ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Depositphotos

Kolem pražských hotelů krouží investoři, čekají na pokles cen

  • 58
Důvěra v pražský hotelový trh a víra v rychlé oživení cestovního ruchu přitahuje investory. Podle analýzy společnosti Cushman & Wakefield sice loni kvůli nejistotě způsobené krizí transakce v hoteliérském byznyse zamrzly, letos by se však už situace měla změnit. Odborníci předpovídají, že rok 2021 přinese v řadách hotelových majitelů mnoho změn.

„U významných společností z oboru neustále vidíme zájem koupit, pronajmout nebo provozovat některý ze zdejších hotelů,“ říká David Nath, partner a vedoucí hotelového týmu pro střední a východní Evropu, Cushman & Wakefield.

Problém je však zatím v představách o ceně. Investoři totiž podle expertů vyčkávají a doufají ve snížení cen, tedy že hoteliéři začnou pod tlakem ekonomických dopadů krize hotely prodávat se slevou, a to až padesátiprocentní. To se však zatím nestalo, vlastníci stále věří, že jejich hotely mají stejnou hodnotu jako v roce 2019 a ceny hotelů se proto nesnižují.

„Podle našeho názoru se nabídka oproti loňskému roku zase o tolik nerozšířila. Hodně klientů doufá, že se hotely budou v této době obchodovat za přibližně dvě třetiny tržní ceny, ale pravda je, že ceny se nějak zásadně nezměnily,“ potvrzuje cenový vývoj i Tomáš Svoreň, investiční makléř a poradce developerské společnosti Porta Invest.

„S větší mírou prodejů tedy můžeme počítat až ve chvíli, kdy se představy obou stran začnou více přibližovat,“ doplňuje také David Nath.

Momentálně poptávka jednoznačně převyšuje nabídku. „Převis poptávky nad nabídkou drží ceny na původní úrovni. Investorů hledajících příležitost ke koupi hotelu v Praze je mnoho a hotelů na prodej naopak malý počet,“ doplňuje Nath.

Také kvůli cenovému vyčkávání loni mezi majiteli hotelů příliš přesunů nenastalo. K výraznějším transakcím patří prodej pětihvězdičkového hotelu Carlo IV se 152 pokoji. Celkově objem transakcí v roce 2020 dosáhl 92 milionů eur oproti předloňským 620 milionům eur, byť tehdy šlo o rekordní rok.

„Poptávka už není tak velká, jako na začátku loňského roku. Od začátku pandemie má většina hoteliérů jiné starosti, než hledat nové objekty. Přesto se najdou klienti, kteří věří, že je nyní správná doba poohlédnout se po trhu,“ dodává Svoreň.

Přitom ještě před krizí se pro rok 2020 podle zdrojů Cushman & Wakefield předpovídaly pro Prahu prodeje hotelů s kapacitou kolem 1 800 pokojů. Z toho patnáct procent v pětihvězdičkových a 85 procent čtyřhvězdičkových hotelech. To by znamenalo historicky absolutně rekordní rok v počtu uskutečněných transakcí, koronavirus ovšem vše změnil.

Analýza Cushman & Wakefield však zdůrazňuje, že Praha zůstává předmětem zájmu všech typů hráčů v hotelovém segmentu a ani koronakrize na tom nic nezměnila. Ukazují to data z léta, kdy během dočasného zmírnění zákazů pražské hotely v červenci téměř zdvojnásobily obsazenost z devíti na sedmnáct procent a v srpnu se dostaly přes 22 procent. Praha tak předběhla například i Londýn, Paříž nebo Řím.

Hotely jsou na prodej, covid nabídku zvýšil až trojnásobně

„České hlavní město disponuje trvalými hodnotami a přednostmi, jež stabilně přitahují velice významné množství návštěvníků, takže jakmile to bude opět možné, není důvod, proč by se počty turistů nevrátily na předkrizovou úroveň. Ochota a chuť cestovat přetrvává a Praha zůstává preferovanou destinací,“ dodává Nath.

Na budoucí oživení sází i Lukáš Pytloun, majitel a ředitel sítí Pytloun Hotels, který předpokládá, že po ukončení státních podpůrných programů se na trhu objeví velké množství vlastníků budov, kteří budou hledat operátory a nájemce pro své budovy. „Na konci loňského roku jsem rozjel billboardovou kampaň „Máte hotel? Svěřte jej profesionálům“. Na výzvu se mi ozvaly desítky majitelů ubytovacích kapacit, kteří už v této branži dál podnikat nezvládají,“ říká. Vážná jednání o převzetí teď vede se čtyřmi z nich, dva jsou pražské, jeden v Krkonoších a jeden v Krušných horách.

Hotely na periferiích změní svou tvář

Situace v hotelovém byznysu je vážná, zejména v Praze a ve větších krajských městech, kde byly hotely navázány na zahraniční i byznys klientelu. Bude hodně záležet na tom, jaké budou nové programy podpory, protože hoteliéři už nemají téměř žádné rezervy. „Teď je hotelový byznys opravdu jen o minimalizaci nákladů. Korporátní klientela není schopná uživit městské hotely, jedná se spíše o snížení ztráty,“ dodává Lukáš Pytloun.

David Nath potvrzuje, že se v současné době v tří- a čtyřhvězdičkové kategorii nabízí k prodeji v Praze hotely s celkovou kapacitou asi 600 pokojů. Zahraniční investoři se nadále zajímají o hotelové nemovitosti s větším počtem pokojů, a oproti globální finanční krizi v roce 2008 také o širší lokalitu než jen centrum Prahy.

Čeští investoři také více sledují regionální hotely a resorty, které se podle nich z dopadů pandemie zotaví mnohem rychleji. Hlavním důvodem je zvýšená poptávka po tuzemských rekreačních pobytech. Výraznější výkyvy cen však neočekávají. „Nemovitosti na lukrativních místech se nebudou prodávat s výraznou slevou a naopak hotelové budovy v okrajových částech Prahy se nejspíše budou předělávat na bytové nebo apartmánové bydlení,“ míní Pytloun.