisty neprávem opomíjenou destinací, přitom má co nabídnout. Každodenní...

KVÍZ: Sněžka je nejvyšším vrcholem Polska. Je to pravda, nebo lež?

26. května 2024

V tomto vědomostním kvízu vám předložíme několik tvrzení o různých zeměpisných zajímavostech z...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá žádnou smlouvu? Vrchní...