Obal na Pringles se totiž skládá z kovové spodní části, plastového víčka s ochrannou vrstvou z alobalu a kartonového obalu, který je potažen plastikovou fólií. Podle Recycling Association je tak tuba od populárních brambůrek nepřítelem číslo jedna.
Brambůrky patří pod firmu Kellogg, která se nyní snaží přijít s novým obalem, který nebude tak materiálově náročný. Současná verze totiž obsahuje tolik rozličných materiálů, že je v podstatě nerecyklovatelná.
Nová verze by měla být z 90 procent papírová a z 10 procent půjde o ochrannou plastovou vrstvu uvnitř obalu, která bude brambůrky chránit před vzduchem a vlhkostí, což by mohlo mít dopad na jejich chuť.
Otázkou však podle expertů zůstává, jak si firma poradí s uzávěrem. V současné době jsou v britských obchodech dvě verze nové tuby. Jedna má víčko z recyklovaného plastu, druhá má papírové. Podle firmy Kellogg by obě verze měly vydávat stejný charakteristický zvuk při otevření, jaké vydává i víčko původní, aby měl zákazník při otevírání stejný pocit.
Odborníci jsou ale k novému obalu skeptičtí. „Původní obal na Pringles byl mnoha lidem trnem v oku, úpravu designu tedy velmi vítáme,“ řekl pro BBC Simon Ellin ze sdružení Recycling Association.
„Pokud ale plastový uzávěr neodstraní, ničemu to nepomůže. Lidé, kteří si brambůrky dají v parku pak totiž plastové víčko stejně nechají venku a vytvoří další ekologický problém. To víčko prostě musí pryč,“ dodává Ellin.
Podle enviromentalistů sice malé změny, jako je nový obal oblíbených „pringlesek“ sice svět nespasí, ale minimálně přispívají do celosvětové ochrany životního prostředí a boje proti klimatické krizi.
Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“ |
Ačkoliv Češi patří v celosvětovém měřítku mezi ty poctivější třídiče, i v Česku některé lahve ze žlutých kontejnerů nakonec končí na skládce. Mnoho lahví je totiž pokrytých smršťovací fólií z PVC a tím pádem je nemožné ji zrecyklovat.
Takzvané rukávky jsou obzvlášť oblíbené především u dětských pitíček, která jsou ozdobena různými obrázky, příhodně také obepnou nepravidelné tvary lahví. Smršťovací fólii používá například Jupík od Kofoly, ledové čaje Lipton od Pepsi, konkurenční Fuze Tea od Coca Coly či lahve Rauch a jogurtové nápoje.