Na co zírá mašinfíra: Rudou Bardotkou po ohrožené trati u Kokořína

  • 2
Dnes se podíváme na středočeskou trať, které hrozí zastavení všednodenního provozu. Dráha mezi Mšenem a Mělníkem měla namále už několikrát. Naposledy v roce 2014, kdy po ní déle než rok vlaky nejezdily. Projedeme se po ní rudou Bardotkou společnosti KŽC Doprava.

Mapa trati 076 mezi Mělníkem a Mšenem

Dráha mezi Mělníkem a Mšenem vznikla z prostého důvodu. Mělnický cukrovar potřeboval spolehlivý způsob, jak dovážet cukrovou řepu z polí na náhorních planinách po obou stranách Kokořínského dolu.

Koncesi získali v lednu 1896 mělničtí radní Viktor Vávra a Gustav Pöschl, a to jak pro hlavní trať Mělník–Mšeno, tak pro odbočnou dráhu ze Lhotky do Střednice (zmapovali jsme ji v seriálu Zaniklé tratě).   

Stavbu realizovala firma Jana Kruliše, která zvládla postavit více než 23kilometrovou trať za pouhých 16 měsíců. První vlaky se po dráze rozjely už 22. června 1897, její prodloužení přes Skalsko do Dolního Cetna na sebe nenechalo dlouho čekat, jen do prosince téhož roku. Úsek Skalsko – Dolní Cetno–Chotětov je ovšem už také minulostí. Samozřejmě jsme se mu věnovali v seriálu Zaniklé tratě.

Trať ze Mšena do Mělníka se zprvu vine po náhorní plošině nad Kokořínským dolem.

Největší provoz panoval na mšenské trati každý rok při řepné kampani. V roce 1933 zanikla osobní doprava na úseku do Střednice, nákladní vlaky tam definitivně přestaly jezdit počátkem 70. let 20. století.

Trať z Mělníka do Mšena využívali především místní a výletníci, stav kolejí se ovšem postupem času postupně zhoršoval. V roce 2014 proto musela být zavedena náhradní autobusová doprava. Dokonce se uvažovalo, že trať 076 definitivně skončí. Po protestech okolních obcí se však dráhu podařilo opravit. Kromě tradičních Českých drah začal nedávno po trati jezdit také sezonní víkendový Kokořínský rychlík společnosti KŽC doprava.

V roce 2021 však přišla další rána, Středočeský kraj rozhodl, že na trati začne od prosince objednávat osobní dopravu jen o víkendech. Opět se vzedmula vlna nevole. Budoucnost dráhy mezi Mělníkem a Mšenem je ale v tuto chvíli stále ve hvězdách.

Trať ze Mšena do Mělníka si můžete projet za 3 a půl minuty:

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

Krajem pískovcových skal

Naše cesta Kokořínským rychlíkem společnosti KŽC doprava začíná na nádraží ve Mšeně. Jeden den vám na prohlídku města a hlavně jeho okolí asi stačit nebude.  

Turistické cíle podél tratě 076

Ve Mšeně nezapomeňte zajít do městského muzea ve druhém patře radnice a rozhodně zavítejte na unikátní koupaliště, které vzniklo v roce 1932 ve stylu art deco. 

A pak je tu samozřejmě Kokořínský důl s jeho pískovcovými skalami, romantickými zákoutími a mohutným hradem Kokořín. Ten je od nádraží jen šest kilometrů po červené a zelené turistické značce. Jděte se podívat také na Pokličky, skalní útvar, který vznikl rozdílným zvětráváním dvou různých druhů pískovce. O něco blíže městu je Bludiště s bizarními skalními útvary.

Zdatnější turisté mohou vyrazit až k hradu Houska, kterému se podle pověstí přezdívá Brána do pekel. Cesta krajem pískovcových skal vede převážně po zelené turistické značce a měří necelých devět kilometrů.

V nedaleké Lobči zase najdete hned dvě muzea. Jedno pivovarské a ve bývalé škole muzeum spisovatele Eduarda Štorcha, autora slavné knihy Lovci mamutů. To je ovšem v současné době v rekonstrukci.

Od Mšena vede trať po náhorní plošině nad Kokořínským dolem. První zastávkou je Kanina. I odsud můžete sestoupit do přítmí pískovcových stěn. V odbočném údolí Vrbodol můžete třeba najít umělou jeskyni z roku 1944, kde se ukrývali odbojáři. K ní ovšem musíte podle mapy, turistická trasa kolem nevede.

Mezi zastávkami Živonín a Nebužely se z vlaku naskýtá nádherný výhled do labského údolí pod námi směrem ku Praze. Z každé z těchto zastávek můžete také sestoupit do Kokořínského dolu, jehož okraj trať kopíruje.

Za Nebužely trať začíná klesat do údolí Pšovky, projíždíme několika skalními zářezy. Před stanicí Lhotka u Mělníka se k naší trati zprava přimyká násep dráhy ze Střednice.

Souběh tratí ve stanici Lhotka u Mělníka v roce 1977. Vlevo je trať do Mšena,...
Ze stanice Lhotka u Mělníka kdysi odbočovala trať do nedaleké Střednice. Její...

Mšenské zhlaví stanice Lhotka u Mělníka v letech 1977 a 2021

Ze zastávky Lhotka u Mělníka (neplést s předchozí stanicí), můžete navštívit unikátní Skalní obydlí, které je v sezoně zpřístupněno od čtvrtka do neděle. A když bude velké vedro, můžete se zchladit na tamním koupališti. 

Za zastávkou Hleďsebe projedeme kolem bývalé zastávky s nákladištěm Jenichov. Tady vlaky zastavovaly jen do roku 1950, dodnes je ovšem staniční budova jasně identifikovatelná.

Z Mělnické Vrutice se můžete volnou chůzí vydat k baroknímu zámku Liblice. Školící centrum Akademie věd a hotelem pořádá každou neděli prohlídky. Volně přístupný je zámecký park ve francouzském stylu.

Zbývá už jen zastávka Velký Borek a už před sebou vidíme Mělník. Město na soutoku Labe s Vltavou je dalším turistickým lákadlem na trati. Prohlédnout si můžete tamní podzemí s 54 metrů hlubokou studní, pozdně gotickou Pražskou bránu, vyhlídkovou věž kostela sv. Petra a Pavla, nedalekou kostnici nebo zámek rodu Lobkowiczů.

Ve stanici Mělník naše dnešní jízda končí, vy vystupovat nemusíte, Kokořínský rychlík společnosti KŽC doprava vás odveze až do Prahy. Letos jezdí o víkendech až do 1. listopadu.