V regionu, který tvoří země V4 společně s Bulharskem a Rumunskem, zůstává Česko nejatraktivnější destinací pro nové maloobchodní značky. Loni stejně jako v roce 2018 jich na tuzemském trhu přibylo nejvíc.
„Česká republika reprezentovaná hlavně Prahou láká především rostoucí kupní silou, kterou generuje velký počet zákazníků z řad místních obyvatel a mezinárodních i lokálních turistů,“ uvádí Jan Kotrbáček, vedoucí retailového týmu pro střední a východní Evropu společnosti Cushman & Wakefield (C&W).
V rámci nových jmen, které se loni objevily v Česku, dominuje móda. Na tuzemský trh vstoupilo celkem devět módních značek, mezi nimi například sportovní oblečení Under Armour a Björn Borg.
Druhým nejsilněji zastoupeným sektorem byla gastronomie, například v Brně otevřel první dvě české pobočky americký řetězec pizzerií Domino’s. „Za zmínku určitě stojí také prodejce elektromobilů Tesla, který v Praze loni otevřel svůj showroom,” dodává C&W v tiskové zprávě.
Oděvy | Sportovní móda | Klenotnické zboží | Doplňky | Gastronomie |
---|---|---|---|---|
Brooks Brothers | Under Armour | Montblanc | Wittchen | Cafepoint |
Comma | Björn Borg | Yes Jewellery | Domino’s | |
LOLË | Charlie Food & Friend | |||
McQ by Alexander McQueen | Waterdrop | |||
Suite Benedict | WHISKEY Bar & Museum | |||
Yves Salomon | ||||
Zocha | ||||
Zdroj: Cushman & Wakefield |
Nové značky v Česku cílí hlavně na nákupní třídy, zatímco v ostatních zemích střední a východní Evropy je lákají hlavně nákupní centra. Tzv. high street (sektor nákupních ulic, pozn. red.) by měl hrát významnou roli i v příštích letech, zejména díky okolí pražské ulice Na Příkopě, kde se v příštích letech otevře několik velkých projektů s novými maloobchodními prostory. “Příkopy” jsou kvůli nájmům přesahujícím 200 eur (5150 Kč) za metr čtvereční 18. nejdražší nákupní ulicí na světě.
Praha má jednu z nejdražších ulic světa, Na Příkopě je v první dvacítce |
„Centrum Prahy je koncentrovaná a kompaktní oblast, zóna UNESCO. Jde o největší obchodní, společenské a kulturní centrum v celém regionu střední a východní Evropy. Nejfrekventovanější lokality pražského centra se tak mohou pochlubit návštěvností 100 tisíc lidí denně,“ říká Kotrbáček.
V letošním roce by podle něj měl silný příliv nových značek do Česka pokračovat. Na Václavském náměstí otevře svůj první český obchod módní řetězec Primark. Z luxusních značek pak do Česka dorazí Chanel, který zamíří do pražské Pařížské ulice.