Havarijní pojištění elektromobilů je až o pětinu dražší

Havarijní pojištění není pro všechny stejné. Dražší je třeba pojištění vozidel využívaných k podnikání, připlatí si mladší, méně zkušení řidiči, stejně jako majitelé aut z velkých měst. Specifické je však i pojištění elektromobilů. Někteří majitelé těchto vozů se tím můžou cítit znevýhodněni.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: AXA

Zatímco v případě povinného ručení bude pojišťovnu zajímat objem motoru, neboť u výpočtu výše havarijního pojištění je rozhodující jeho výkon. „A zde můžete narazit na úskalí spojené s elektromobily,“ tvrdí Petr Princ z internetového srovnávače pojištění Klik.cz. „Vozy poháněné elektřinou mají totiž zpravidla nejen výrazně vyšší cenu než srovnatelná auta se spalovacími motory, ale také podstatně vyšší výkon (což se týká i hybridních vozů). A výrazně větší bývají také škody, způsobené při autonehodách, především pokud se týkají nejdražší součásti elektromobilů, kterou jsou jejich baterie. Pak bohužel dochází k tomu, že havarijní pojištění auta na elektřinu vychází jako výrazně dražší než u vozu na benzín nebo naftu.“

Klik.cz uvádí i konkrétní příklad. Pokud u něj necháme nacenit havarijní pojištění vozu Volkswagen Golf s různými typy pohonu, při stejné ceně (ojetého) vozu (650 tisíc Kč) i shodných dalších parametrech (soukromý majitel s bydlištěm v Praze), dostaneme následující výpočty cen havarijního pojištění:

  • Benzinový VW Golf 1.5 TSI 110 kW – od 11 830 Kč
  • Naftový VW Golf 2.0 TDI 110 kW – od 11 830 Kč
  • Elektrický VW e-Golf 100 kW – od 13 956 Kč

Majitel elektrické varianty jinak stejného vozu si tedy za havarijní pojištění připlatí přibližně 18 %.

Dražší pojistka je logická

Zástupci pojišťoven to však za znevýhodnění nepovažují. „Nejedná se o diskriminaci, ale přístup založený na dlouhé datové řadě,“ říká třeba Aleš Zethner, ředitel Úseku pojištění motorových vozidel pojišťovny Kooperativa. „Z dat, které mají pojišťovny k dispozici, totiž skutečně vyplývá, že pro rizikovost daného vozidla není až tak podstatný zdvihový objem, jako spíše výkon motoru vozidla, bez ohledu na palivo. Velmi dobře to bylo patrné v době, kdy začal trend downsizingu a zároveň došlo k nárůstu rizikovosti u menších zdvihových objemů. Z tohoto pohledu je tedy přístup k elektromobilům v oblasti povinného ručení logický a vychází z výše uvedeného.“

Ztráty kontroly nad výkonným elektromobilem při vjezdu na kruhový objezd nepřiměřenou rychlostí evokoval crash-test pojišťovny AXA, který skončil divokou piruetou Tesly Model S.

Podle Kooperativy určují výši havarijní pojistky dva základní faktory – tzv. škodní frekvence a výše průměrné škody. Oba dva faktory v případě elektromobilů indikují vyšší pojistné než v případě konvenčního pohonu.

Průměrná škoda je v případě elektromobilu totiž vyšší, přičemž důvodem je míra užití drahých elektronických asistentů, riziko poškození velmi drahé baterie a u některých značek i extrémní výše servisních sazeb. „Protože elektromobily se pohybují spíše v oblasti aglomerací, často jsou financovány formou operativního leasingu a rovněž je častěji řídí více řidičů (např. v rámci firemních flotil), je i škodní frekvence (tedy zjednodušeně pravděpodobnosti škody) vyšší,“ dodává Aleš Zethner.

Nejnižší třída

Podobně to vidí i další velký hráč na trhu – Generali Česká pojišťovna. Její mluvčí Jan Marek vysvětluje: „Pro naši cenovou politiku máme vždy jasné důvody, které stojí na faktech a samozřejmě v nich hraje roli pojistná matematika a také celá řada dalších faktorů – mezi ně patří zejména specifické technologie oprav u elektroaut, ale také třeba škodní průběh. Vycházíme i ze zkušeností a postřehů z jiných zahraničních trhů. Například tak víme, že některé servisní postupy u raritních značek elektromobilů vyžadují výměnu větších částí celků než u běžných aut apod. Kvůli složitějším technologiím elektromobilů jsou u nich škody výrazně vyšší než u klasického automobilu. Proto z čistě matematického pohledu by naopak pojistné mělo být spíše dražší než u vozidel s ‚běžným pohonem‘. V tuto chvíli ale nechceme negativně ovlivňovat tento segment vozidel s ohledem na jejich ekologický přínos, takže řadíme tato vozidla do nejnižší tarifní třídy (sazba jako u spalovacího motoru s nejmenším objemem) s přihlédnutím k výkonu.“

Pojišťovny se u elektromobilů musejí vyrovnat s určitými specifiky. Konkrétně třeba u oprav týkajících se baterií. Někteří výrobci totiž uvádějí nutnost kompletní výměny baterie při jejím jakémkoli i sebemenším „kosmetickém“ poškození, nebo v případě jakéhokoli poškození hlavního kabelového svazku.

Crash-test dvou Volkswagenů Golf: O 400 kg těžší elektrický byl poškozen méně, než jeho alternativa se spalovacím motorem.

„U totálních škod se setkáváme s problematickým stanovováním obvyklé ceny vozidla před pojistnou událostí, která je významně ovlivněna aktuální životností baterie. Tato životnost je přímo závislá jak na způsobu rychlosti předchozích nabíjení, tak i na časovém okamžiku kdy k samotnému nabíjení dochází. Nabíjení skoro úplně vybité baterie snižuje její životnost (stav baterie pod hranicí 15%),“ dodává Jan Marek.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Elektroautoškola: řídit baterkáč zvládne každý, je to v podstatě automat

KIA EV6

VIDEO Seriál S elektricky poháněnými vozidly se budeme setkávat stále častěji a stále častěji za jejich volanty...

V německé statistice poruchovosti aut zklamala Toyota. Škodovky potěšily

ADAC statistiky poruchovosti

Německý autoklub ADAC představil loňské statistiky poruchovosti. A je to opět zajímavé čtení....

Do elektroaut nutí firmy banky, českým spíš chybí Fabia Combi, říká expert

Ilustrační snímek

Leasingová společnost Drivalia spravuje v Česku flotilu zhruba třiceti tisíc firemních aut. Těch...

Rychlé jako tankování. Číňané šokují, po 5 minutách nabíjení ujedou 520 kilometrů

Shanghai Auto Show 2025

VIDEO Dobíjení elektromobilu, které je téměř stejně rychlé jako tankování? Na dnes otevřeném autosalonu v...

Brusel chce hnát na STK auta starší deseti let každý rok

Tříválec je k mání pro variantu liftback i combi.

Evropská komise navrhla úpravu unijních pravidel, která se týkají bezpečnosti silničního provozu a...

Teslu si kupte, ale nepočítejte s dotací, vzkázalo Toronto

Bezpečnost je ústředním bodem strategií proslavené automobilky. Za tu si lidé...

VIDEO Toronto přestává poskytovat finanční pobídky na nákup vozů taxi nebo automobilů pro sdílení jízdy...

Škoda ukázala kus nového elektromobilu. Sedmimístný obr dorazí v roce 2026

Škoda ukázala první záběry finální podoby nového elektromobilu. Škoda Epiq se...

VIDEO V prezentaci hospodaření za rok 2024 ukázala Škoda první záběry finální podoby svého dalšího...

Nejčtenější

EXKLUZIVNĚ: Špion načapal malou elektrickou Škodu Epiq při testech brzd

Vývoj malé elektrické Škody Epiq jde konečně do finále. Malý bateriový crossover vyvinutý a vyrobený pod taktovkou španělského Seatu bude na trh uveden v roce 2026. Maskovaný prototyp nafotil při...

Bez 815 by Tatra sametovou revoluci nepřežila, říká šéf kopřivnického vývoje

Nová Tatra Force získala cenu za design, z výrobní linky sjíždí nová generace civilních vozů Tatra Phoenix a na veletrhu v Brně kopřivnická automobilka ukázala modernizovanou řadu T 810. Co dělají...

Motorky v koloně zákon neřeší. Jak projet a nedostat se do potíží?

Projíždění motorek kolonou aut „na pána“ nebo předjíždění zprava je běžnou praxí, která pro motorkáře znamená úsporu času a pro mnohé i pohodlí v horkém letním počasí. Tato situace však naráží na...

Socialistický barter. Německo nakupovalo mazdy za klobásky a houby s octem

Nemnoho střípků historie tak dobře ilustruje výdobytky socialistického hospodářství jako příběh o Mazdě 323, kterou si za vůz pro elity v 80. letech vyvolila Německá demokratická republika. Chtěli...

Renault je nečekaným korunním princem hybridů. Šlape na paty Toyotě

Hybridy rovnalo se spoustu let automaticky Toyota. Pohon to byl občas až vysmívaný, protože byl drahý, při zrychlování hučel jako vysavač a velká část lidí si nechtěla komplikovat život složitou...

Krása švédských škatulí. Hranaté i kulatější kombíky Volva dováděly v Sosnové

Synonymem pro švédské Volvo byla vždy mohutná hranatá kombi. Jenže s nimi je amen, automobilka s nimi končí, dnešním zákazníkům prý víc vyhovují SUV. Na srazu švédských aut na okruhu v Sosnové u...

13. července 2025

Český prezident domlouvá zápůjčku přelomové motorky. Jediný originál je v Římě

Prezident Petr Pavel tento týden při návštěvě Historického muzea vojenských motorových vozidel v Římě tlumočil nabídku firmy Škoda Auto, jež chce zrenovovat tamní exponát historického motocyklu...

13. července 2025

Auto je plné a kufr nejde zaklapnout. Řešení je překvapivě snadné

Pomalu se chystáte na návrat z dovolené, kufr vozu už je po strop naložený zavazadly, ale při zavírání přijde problém – zámek víka zavazadelníku zničehonic přestal spolupracovat a kufr nejde zavřít....

12. července 2025

Nabíjení elektroaut. Bez zapojení měst to levné nebude, vysvětluje expert

ČEZ otevřel v červnu devítistou dobíječku elektromobilů. Jak se bude nabíjecí síť rozvíjet a proč má být její budování tématem pro municipality, vysvětluje v exkluzivním rozhovoru pro iDNES.cz Tomáš...

12. července 2025

Chystáte se na dovolenou autem? Nezapomeňte doklady, jinak to bude drahé

Už řadu měsíců u sebe řidiči v tuzemsku nemusí vozit fakticky žádné doklady. Snadno se tak může stát, že při cestě do zahraničí zůstane řidičák, techničák nebo zelená karta v šuplíku. A to může být...

11. července 2025

Řidiči na Tour de France: extra školení a řidičák, necyklista za volant nemůže

Stodvanáctý ročník legendární cyklistické Tour de France šlape na plné obrátky. Pozornost fanoušků se samozřejmě soustředí na závodníky, méně známou, ale klíčovou roli hrají také řidiči doprovodných...

11. července 2025

Autobazary švindlovat nepřestaly. Inspekce zjistila podfuky při většině kontrol

Česká obchodní inspekce zjistila při loňské kontrolní akci nedostatky ve dvou třetinách kontrol autobazarů. Nejvážnější zjištění se týkala poskytnutí nepravdivých informací o technickém stavu či...

11. července 2025

Poslechněte si, jak umí řvát elektromobil. Hyundai představil nový Ioniq 6 N

Korejská automobilka Hyundai je v posledních letech velmi výrazným aktérem Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Na letošní ročník jedné z nejparádnějších motoristických akcí světa si připravila premiéru...

10. července 2025  13:35

Na motorce do Chorvatska to jde i bez dálnic. Cesta se vám odmění i výhledy

Chystáte se letos na motorce směr Jadran? Pokud chcete ušetřit, vyberte trasu přes Vídeň nebo zvolte objížďky přes průsmyky. Kromě úspor se navíc pokocháte výhledy, které na dálnici neuvidíte....

10. července 2025

Propouštění v německém autoprůmyslu: Daimler Truck zruší 5000 pracovních míst

Výrobce užitkových a nákladních vozidel Daimler Truck plánuje do roku 2030 zrušit v Německu přibližně 5 000 pracovních míst. Informovala o tom agentura DPA. Podle mluvčího společnosti mají být...

10. července 2025

Bolístky pod kontrolou: Vyhrajte dětské náplasti Cosmos s Prasátkem Peppou
Bolístky pod kontrolou: Vyhrajte dětské náplasti Cosmos s Prasátkem Peppou

I drobné odřeniny a škrábance mohou být pro děti velké drama. Zúčastněte se proto naší soutěže a vyhrajte limitovanou edici dětských náplastí...

V autě vzhůru nohama: mudrujeme nad auty bez řidiče a zběhovi ke Guccimu

Musíme si sehnat lepší držák na telefon. Natáčení dalšího podcastu V autě ten obyčejný nepřežil, takže jsme se chvílemi ocitali mimo obraz a dokonce i vzhůru nohama. Za volantem zajímavého plug-in...

10. července 2025

Účet za blackout: Škoda kvůli výpadku proudu nevyrobila několik stovek aut

Automobilka Škoda Auto kvůli pátečnímu zhruba dvouhodinovému výpadku elektrické energie ve všech svých závodech nevyrobila několik stovek aut. Jejich výrobu zařadí do programu v dalších týdnech....

10. července 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.