Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

První úkol nového šéfa Daimleru. Nasadit Mercedesu dietu a probrat nabídku

Ola Källenius, od letošního léta nový šéf společnosti Daimler, čelí velkým výzvám. Aby se z elektromobilů nestaly ležáky, je třeba snížit náklady na více frontách.
Současný šéf vývoje a od května 2019 nový šéf koncernu Daimler Ola Källenius na...

Současný šéf vývoje a od května 2019 nový šéf koncernu Daimler Ola Källenius na prezentaci revolučního modelu EQC. | foto: Michael Kudelapro iDNES.cz

Källenius je pod velkým tlakem. Nejen nástup elektromobility, ale i stará břemena, jako aféra Dieselgate či kartelová provinění s sebou přinášejí velká finanční rizika. Källenius představil svou strategii do roku 2030 a detaily chystaného úsporného programu (čtěte zde).

Představení terénního elektromobilu Mercedes-Benz EQC je považováno za startovní výstřel elektoofenzivy společnosti Daimler. 

Jako šéf vývoje hrál Källenius v oblasti elektromobility v uplynulých letech klíčovou úlohu. „Je zřejmé, že na úspěchu této strategie závisí zároveň budoucnost celého koncernu. Náklady na výrobu elektromobilů jsou zřetelně vyšší než na výrobu aut se spalovacím motorem, jejich cena však nesmí být výrazně vyšší než u dieselů či benzinových aut, protože jinak se z nich stane neprodejné zboží,“ píše německý deník Stuttgarter Zeitung.

Bývalý šéf společnosti Daimler Dieter Zetsche při svém odchodu jasně řekl, že snižování nákladů se nevyhne žádné oblasti: „Vše je teď třeba důkladně prověřit: fixní a pohyblivé náklady, personální náklady, investiční záměry, tvorbu cen i skladbu palety produktů.“ 

Šéf odborové rady Michael Brecht před několika lety kritizoval, že koncern nabízí příliš velké množství modelových variant. Jejich počet podle Brechta vystoupal mezitím na čtyřicet, což představuje přílišnou komplexitu ve vývoji i výrobě. Už nějakou dobu se spekuluje o tom, že by byla zastavena výroba pick-upu Mercedes-Benz X, neboť odbyt nesplňuje očekávání. 

Källenius odhaluje studii Vision EQS: superluxusního vozu, který se bude vyrábět po boku příští třídy S.

Šéf Daimleru Källenius v rozhovoru pro časopis Auto Motor und Sport uvedl, že všechny modely budou podrobeny kontrole a prověří se, zda jsou skutečně nutné a zda vydělávají dost peněz. „Materiálové náklady jsou vždycky největší položkou, musíme si ale posvítit i na personální náklady,“ uvedl Källenius. Prověřit bude nutné i vysoký počet nabízených variant motorů. Jak oznámila odborová rada, v managementu by mělo být zrušeno 1 100 vedoucích pozic. Tarifní zaměstnanci zároveň musí v příštím roce zapomenout na zvýšení platu, což vyvolalo mohutné protesty.

Daimler musí rovněž zvýšit odbyt elektromobilů, aby byl schopen splnit stále přísnější limity stanovené Evropskou unií. V uplynulých letech stouply u evropské flotily společnosti Daimler-Benz emise CO2, protože stále narůstá poptávka po robustních terénních vozech, které mají vysokou spotřebu paliva. Do roku 2021 musí klesnout hodnota CO2 u osobních a užitkových vozů v případě Daimleru ze stávajících 134 gramů na kilometr na 105 g/km. Pokud budou limity překročeny, hrozí automobilce pokuty v miliardové výši. Šéf Daimleru Källenius již oznámil, že v roce 2030 budou polovinu vyrobených vozů činit elektromobily a plug-in hybridy, o devět let později bude flotila klimaticky neutrální.

Svou roli stále hraje i aféra Dieselgate. Když byl v září roku 2015 odhalen emisní skandál u VW, tehdejší šéf Daimleru Zetsche v jednom rozhovoru prohlásil: „Držíme se zákonných předpisů, na našich vozech nebyly provedeny žádné manipulace.“ Později ovšem ministr dopravy společnosti Daimler vyčetl, že v systému na čistění výfukových plynů byla zabudována nepovolená vypínací zařízení. Daimler sice vyhověl masovému stažení některých vozů z prodeje, zároveň však protestoval proti ministrovu výroku. 

Současný šéf vývoje a od května 2019 nový šéf koncernu Daimler Ola Källenius na prezentaci revolučního modelu EQC.

Ola Kallenius představuje koncept superbezpečného vozu Mercedes-Benz ESF.

Došlo dokonce k soudnímu sporu, jehož výsledek zatím lze jen stěží odhadnout. Nový šéf Daimleru Källenius spolkového ministra dopravy Andrease Scheuera před několika měsíci ujistil, že co se týče nedovolených technik používaných k měření emisí, chce mít čistý stůl. „Opak je bohužel pravdou,“ řekl na to Scheuer. Kromě sporu s ministerstvem dopravy probíhá kolem čištění výfukových plynů u dieselových motorů řada dalších právních sporů, kromě jiného s ministerstvem spravedlnosti USA.

Daimler je nyní konfrontován s řadou žalob na náhradu škody, neboť firma vytvořila s dalšími výrobci nákladních automobilů kartel. V letech 1997 až 2011 si Daimler podle zjištění Evropské komise nepřípustným způsobem vyměňoval informace s jinými výrobci nákladních vozů. Šlo jak o ceny, tak o zavádění technologií na ochranu klimatu. Organizace na ochranu hospodářské soutěže uložily peněžité pokuty v celkové výši téměř čtyř miliard eur. 

Zákazníci firmy (majitelé nákladních vozů) automobilkám nyní vyčítají, že kvůli zakázaným dohodám zaplatili za své vozy příliš vysoké ceny a nyní požadují náhradu škody. Dosud však nebyl vynesen žádný rozsudek. Uzavřeno nebylo ani vyšetřování Evropské komise kvůli možným dohodám ve vývoji osobních vozů.

24. září 2019

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Stellantis se paktuje s Číňany. Budou v Evropě vyrábět a prodávat elektroauta

Malý městský elektromobil T03 je v prodeji již ve Francii.

VIDEO Mezinárodní automobilová skupina Stellantis vytvořila s čínským výrobcem elektromobilů Leapmotor...

Škodovky mají správné ceny, hlídáme náklady, vysvětluje šéf české Škody

Jiří Maláček, šéf českého zastoupení Škody Auto hostem diskuzního pořadu...

VIDEO „Pořád je dostupnost mobility velmi dobrá,“ myslí si Jiří Maláček, šéf českého zastoupení Škody...

Biden v ekonomické válce s Čínou, na elektroauta uvalí USA clo sto procent

Joe Biden při zahájení autosalonu v Detroitu

VIDEO Spojené státy zvýší cla na dovoz elektromobilů z Číny z 25 na 100 procent, oznámila administrativa...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

Vývozní strategie čínské automobilky BYD nedává moc smysl, pokud ji budeme...

VIDEO Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

Hosty pořadu Rozstřel jsou František Dvořák, šéf Auto.iDNES.cz a Lenka...

VIDEO Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

BYD Explorer No. 1 je lodí speciálně navrženou pro přepravu elektromobilů z...

VIDEO Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Superrychlých nabíječek kolem hlavních tahů přibývá, na sídlištích chybějí

Velký nabíjecí hub společnosti ČEZ se brzy otevře u hlavního silničního tahu...

VIDEO Kolem hlavních tahů a obchodních center v Pardubickém kraji přibylo za poslední čtyři roky více než...

  • Nejčtenější

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

Stíhací vlajková loď stojí u Renaultu pod milion. Nabídne spoustu techniky

30. května 2024

Rafale je francouzský dvoumotorový víceúčelový stíhací letoun a nově také vlajková loď automobilky...

Vůně benzinu místo tiramisu. U jezera servírovali automobilové lahůdky

30. května 2024

V italském městečku Cernobbio u jezera Como se na idylickém pozemku 450 let starého luxusního...

Elektromobilní Airbus nebude. VW si vyvine laciný bateriový vůz sám

29. května 2024  14:01

Největší evropská automobilka Volkswagen bude vyvíjet levné elektromobily, aby mohla lépe...

Tmářství, nebo zdravý rozum? ČR má druhý nejnižší podíl registrací elektroaut

29. května 2024

Česko má druhý nejnižší podíl registrací nových osobních bateriových elektromobilů v Evropské unii....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Někteří mě mají za zlatokopku. Nenesu to lehce, říká manželka Ondřeje Kepky

Seznámili se na vysoké škole, kde on byl pedagog a ona studentka. Jsou spolu přes devět let a v budoucnu plánují i...

Zemřel herec a režisér Jan Kačer, legenda nové vlny i Činoherního klubu

V pátek dopoledne zemřel herec a režisér Jan Kačer, bylo mu 87 let. Patřil k hvězdám nové vlny českého filmu a byl i...