Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Tunel na letiště má vést pod Střešovicemi, doporučili němečtí experti

Vlaky na Letiště Václava Havla a dále do Kladna by měly pod Střešovicemi projíždět tunely takzvané jižní varianty. Z několika navrhovaných řešení tuto trasu modernizované železnice vybrali experti z Ruhrské univerzity v Bochumi s tím, že přinese nejméně komplikací.
Vizualizace nového Nádraží Veleslavín

Vizualizace nového Nádraží Veleslavín | foto: Jan Cyrany / Vize.com

Mezi možnými trasami vlakového spojení na letiště je nejhorší možností vést trať hloubeným mělkým tunelem v trase stávající železniční trati. Myslí si to němečtí experti, které si pozvala Správa železnic. Takové řešení by obyvatele z okolí obtěžovalo hlukem a vibracemi. 

Podobně severní tunelová varianta začínající pod ulicí Pod Hradbami obsahuje rovněž dlouhý úsek stavěný formou hloubeného tunelu a i její následující úsek vede mělce pod rezidenční zástavbou. Odborníci z univerzity v Bochumi proto preferují jižní trasu, která pod povrchem kopíruje Střešovickou ulici až k Ústřední vojenské nemocnici, odkud se odklání směrem k Veleslavínu. 

„Riziko řešení tunelu je obecně nízké, je řiditelné. Nacházejí se tu pouze rizika, se kterými jsme se v minulosti už setkali, a tedy tento tunel lze postavit,“ uvedl Markus Thewes z bochumské univerzity. Kromě jižní varianty němečtí experti nevyloučili ani středovou variantu, ale ta v části území prochází nestabilním podložím a byla by tak náročnější a o něco rizikovější na výstavbu než varianta jih, která v geologickém průzkumu nasbírala nejvíce bodů. Severní tunelovou variantu včetně modernizace trati ve stávající stopě tak správci železnic definitivně opouštějí.

„Správa železnic bude nyní pracovat se dvěma variantami, jižní a střední. Výsledná varianta bude po projednání s Městskou částí Prahy 6 známá na přelomu září a října,“ řekla MF DNES mluvčí státního investora Radka Pistoriusová. 

Právě oblast Prahy 6 je důvod, proč se příprava modernizace železničního spojení Prahy s Kladnem včetně odbočky na Letiště Václava Havla dlouhodobě protahuje. 

O další rok později

Původní plán na připojení druhé koleje a elektrifikaci stávající železniční trati se setkal s výrazným odporem a ke shodě s radnicí nevedl ani kompromisní návrh stavbu umístit pod zem do hloubeného koryta, které by se přepažilo a následně zahrnulo zeminou. Poté Správa železnic začala připravovat mnohem nákladnější vedení trati pomocí hlubokých vrtaných tunelů. 

Kudy vedou jednotlivé trasy železnice na letiště

Sever
Na dejvické straně směřuje zhruba pod ulici Pod Hradbami, odkud směřuje mírně na jih a protíná ulici Střešovická směrem k Ústřední vojenské nemocnici. Odtud směřuje k severu k Veleslavínu, kde vystupuje na povrch.

Jih
Začíná v oblasti ulice Milady Horákové a Brusnického tunelu. Až k areálu vojenské nemocnice, kde se spojuje se severní větví, probíhá 100 až 200 metrů jižněji od ní, nejjižněji až zhruba do oblasti Na Bateriích.

Střed
Zpočátku kopíruje jižní trasu, po třetině délky přibližně na úrovni Hübschmanovy vily v ulici U Laboratoře se mírně stáčí k severu a na úrovni Střešovické ulice protíná severní variantu. Dále vede jižně od areálu teplárny a odtud směřuje k Veleslavínu.

První varianta trasy tohoto tunelu však narazila na to, že se nacházela pod Fyzikálním ústavem Akademie věd, podle kterého by projíždějící vlaky mohly rušit přesná měření prováděná v budově ústavu. Kvůli komplikacím s vedením trati se proto státní Správa železnic obrátila na zahraniční odborníky, aby nestranně posoudili, kudy bude nejvhodnější vlaky na letiště a do Kladna přes Prahu směrovat.

Spolu s novými a novými variantami střešovických tunelů rostl rozpočet celého projektu a vzdalovalo se datum, kdy by nynější nevyhovující trať nahradilo rychlejší elektrifikované spojení. 

Nyní podle náměstka ředitele Správy železnic Mojmíra Nejezchleba vyjde plánované spojení na 40 miliard a dá se předpokládat, že dokončeno bude nejdříve v roce 2029. Z celého projektu nového spojení vedoucího z pražského Masarykova nádraží do Kladna-Ostrovce je hotová pouze rekonstrukce Negrelliho viaduktu. Dvojice úseků mezi pražskými Bubny a Výstavištěm a mezi Kladnem a Ostrovcem už má územní rozhodnutí. 

„V příštím roce bychom chtěli zahájit tendr na realizaci a od roku 2022 na nich začít stavět,“ uvedl k úsekům Nejezchleb. Další postupné stavby by měly následovat až k uvedenému datu 2029. To ale představuje další roční zpoždění proti už několikrát poupravenému harmonogramu.

Jih doporučují i čeští geologové

Nejjižnější variantu jako nejvhodnější nevybrala pouze německá univerzita, ale kloní se k ní i geologové z České geologické služby. Ta pro správu železnic připravuje 3D model, který má odpovědět na otázku, kde jsou nejstabilnější podmínky pro vrtání tunelu. Přestože práce na modelu mají být hotové během příštího měsíce, už nyní se podle geologů jeví jižní varianta jako nejvýhodnější.

„V severní polovině zkoumaného území bylo průzkumy zjištěno výrazné tektonické porušení skalního podloží z ordoviku. V jižní polovině území zjištěno nebylo. Z toho předpokládáme, že složitost inženýrsko-geologických poměrů se zvyšuje směrem od jihu k severu,“ uvedl Milan Aue z České geologické služby.

Představa o rychlodráze na letiště z roku 2016:

6. června 2016

  • Nejčtenější

Čekat čtyřicet minut na latte? Fronty ve Starbucks deptají obsluhu i zákazníky

1. června 2024

Kavárenský řetězec Starbucks se ve Spojených státech potýká s dosud nepoznaným problémem: příprava...

Koupit drahý džus, nebo vylisovat pomeranče? Spočítali jsme, co se vyplatí

6. června 2024

Z pomerančového džusu se stal exkluzivní nápoj. Litr se nyní v českých obchodech prodává za 80 až...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Znát věk odchodu do penze v 50 letech je nesmysl, vmetla ekonomka Kupkovi

2. června 2024  14:28

Je nesmyslné, aby se lidé až v 50 letech dozvídali, v jakém věku půjdou do důchodu. V diskusním...

Minus 210 miliard za pět měsíců. Jen dvakrát Česko hospodařilo hůř

3. června 2024  14:01

Schodek státního rozpočtu za uplynulých pět měsíců letošního roku činí 210,4 miliardy, sdělil...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Dluží stovky milionů, i Gretzkému. Český nápad na pamětní bankovky zkrachoval

3. června 2024  20:04

Firma Top Legends, která prodává pamětní bankovky věnované slavným sportovcům, na sebe podala...

Komise rozhodne o clech na elektroauta z Číny. Mohou vzrůst několikanásobně

8. června 2024

Už za pár dnů bude jasné, zda a případně jakou měrou Evropská komise zvýší cla na čínské...

Dr Pepper předstihl Pepsi. Je druhou nejprodávanější limonádou v USA

8. června 2024

Nejprodávanější limonádou v Americe je dlouhodobě kokakola, její rival Pepsi ale nyní musí...

Byty jako jablka. Stavaři žádají zavedení jakostních tříd

8. června 2024

Premium Zatímco například u zeleniny se dbá na přesné rozlišení jednotlivých kategorií jakosti, u bytů a...

Propast v odměnách ředitelů a zaměstnanců v USA. Šéfové berou stonásobně víc

8. června 2024

Výkonní ředitelé firem vydělají odnepaměti více než běžní zaměstnanci. Čerstvá analýza však...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nová Miss Alabama je morbidně obézní. Vítězka váží 150 kilo, lidé se bouří

Vítězkou v soutěži National American Miss je Sara Millikenová. Třiadvacetiletá žena byla zvolena královnou krásy i...

Hledal jsem manželku v Africe, sbalit ženskou tam zabere sekundu, říká dobrodruh

Premium Byl na šesti kontinentech, projel 135 států a během své cesty kolem světa ujel 230 tisíc kilometrů. Parťákem mu po...

Hejt není názor, říká Arichteva. Žena herce Blažka jí doporučila plastiku prsou

Herečka Veronika Arichteva (38) se stala terčem kritiky manželky herce Filipa Blažka (50). Jolana Blažková (44) se...

Hana Vagnerová: Nikdo v USA neříkal, že bych měla být vdaná a mít děti

Herečka Hana Vagnerová (41) žila střídavě v Česku a USA. Aktuálně má za sebou natáčení amerického filmu s hvězdou...

Modelka Huntington-Whiteleyová se vyfotila nahá. Přestaňte, jste matka, píší jí

Britská modelka a herečka Rosie Huntington-Whiteleyová (37) zveřejnila na Instagramu fotku, na které leží zcela nahá na...