Liberecký rodák a známý hoteliér Lukáš Pytloun rozšiřuje svoji skupinu Pytloun Hotels, která má hotely v Liberci, Praze, Krkonoších a Krušných horách.
Dobu, kdy jen hrstka hoteliérů investuje a ještě méně pomýšlí na nákupy nemovitostí, Pytloun vidí právě jako velkou příležitost k dalšímu růstu, a to i mimo svá teritoria. Vážný zájem má o Prahu, o čemž svědčí jedenáct billboardů u hlavních tahů včetně Jižní spojky se sloganem „Máte hotel? Svěřte jej profesionálům.“
Hotelů v problémech je kvůli pandemii hodně, má proto z čeho vybírat. Během několika týdnů se mu ozvalo čtyřicet vlastníků ubytovacích zařízení, kteří chtějí prodat svůj rodinný penzion nebo větší hotel.
„Chceme v této době pomoci hoteliérům, kteří to dělají trochu na kolenou a mají třeba jeden, dva hotely. Oslovili jsme je kampaní a skupujeme jejich nemovitosti, ale také nabízíme spolupráci ve formě managementu nebo nájemní smlouvy,“ prozradil redakci iDNES.cz Lukáš Pytloun. Momentálně jedná a ladí parametry spolupráce s pěti hotely. Zajímají ho krajská města, především Praha 1 a Brno, ale také horské hotely.
Svůj první hotel v současné krizi koupil před třemi týdny. Novým přírůstkem ve skupině, který čeká rekonstrukce, se stal menší, šestnáctipokojový Penzion Union, který stojí jen pár kroků od harrachovského Pytloun Wellness Hotelu. Oba objekty díky vzdálenosti jen padesát metrů od sebe půjde řídit z jednoho místa, což ušetří náklady na personál.
„Vzhledem k nastavené struktuře můžeme přibírat dva tři hotely ročně, abychom nezatížili aparát,“ líčí své plány hoteliér ze severu Čech. Expanzi bude financovat z vlastních zdrojů i půjček od bank. „Nemáme problém si půjčit u bank, protože až na dvě nemovitosti všechny sami vlastníme, můžeme jimi ručit a zároveň růst i v krizi,“ dodal.
Jeho hotelová skupina odolává letošní krizi lépe než konkurence. Průměrnou obsazenost odhaduje na 45 procent, u horských hotelů díky vydařenému létu více. I tak ale bude letos ve ztrátě. Tržby se propadnou o přibližně 100 milionů korun.
Podle Pytlouna na tom nebyl tak zle ani luxusní butikový hotel na pražském Václavském náměstí. V nejhorších dnech byla návštěvnost jen 20 procent, po rozvolnění stoupla obsazenost ke 40 procentům.
Hotely Pytloun v Harrachově |
„Vděčím za to dobré poloze i lidem z marketingu. Kdybych tento hotel zavřel, musel bych propustit zaměstnance, protože Antivirus náklady na mzdy nepokryje a musel bych dotovat i energie,“ popsal.
Více času na povídání
Za důvod relativního úspěchu skupiny v této krizi považuje také inovace, které nejsou na tuzemské hotelové scéně v takovém rozsahu běžné. Hotely ve skupině kvůli covid krizi rychle přepnuly do „online módu“. Hosté check-in absolvují na internetu podobně jako u leteckých společností, a pomocí aplikace v mobilu se mohou jednoduše dostat na hotelový pokoj, objednávat si služby nebo platit, aniž by museli být v kontaktu s personálem. Využívá toho hlavně korporátní klientela.
Díky digitalizaci služeb hotelová skupina ušetřila 30 lidí, kteří se z recepcí mohli přesunout více do jiných pozic jako je třeba obsluha na pokojích. Bez recepcí a recepčních se hotely přesto úplně neobejdou.
„V současné krizi nám novinky určitě pomohly. Máme více hostů než konkurence, hotely jsou bezpečnější a část nákladů uspoříme. Na větších hotelech nemusí být dva nebo tři na směně, stačí jeden člověk. Skokově se nám tím na hotelech zlepšilo hodnocení hosty, protože recepční už neopisuje občanku, ale má konečně čas si s hostem povídat,“ pochvaluje si hoteliér.
Další úsporu představuje konec outscourcingu některých služeb. Skupina například začala provozovat vlastní prádelnu. Díky letos zavedeným novinkám propouštěla jen agenturní zaměstnance na úklid nebo pomocné pracovníky v kuchyni.