Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Povinné ručení pro veterána je levné, havarijní se prodraží

Povinné ručení nebude pro veterána problém sjednat. U havarijního pojištění je možností podstatně méně a cena dost vysoká, úměrná vzácnosti vozu.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Má ve vaší rodinné flotile své místo automobil, kterému táhne na třicítku? Pak možná přemýšlíte o tom, že z něj uděláte veterána. Není to tak jednoduché, jak by se zdálo, protože samotný veteránský věk nestačí.

Vůz totiž musí být technicky schopný jízdy po silnici – žádný pojízdný vrak tedy status historického vozidla nezíská, i když patřičného stáří dosáhne. Druhou podmínkou je, aby auto bylo v co nejvíc původním stavu. Takže borec, který si koupí stařičkého favorita, dá ho do kupy, nalakuje, naleští a pro parádu přidá spoilery, křídla a koncovky výfuku, neuspěje. Prostě tuning a veteráni, to k sobě nejde.

Jestliže tedy splňujete tři základní podmínky – stáří, technický stav a původnost, můžete se pustit do administrativního procesu a auto udělat veteránem. Jak na to, čtěte v boxu.

Za více aut jedno povinné ručení

Povinné ručení je v běžné nabídce pojišťoven i pro veterány. Jejich majitele pak může těšit, že finančně vyjde velmi výhodně. Počítá se totiž s tím, že majitelé veteránů vyjíždějí na silnice jen občas, jejich rychlost je omezená a nemají důvod k riskantní jízdě.

Většina pojišťoven cenu povinného ručení u veteránů určuje podle obdobných pravidel jako u běžných vozů – počítá se segmentací podle typu vozu, místa bydliště, věku řidiče... (oněch kritérií je třeba u Uniqy až dvacet pět). Jen výsledná cena je pak nižší, u veteránů třeba jedna dvanáctina běžného pojistného.

Jediná Slavia u veteránů segmentaci neřeší – mladý řidič z Prahy tak u této pojišťovny zaplatí stejně drahé povinné ručení jako zkušený řidič z Horní Dolní. I u Slavie ale činí pojistné zlomek toho, co je běžnou cenou povinného ručení za neveteránské auto.

Na kolik vyjde veteránisty ročně povinné ručení

Pojištění funguje přitom standardně včetně poskytování asistenčních služeb. „Klient má nárok i na náhradní vozidlo, jen neumíme přistavit podobně starý exemplář, ale třeba dnes běžnou škodovku,“ říká Eva Svobodová z Uniqy.

Pokud má majitel víc vozidel stejného typu a má je přihlášena na jednu registrační značku, bude dokonce platit povinné ručení jen jednou, a to na vozidlo, které má největší objem motoru. „Mám jen dvě tabulky značek (u motocyklů jednu), takže je přehazuje z vozu na vůz, na silnici tedy může vyrazit vždy jen s jedním,“ popisuje Jiří Patočka z Federace klubů historických vozidel.

Havarijko s omezeními

Komplikovanější je to s havarijním pojištěním. „Běžně havarijní pojištění nenabízíme, protože veterány mají blíže k pojištění uměleckých předmětů než běžných vozidel,“ vysvětluje Karel Přibyl z Pojišťovny VZP. Prostě oprava veterána se nedá realizovat v každém servisu a náhradní díly se nevyrábějí sériově. Cena opravy po bouračce je naprosto neodhadnutelná.

„Někdy se náhradní díly shánějí po celém světě a jindy se musí nechat vyrobit na míru, “ dodává Renata Čapková z ČPP. Proto většina pojišťoven havarijní pojištění pro veterány vůbec nenabízí, a když už ano, je jejich nabídka velmi limitovaná.

Veterány by měli nově prověřovat na STK, navrhují poslanci

Konkrétně například Česká podnikatelská pojišťovna stará auta standardně nepojišťuje, výjimečně je možná individuální smlouva.

U Directu lze veterány pojistit na rizika, jako je střet a poškození zvířaty a přírodní nebezpečí, limit plnění je dvacet tisíc korun. Pro dvě modelová vozidla z našeho příkladu by takové pojištění vyšlo na 868 Kč (Žiguli) a 490 Kč (Ford) ročně.

Generali Česká pojišťovna kryje riziko odcizení celého vozidla, podmínkou je doložení znaleckého posudku na určení hodnoty vozidla. Modelová vozidla by vyšla na 3 300 (Žiguli) a 11 970 (Ford) korun ročně. Když je potřeba odhad, je lepší se obrátit na některý z klubů veteránů – mají kontakty na experty, kteří věci skutečně rozumějí.

Ačkoli pojišťovny obvykle upřednostňují sjednání smluv online a dokonce za ně klientům nabízejí slevy, u pojištění veteránů je to jinak. Online sjednání sice není vyloučeno, doporučují však klientům návštěvu pobočky. Pojišťovna ČSOB dokonce osobní jednání přímo vyžaduje – klient může zajít do pobočky, nebo si může sjednat návštěvu obchodního zástupce.

Jak z vozu udělat veterána

K získání zelených značek s písmenem V je potřeba:

  • platná klubová testace vozu na historickou původnost a krajská testace na technickou způsobilost. Náklady jsou 4 000 až 5 000 Kč.
  • 2x foto vozidla o rozměrech 6 x 9 cm
  • doklad o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla
  • původní registrační doklad k vozidlu – technický průkaz nebo jiný věrohodný doklad k vozidlu.

Když má majitel více historických vozů, může získat jedny značky ke všem najednou. V provozu pak smí být vždy z celé flotily jen jeden veterán, opatřený značkami.

Veteránským autem se jezdí jen výjimečně – podle regulí nesmí být používáno například k podnikání či každodenní přepravě.

S vydáním značek je spojen poplatek, který je maximálně 800 korun – dostanete za něj osvědčení o registraci vozidla, tabulky RZ a průkaz historického vozidla. Veterán může jezdit i s běžnými bílými značkami.

Pojišťovny uznají jeho veteránský status, pokud podstoupí klubovou testaci, kterou je třeba pravidelně opakovat (prodlužovací testace stojí obvykle od 800 do 1 200 korun).

  • Nejčtenější

Když tělo hovoří za duši. Signály těla vnímejte jako cenné informace o zdraví

20. května 2024

Premium Máte na den naplánováno hodně úkolů a obáváte se, že je nezvládnete? A zrovna vás ještě navíc...

KOMENTÁŘ: Sendvičová generace je v obležení povinností. Jak z toho ven

21. května 2024

Přibližně milion Čechů denně bojuje s náročnou situací, kdy musí pečovat o své stárnoucí rodiče,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Hledám dobrého a levného zubaře na pokladnu. Pomoci může i zdravotní pojišťovna

24. května 2024

Zubního lékaře potřebujeme všichni. Někdo více, někdo méně často. Minimálně na preventivní...

KOMENTÁŘ: Jak neprodělat, když úrokové sazby letí dolů

23. května 2024

Oči všech Čechů jsou už nějakou dobu upřeny na Českou národní banku a tlačí ji, aby snížila úrokové...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Nulová inflace? Myšlení bychom museli přeprogramovat, vysvětluje ekonomka

25. května 2024

Premium Inflace byla v posledních třech letech palčivým tématem. Zdražování se dotklo každé domácnosti...

Jak zvýšit svůj „tah na branku“ a zapracovat na úspěchu i kariéře

27. května 2024

Důvod, proč někteří lidé „nestíhají“, práce jim zabírá zbytečně moc času a zdržují občas i své...

KVÍZ: Víte, jak výhodně spořit na důchod a kam ukládat své peníze?

26. května 2024

Skoro tři čtvrtiny dnešních seniorů nejsou spokojeny s výší svého starobního důchodu a více než 60...

Nulová inflace? Myšlení bychom museli přeprogramovat, vysvětluje ekonomka

25. května 2024

Premium Inflace byla v posledních třech letech palčivým tématem. Zdražování se dotklo každé domácnosti...

Letní dovolená či tábor pro děti. Jak na ně přispívají zaměstnavatelé?

24. května 2024

Dovolená je věc, kterou si Češi vzít nenechají, potvrzuje se to každý rok. A letos to nebude jinak....

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá žádnou smlouvu? Vrchní...