„Dohodli jsme se s objednavateli našich služeb, hlavním městem Prahou a Středočeským krajem, na vylepšení pražských jednotek CityElefant a rozšíření služeb na jejich palubě,“ říká Jakub Goliáš, ředitel Regionálního obchodního centra ČD v Praze.
Elektronické zásuvky budou instalovány do 70 souprav. „Ve všech vozech budou doplněny zásuvky 230 V pro napájení elektroniky cestujících, jako jsou mobilní telefony, notebooky nebo tablety. V oddíle první třídy bude nově zásuvka ke každému místu, ve druhé třídě to bude přibližně jedna zásuvka ke dvěma místům na sezení,“ doplňuje Goliáš.
V dolním podlaží se zásuvky umísťují na stěny mezi okny, v horním podlaží na lišty u zavazadlových polic. Zásuvky jsou již umístěny v devíti vlacích CityElefant. „Další desátou soupravu osazenou zásuvkami pro dobíjení elektroniky plánujeme do provozu nasadit na přelomu ledna a února,“ říká Robert Pagan, tiskový mluvčí Českých drah.
Další novinkou je možnost připojení se k internetu. „První jednotka je již wi-fi routery vybavena a instalace do dalších bude pokračovat v průběhu celého roku, tak aby nebyla omezena disponibilita těchto v pracovní dny velmi intenzivně využívaných souprav,“ vysvětluje Jakub Goliáš.
Palubní wi-fi mají být v průběhu roku vybaveny všechny soupravy CityElefant, včetně těch, které jezdí na severní Moravě na tratích z Ostravy do Opavy, Havířova, Českého Těšína, Třince a Mostů u Jablunkova.
Kromě zásuvek a wi-fi probíhají i jiné úpravy
Ve vlacích probíhají i jiné úpravy. Například ovládací tlačítka se postupně přemisťují z rámu dveří přímo na křídla dveří a jsou také doplněny funkcí předvolby. Tato funkce umožňuje cestujícím navolit otevření ještě před zastavení vlaku a zrychluje tak jejich výstup.
Cestující si také mohou postupně všímat měnících se sedaček. Starší růžovo-fialové potahy ve druhé třídě se postupně mění na tmavě modré, modrá sedadla v první třídě se zase mění na tmavě šedá.
Na vlaky jsou umisťovány i nové vnější informační displeje s LED technologií. Postupně je dosazován také systém měření odběru elektrické energie a v příštích letech dostanou nejmodernější zabezpečovací systém ETCS.
České dráhy v současnosti provozují 82 souprav vlaků CityElefant, 70 z nich vypravuje pražské depo na linky Pražské integrované dopravy, zbylých 12 souprav vypravuje depo Bohumín na spoje v Moravskoslezském kraji.