Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Na nejsevernější trať v Olomouckém kraji se možná vrátí vlaky, cestující ne

  4:22aktualizováno  10:21
Deset let tudy neprojel žádný vlak a koleje zarůstají zelení. Místo chystané likvidace se však možná na železnici mezi Velkou Kraší a Vidnavou v nejsevernějším cípu Jesenicka brzy vlakové soupravy vrátí. Ovšem pouze nákladní bez cestujících.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: iDNES.cz

Přestože ministerstvo dopravy už loni zahájilo správní řízení o zrušení dlouhodobě nevyužívané železnice, plány na její likvidaci prozatím padly. Nečekaně se totiž objevil zájemce, který ji chce alespoň částečně využívat. 

Zlínská firma Basic Capital chce v oblasti obnovit těžbu kaolinu a po trati dopravovat materiál mezi místem těžby a úpravnou v areálu bývalé šamotárny ve Vidnavě. 

Správa železnic (SŽ) se proto nyní nejdříve trať pokusí znovu prodat. Nedá se ale předpokládat, že ji někdo koupí, protože všechny pokusy o prodej, byť za „symbolických“ pár set tisíc korun, skončily v minulosti neúspěšně.

Pokud se prodej znovu nezdaří, je Správa železnic připravena trať uvést do provozuschopného stavu sama.

„Dráha bude znovu nabídnuta k prodeji v souladu s usnesením vlády. V případě, že o koupi tratě nebude mít nikdo zájem a bude se oživovat těžba kaolinu, trať s největší pravděpodobností zůstane v režimu standardní regionální dráhy,“ potvrdila mluvčí SŽ Nela Friebová.

Správa železnic už obdržela doklady o průzkumech v souvislosti s podnikatelským záměrem těžby kaolinu, který je spojený s potřebou kolejové dopravy na této trati. 

Podle Friebové trať nevyžaduje ani po deseti letech od zastavení provozu žádné větší investice. „Stavebnětechnický stav trati je dobrý, a proto nepředpokládáme zásadnější opravy dráhy,“ doplnila.

Osobní vlaky nevyjedou, nikdo by je nezaplatil

Zástupce Basic Capital Jan Berger potvrdil, že firma plánuje trať využívat pro přepravu suroviny. „Pro nás je dobré, že trať zůstane zachována. Určitě ji budeme využívat pro dopravu. O koupi trati však neuvažujeme,“ sdělil. 

Firma však musí vybudovat vlečku v bývalé šamotárně ve Vidnavě, kde chce vytěženou surovinu upravovat. Vlečka totiž byla po ukončení provozu šamotárny zničena. Pokud se firmě podaří získat všechna potřebná povolení, chtěla by začít těžit kaolin koncem příštího roku.

Otázka však je, zda se k těžařům přidá i další zájemce o dopravu. Zatím tomu nic nenasvědčuje.

Olomoucký kraj objednávku osobní dopravy po tamní železnici neplánuje, protože zde platí linkové autobusy, a zdejší obce na krytí ztrát z vlakové dopravy nemají.

Vidnava, která proti zrušení trati v minulosti nejvíc protestovala, stále chce, aby zde byl provoz obnoven. „Nepočítáme s tím, že by to byl plnohodnotný provoz, ale kdyby to bylo alespoň několik linek týdně nebo aspoň o víkendu, bude dobře. Otázka ale je, kdo by to zaplatil,“ říká starosta Vidnavy Rostislav Kačora.

Naopak druhá koncová obec na trati Velká Kraš nevidí osobní dopravu reálně. „Lidé dlouhodobě jezdili vlakem minimálně a neumím si představit, že by se na železnici vrátili. Autobus je komfortnější a rychlejší a má více zastávek,“ sdělila místostarostka Šárka Zapletalová. 

Podle ní by bylo složité dostat se vlakem v rozumném čase například do sídla okresu Jeseníku. „Kvůli přestupům a nenavazujícím spojům to dříve trvalo i přes hodinu, a přitom vzdálenost není ani třicet kilometrů. Nemyslím, že by se podařilo dopravu zde pro cestující nějak zatraktivnit,“ přemítá.

Regionální trať je dlouhá necelých pět kilometrů

České dráhy jsou přitom připraveny osobní dopravu obnovit. Záleží však na tom, zda ji vůbec bude někdo chtít. Osobní dopravu na trati stejně jako na jiných regionálních tratích v Olomouckém kraji platí Olomoucký kraj, který ale objednávku kvůli nedostatku cestujících v roce 2010 zrušil a od té doby vlaky mezi Velkou Kraší a Vidnavou nejezdí. 

„V případě, že objednatel projeví zájem o obnovení železniční dopravy v tomto úseku, pak se jako jeden z dopravců rádi budeme ucházet o provozování této linky,“ sdělila regionální mluvčí Českých drah Gabriela Novotná.

Trať mezi Velkou Kraší a Vidnavou je dlouhá necelých pět kilometrů. Byla postavena v roce 1897 a později byla prodloužena až do polské Nysy. Po druhé světové válce část trati v Polsku zanikla a zůstal úsek Velká Kraš – Vidnava.

  • Nejčtenější

Největší šelma zpět na Olomoucku. Místo výskytu medvědů svědci tají

20. května 2024

Premium Medvědice s medvídětem, která si na Libavé došla za potravou až do blízkosti lidského obydlí a...

Zavíráme, nechodí lidé. V centrech velkých měst zeje stále víc prázdných výloh

23. května 2024  4:54

Lékárnu, jež v domě U Černého orla na prostějovském hlavním náměstí T. G. Masaryka sídlila už od...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Dívka vyrazila na kole bez přilby a se sluchátky, vjela přímo před auto

23. května 2024  12:52

Vrtulník záchranné služby musel ve středu odpoledne vzlétnout do Mohelnice na Šumpersku, kde se při...

Slivovice bude vzácnost. Mrazy spálily úrodu, pálenice čekají bídnou sezonu

20. května 2024

Loni tragédie, letos bída. Tak označují majitelé pálenic v Olomouckém kraji loňskou a letošní...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Řidičku překvapila mokrá silnice, dodávka skončila po nehodě na střeše

19. května 2024  12:52

Mokrá silnice zřejmě překvapila řidičku Škody Fabie, která způsobila v neděli dopoledne nehodu obce...

Kandidáti Olomouckého kraje figurují v letošních eurovolbách vysoko

27. května 2024  5:27

Politici z Olomouckého kraje mají slušnou šanci na zvolení do europarlamentu. Regionu by to navíc...

Prolezl jsem v Olomouci všecko, říká osmdesátiletý průvodce. Našel i poklad

26. května 2024

Premium Maluje obrazy, sbírá „parníky“ a hlavně zná Olomouc jako málokdo. Proto také Vladimír Gračka dělá...

Na fotbalovém stadionu opět zazní hity v nezvyklém podání s filharmonií

25. května 2024  6:56

Prostory určené běžně hráčům a fanouškům fotbalu budou již za necelé dva týdny hostit velkolepý...

Živé pasti. Lidé uvidí v Olomouci hladové masožravky, některé spolknou i hlodavce

24. května 2024  14:12

Masožravé asijské liány lovící hlodavce i velké exempláře masožravek staré třicet let představují...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá žádnou smlouvu? Vrchní...