„Společnost Billa ani její zaměstnanci nemají žádnou pravomoc toto opatření u zákazníků vymáhat,” upozorňuje mluvčí tohoto řetězce Dana Bratánková. „Není to v naší kompetenci, spoléháme na zodpovědnost a ohleduplnost zákazníků,” potvrzuje také mluvčí Lidlu Tomáš Myler.
Respirátory jsou od čtvrtka na frekventovaných místech povinné |
Redakce oslovila v souvislosti s dodržováním nového opatření všechny velké řetězce. Podle jejich dosavadní zkušenosti drtivá většina lidí nařízení respektuje a k problémům nedochází. „Nezaznamenali jsme žádné konflikty. U vchodu našich prodejen je přítomen pracovník ostrahy, který kontroluje, zda zákazníci mají dostatečnou ochranu úst a nosu,” popisuje za společnost Kaufland Ivana Dvořáková.
„V minimálním množství se s nedostatečnou ochranou úst a nosu setkáváme. Většinou jde o zákazníky, kteří jen na povinnost zapomněli a jsou schopni okamžité nápravy, například že si nasadí druhou roušku,“ říká vedoucí externí komunikace Globusu Lutfia Volfová.
Bezpečnostním pracovníkům v supermarketech tak od čtvrtka přibyla nová povinnost. Už dříve totiž ve velkých prodejnách hlídali, aby do nich nikdo nevstupoval bez nákupního košíku. A to kvůli opatření, které omezuje maximální počet lidí v obchodě. Nynější kontrola respirátorů podle zástupců řetězců neprodlužuje fronty, jež se někdy před prodejnami tvoří.
Respirátory (ne)došly. Řada míst je vyprodala, obchodníci doplňují zásoby |
„Situace je stejná jako po zavedením posledních opatření,” říká mluvčí Penny Marketu Tomáš Kubík. „Naše bezpečnostní služba případně na neodpovídající ochranu úst a nosu upozorní, zákazníci jsou však ukáznění a v klidu toto připomenutí akceptují,” dodává. Pokud by náhodou došlo k vyhrocení situace, má ostraha pokyn volat policii.
Řetězce zároveň vybavují respirátory své zaměstnance. „Zaměstnanci byli opětovně informováni o tom, co je deklarováno jako přípustná ochrana nosu a úst. Všichni jsou nadále vybavováni respirátory třídy FFP2/KN 95 nebo vyšší. Zásoby neustále doplňujeme,” tvrdí Bratánková z Billy.
„Celkově jsme do opatření za poslední rok, ať už to jsou desinfekce, ochranné rukavice, roušky, respirátory a další ochranné prostředky, investovali desítky miliónů korun,” uvádí Tomáš Kubík. Penny Market přistoupil i k navýšení počtu pracovních přestávek. „S ohledem na to, že při fyzické práci se zaměstnancům v respirátorech hůře dýchá, mají nyní přestávku každé dvě hodiny,” říká Kubík.