Pátek 4. prosince 2020, svátek má Barbora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 4. prosince 2020 Barbora

První kilometry s elektrickým mercedesem. Baterie tvoří skoro polovinu ceny

  11:00
Do České republiky dorazily první exempláře plně elektrického Mercedesu EQC. Cenu vozu, který má konkurovat Audi e-tron nebo Tesle X, se importérovi podařilo stlačit pod dva miliony korun. Polovinu částky tvoří baterie.

EQC není pro Mercedes prvním vozem na elektřinu, značka nabízí několik plug-in hybridů nebo čistě elektrický Smart, ale je to podstatný model pro masivní vstup do světa aut bez spalovacích motorů, na kterých by automobilka nemusela prodělávat. Především ve třídě velkých prémiových SUV to dává ekonomický smysl.

EQC má špičkový výkon na úrovni Mercedesu AMG GLC 43 4MATIC, tedy zrychlení za zhruba pět sekund a zákazníci v tomto segmentu by na nějakých sto tisíc nemuseli hledět. Otázkou samozřejmě je, kolik Mercedes na tomto autě bude vydělávat. Jak jsme se na prezentaci dozvěděli, 650 kilogramů bateriových článků stojí skoro polovinu z dvoumilionové ceny vozu, zhruba 860 tisíc korun.

Interiér modelu EQC
Mercedes-Benz EQC

Jak už název naznačuje, elektrická novinka bude velikostí patřit do rodiny modelů „C“. Rozměry a základem podvozku má nejblíž k vozům GLC a GLC coupé. EQC měří na délku 4 761 mm a disponuje rozvorem 2 873 mm. 

Designéři zvolili možná trochu usedlý styl, nečekejte žádné výrazné prolisy a další výstřelky, kterými se elektromobily občas snaží odlišit. Bočním profilem je novinka zhruba uprostřed mezi GLC a GLC coupé, záď se mírně svažuje ve stylu druhého jmenovaného modelu. Od ostatních mercedesů jsou odlišné oba konce vozu. 

Na obou stranách je výrazné LED osvětlení, které se táhne téměř po celé šířce karoserie. Vpředu ve formě tenké linie mezi kapotou a chladičem, vzadu pod hranou okna. Zajímavě pojatá jsou kola, která jsou hodně plochá kvůli aerodynamice, ale díky dvoubarevnému vzoru vypadají z dálky velmi plasticky.

Moderně pojatému interiéru se specifickými povrchy a barevnými doplňky dominuje jedna velká spojená obrazovka palubních přístrojů a infotainmentu. Ten používá některé moderní vychytávky, které jsou pozitivně hodnocené už v Mercedesu třídy A. Má náznak virtuální reality v navigaci, kdy se na křižovatkách či kruhových objezdech ukazuje na obrázku kamery šipkou přesně ulice, kam máte odbočit, a pak virtuální asistentku, která po pronesení věty „Můj mercedesi“ ochotně plní řadu hlasových pokynů včetně otázek typu „Kolik je hodin?“.

Mercedes-Benz EQC v číslech

  • cena: od 1 965 000 Kč vč. DPH
  • spotřeba elektrické energie: (kombinovaný cyklus EU) 20,8–19,7* kWh/100 km
  • dojezd (kombinovaný cyklus EU): více než 445–471* km
  • doba nabíjení s Wallboxem nebo na veřejných nabíjecích stanicích (AC): 11 hodin**
  • doba nabíjení na rychlonabíjecích stanicích (AC): přibližně 40 minut***
  • pohon: 2 asynchronní motory, pohon všech kol
  • nejvyšší výkon: 300 kW (408 k)
  • nejvyšší točivý moment: 765 Nm
  • nejvyšší rychlost: 180 km/h (elektronicky omezená)
  • zrychlení 0–100 km/h: 5,1 s
  • akumulátory: lithium-iontové
  • energetická kapacita akumulátorů: 80 kWh*
  • hmotnost akumulátorů: 652 kg
  • délka/šířka (vč. zrcátek)/výška/rozvor (mm): 4761/1884 (2096)/1623/2873
  • objem kufru: přibližně 500 l
  • pohotovostní/celková/užitečná hmotnost (DIN): 2495*/2940/445 kg
  • nejvyšší přípustná hmotnost brzděného přívěsu při stoupání 12 %: 1800 kg

* Uvedené hodnoty vycházejí z nařízení (EC) č. 692/2008. Spotřeba a jízdní dosah se liší podle výbavy vozidla.

** Doba nabíjení z 10 na 100 % kapacity (střídavý proud s min. výkonem 7,4 kW, 16 A).

*** Doba nabíjení z 10 na 80 % kapacity (stejnosměrný proud, 400 V, 300 A).

Auto je pořádný „macek“ – jeho hmotnost začíná na 2 445 kilogramech. Celých 650 kg z toho připadá na baterie o kapacitě 80 kW. Ty pohánějí dva elektromotory – každý pro jednu nápravu – které dávají dohromady maximální výkon rovných 300 kW. To umožňuje autu zrychlení z nuly na sto za 5,1 sekundy a maximální točivý moment 765 Nm. Jde o hodnoty o něco lepší než u Audi e-Tron (300 kW, 664 Nm, zrychlení 5,7 s). K dispozici je pět jízdních režimů - Comfort, Eco, Sport, Max Range a individuální nastavení. K tomu několik režimů rekuperace energie.

Mercedes slibuje spotřebu už od 19,7 kWh/100 km, což by znamenalo jízdní dosah v kombinovaném cyklu 445 až 471 km. Jaká bude realita, to se nám samozřejmě během krátkého svezení nepodařilo zjistit, u Audi e-Tron je to reálně i kolem 30 kWh/100 km. Můžeme se však zastavit u nabíjení. 

Z domácí zásuvky by trvalo přes 40 hodin, proto Mercedes nabízí při prodeji rovnou možnost zakoupit wallbox 7,4 kW, který tuto dobu zkrátí až o dvě třetiny. Z rychlonabíječky 110 kW (víc systém nepustí) by nabití z 10 na 80 procent mělo trvat 40 minut. Na baterie je záruka osm let nebo 160 000 kilometrů, zákazník ovšem musí jezdit na pravidelné roční prohlídky.

Mercedes EQC

Výrobce slibuje lákavou službu Mercedes me Charge, která má umožnit nabíjení u různých provozovatelů nabíjecích stanic přes jednu kartu, tedy bez nutnosti uzavírat smlouvy s více firmami a používat několik aplikací nebo čipů. 

Fotogalerie

Přes jednu kartu, aplikaci v mobilu nebo palubní systém MBUX by měl zákazník nabíjet prakticky kdekoli, zaplatí najednou při měsíčním vyúčtování. Lákavá vize, pokud bude nabídka partnerských nabíječek široká a cena přijatelná. V prvním případě slibuje Mercedes více než 300 000 dobíjecích míst po celém světě, ovšem konkrétní údaje pro Českou republiku na prezentaci nebyly k dispozici, údajně má jít o desítky stanic. 

Dalším otazníkem je cena. Zákazník by vždy měl předem vidět, kolik na dané nabíječce zaplatí, v praxi zatím aplikace ukazovala nesmyslné ceny kolem 12 Kč za kW i víc, což by znamenalo, že nabití „do plna“ by stálo zhruba 800 korun. To v porovnání s natankováním plné nádrže klasického paliva už nevypadá zrovna lákavě. Velcí provozovatelé typu ČEZ však zatím nabízejí spíš paušály, třeba kolem 500 korun za měsíc.

Autoři:
  • Nejčtenější

Vánoce ve Škodě Auto budou bohaté, odbory si vyjednaly bonusy i vyšší benefity

Tisíce zaměstnanců mladoboleslavské automobilky Škoda se mohou těšit na bohatou předvánoční výplatu. Škoda zaměstnance...

Autofotka týdne: Překročte kabel, nabíjím

Elektromobilita začíná, nepřímo ji automobilkám i jejich zákazníkům nařídily předpisy. Jako všechny začátky, je i...

Génius z Kopřivnice postavil slavnou tatru i brouka. Odměnou mu bylo vězení

Premium Měl české předky. Sám se považoval za Rakušana a česky mluvit nechtěl. Přesto vytvořil nejikoničtější české auto všech...

Nová platforma elektromobilů Hyundai a Kia za pět minut nabije na sto km

Superrychlé nabíjení, obrovský výkon, nadstandardní vnitřní prostor, pohon všech kol, dlouhý dojezd. S novou platformou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ve Wolfsburgu vědí, že Škoda vyřeší to, s čím si jiní neporadí, říká nový šéf

Premium Thomas Schäfer je od srpna novým šéfem značky Škoda. Do Mladé Boleslavi nastoupil v roce koronavirové paralýzy a...

Jaro jsme zpackali, řídila to parta ambiciózních analytiků, bilancuje Balík

Premium Česko jarní vlnu epidemie koronaviru nezvládlo, lockdown byl zbytečně tvrdý a jeho následky pocítí lidé teprve v...

Drsná svědectví z českých „callcentráků“: trestání baseballkou, celý den bez WC

Premium Ponižování, výsměch i fyzické tresty. To vše zažili lidé v některých call centrech. Jedni vzpomínají na minimální čas...

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

  • Další z rubriky

Diody ve starším autě. Kde všude je lze legálně využít?

Premium Prakticky v každém autě lze klasické žárovky snadno vyměnit za moderní diody. Má to ale jeden háček.

Toyota GR Supra 2.0: Jak moc jí chybí litr objemu a dva válce?

Premium Život a novinářská práce mě naučily přistupovat k věcem bez předsudků – a je vlastně úplně jedno, jestli se to týká...

BMW X7 vs. Mercedes-Benz GLS: Čím umí zaujmout obři SUV

Premium Tahle dvě auta patří k největším SUV na trhu, delší je pouze Rolls-Royce Cullinan. Zatímco Mercedes má ve třídě obřích...

Dlouhodobý test Hyundai i30: auto, které vydrží. Jen pozor na výběr motoru

Premium Téměř 300 tisíc kilometrů za volantem vozu Hyundai i30 zanechalo v jeho majiteli rozporuplné dojmy. Ale jak zdůrazňuje,...

Jaká je smrtnost? Kde hrozí nákaza covidem? Nové důkazy vědců nepotěší

Jaké jsou vědecké důkazy o účinnosti roušek a respirátorů? V jaké situaci je největší riziko nákazy? Kolik procent...

Svůj nový vztah jsem radši šla ohlásit řediteli, říká zamilovaná Witowská

Premium Její život se letos pořádně otočil. Možná ještě víc, než když předloni bravurně zvládla prezidentskou debatu. Aby měla...

Bahamské úřady zveřejnily příčinu smrti Seana Conneryho

Bahamské úřady zveřejnily oficiální pitevní zprávu k úmrtí herce Seana Conneryho. První a nejdéle sloužící James Bond...

Fronty u kadeřníků, obchody počítají zákazníky. Velké rozvolnění začalo

Sledujeme online Po více než měsíci se ve čtvrtek opět otevřely obchody, restaurace a provozovny služeb. Obchodníci se na něj dlouhodobě...

Před 40 lety měla nehodu Marika Gombitová, papaláš ji nazval mrzákem

Noc z 30. listopadu na 1. prosince 1980 byla na jihu Moravy nevlídná. Foukal silný vítr a hustě sněžilo. Po posledním...