Úterý 18. ledna 2022, svátek má Vladislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 18. ledna 2022 Vladislav

První kilometry s elektrickým mercedesem. Baterie tvoří skoro polovinu ceny

  11:00
Do České republiky dorazily první exempláře plně elektrického Mercedesu EQC. Cenu vozu, který má konkurovat Audi e-tron nebo Tesle X, se importérovi podařilo stlačit pod dva miliony korun. Polovinu částky tvoří baterie.

EQC není pro Mercedes prvním vozem na elektřinu, značka nabízí několik plug-in hybridů nebo čistě elektrický Smart, ale je to podstatný model pro masivní vstup do světa aut bez spalovacích motorů, na kterých by automobilka nemusela prodělávat. Především ve třídě velkých prémiových SUV to dává ekonomický smysl.

EQC má špičkový výkon na úrovni Mercedesu AMG GLC 43 4MATIC, tedy zrychlení za zhruba pět sekund a zákazníci v tomto segmentu by na nějakých sto tisíc nemuseli hledět. Otázkou samozřejmě je, kolik Mercedes na tomto autě bude vydělávat. Jak jsme se na prezentaci dozvěděli, 650 kilogramů bateriových článků stojí skoro polovinu z dvoumilionové ceny vozu, zhruba 860 tisíc korun.

Interiér modelu EQC
Mercedes-Benz EQC

Jak už název naznačuje, elektrická novinka bude velikostí patřit do rodiny modelů „C“. Rozměry a základem podvozku má nejblíž k vozům GLC a GLC coupé. EQC měří na délku 4 761 mm a disponuje rozvorem 2 873 mm. 

Designéři zvolili možná trochu usedlý styl, nečekejte žádné výrazné prolisy a další výstřelky, kterými se elektromobily občas snaží odlišit. Bočním profilem je novinka zhruba uprostřed mezi GLC a GLC coupé, záď se mírně svažuje ve stylu druhého jmenovaného modelu. Od ostatních mercedesů jsou odlišné oba konce vozu. 

Na obou stranách je výrazné LED osvětlení, které se táhne téměř po celé šířce karoserie. Vpředu ve formě tenké linie mezi kapotou a chladičem, vzadu pod hranou okna. Zajímavě pojatá jsou kola, která jsou hodně plochá kvůli aerodynamice, ale díky dvoubarevnému vzoru vypadají z dálky velmi plasticky.

Moderně pojatému interiéru se specifickými povrchy a barevnými doplňky dominuje jedna velká spojená obrazovka palubních přístrojů a infotainmentu. Ten používá některé moderní vychytávky, které jsou pozitivně hodnocené už v Mercedesu třídy A. Má náznak virtuální reality v navigaci, kdy se na křižovatkách či kruhových objezdech ukazuje na obrázku kamery šipkou přesně ulice, kam máte odbočit, a pak virtuální asistentku, která po pronesení věty „Můj mercedesi“ ochotně plní řadu hlasových pokynů včetně otázek typu „Kolik je hodin?“.

Mercedes-Benz EQC v číslech

  • cena: od 1 965 000 Kč vč. DPH
  • spotřeba elektrické energie: (kombinovaný cyklus EU) 20,8–19,7* kWh/100 km
  • dojezd (kombinovaný cyklus EU): více než 445–471* km
  • doba nabíjení s Wallboxem nebo na veřejných nabíjecích stanicích (AC): 11 hodin**
  • doba nabíjení na rychlonabíjecích stanicích (AC): přibližně 40 minut***
  • pohon: 2 asynchronní motory, pohon všech kol
  • nejvyšší výkon: 300 kW (408 k)
  • nejvyšší točivý moment: 765 Nm
  • nejvyšší rychlost: 180 km/h (elektronicky omezená)
  • zrychlení 0–100 km/h: 5,1 s
  • akumulátory: lithium-iontové
  • energetická kapacita akumulátorů: 80 kWh*
  • hmotnost akumulátorů: 652 kg
  • délka/šířka (vč. zrcátek)/výška/rozvor (mm): 4761/1884 (2096)/1623/2873
  • objem kufru: přibližně 500 l
  • pohotovostní/celková/užitečná hmotnost (DIN): 2495*/2940/445 kg
  • nejvyšší přípustná hmotnost brzděného přívěsu při stoupání 12 %: 1800 kg

* Uvedené hodnoty vycházejí z nařízení (EC) č. 692/2008. Spotřeba a jízdní dosah se liší podle výbavy vozidla.

** Doba nabíjení z 10 na 100 % kapacity (střídavý proud s min. výkonem 7,4 kW, 16 A).

*** Doba nabíjení z 10 na 80 % kapacity (stejnosměrný proud, 400 V, 300 A).

Auto je pořádný „macek“ – jeho hmotnost začíná na 2 445 kilogramech. Celých 650 kg z toho připadá na baterie o kapacitě 80 kW. Ty pohánějí dva elektromotory – každý pro jednu nápravu – které dávají dohromady maximální výkon rovných 300 kW. To umožňuje autu zrychlení z nuly na sto za 5,1 sekundy a maximální točivý moment 765 Nm. Jde o hodnoty o něco lepší než u Audi e-Tron (300 kW, 664 Nm, zrychlení 5,7 s). K dispozici je pět jízdních režimů - Comfort, Eco, Sport, Max Range a individuální nastavení. K tomu několik režimů rekuperace energie.

Mercedes slibuje spotřebu už od 19,7 kWh/100 km, což by znamenalo jízdní dosah v kombinovaném cyklu 445 až 471 km. Jaká bude realita, to se nám samozřejmě během krátkého svezení nepodařilo zjistit, u Audi e-Tron je to reálně i kolem 30 kWh/100 km. Můžeme se však zastavit u nabíjení. 

Z domácí zásuvky by trvalo přes 40 hodin, proto Mercedes nabízí při prodeji rovnou možnost zakoupit wallbox 7,4 kW, který tuto dobu zkrátí až o dvě třetiny. Z rychlonabíječky 110 kW (víc systém nepustí) by nabití z 10 na 80 procent mělo trvat 40 minut. Na baterie je záruka osm let nebo 160 000 kilometrů, zákazník ovšem musí jezdit na pravidelné roční prohlídky.

Mercedes EQC

Výrobce slibuje lákavou službu Mercedes me Charge, která má umožnit nabíjení u různých provozovatelů nabíjecích stanic přes jednu kartu, tedy bez nutnosti uzavírat smlouvy s více firmami a používat několik aplikací nebo čipů. 

Fotogalerie

Přes jednu kartu, aplikaci v mobilu nebo palubní systém MBUX by měl zákazník nabíjet prakticky kdekoli, zaplatí najednou při měsíčním vyúčtování. Lákavá vize, pokud bude nabídka partnerských nabíječek široká a cena přijatelná. V prvním případě slibuje Mercedes více než 300 000 dobíjecích míst po celém světě, ovšem konkrétní údaje pro Českou republiku na prezentaci nebyly k dispozici, údajně má jít o desítky stanic. 

Dalším otazníkem je cena. Zákazník by vždy měl předem vidět, kolik na dané nabíječce zaplatí, v praxi zatím aplikace ukazovala nesmyslné ceny kolem 12 Kč za kW i víc, což by znamenalo, že nabití „do plna“ by stálo zhruba 800 korun. To v porovnání s natankováním plné nádrže klasického paliva už nevypadá zrovna lákavě. Velcí provozovatelé typu ČEZ však zatím nabízejí spíš paušály, třeba kolem 500 korun za měsíc.

Autoři:
  • Nejčtenější

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

Jak si zničit auto. Video silničářů varuje řidiče před hazardem poblíž sypačů

Správa a údržba silnic Středočeského kraje zveřejnila videozáznam z palubní kamery sypače, jehož prostřednictvím...

Nadšenec ze Sibiře si okarosoval kolo, šlape v něm do práce v mrazech

Ruský koumák si do sibiřské zimy postavil kolo s karoserií. Svůj stroj průběžně vylepšuje, závějemi se probíjí s...

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

„Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení automobilového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hřbitov tatrovek je schovaný v pražské Libni, převažují šestsettřináctky

O tom místě slyšeli asi všichni milovníci Tatry 613. Ikonická limuzína kopřivnické automobilky má dodnes mnoho ctitelů,...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nečekaný příbuzenský vztah. Vévodkyně Kate a Meghan pojí krev Přemyslovců

Premium Učebnice mluví jasně. Přemyslovci vymřeli po meči v roce 1306, kdy byl mladičký král Václav III. zákeřně zavražděn...

Češi investují do kryptoměn ve velkém. Stát řeší, jak je přinutit přiznat zisky

Premium Ještě nedávno byly virtuální měny jako bitcoin investicí především pro lidi, kteří chtěli experimentovat a nebáli se...

  • Další z rubriky

Nedávno sci-fi, brzy standard. Podívejte se na vychytávky elektrohyundaie

Pomocí kamer vám ukáže místa, kam při odbočování normálně nevidíte, pomocí 3D vizualizace pomůže vyjet i z...

Audi u RS 3 obrousilo hrany a nabídlo auto na okruh i denní ježdění. A ten motor!

Premium „Er-es-trojka“ je při zcela racionálním uvažování vlastně zbytečné auto. O to větší díky patří Audi za to, že i s další...

Bájná ojetina bez investic existuje: Opel Insignia s dvoulitrovým dieselem

Premium Sen každého hledače ojetých aut – koupit utajený poklad. Auto, které je lepší, než prodávající tuší, a neumí si za něj...

Malé ostré hatchbacky pomalu mizí z trhu. Ale Hyundai i20 N zůstává

Premium Kdysi nebezpeční Francouzi zkrotli a vyklidili pole, auta jako Fiat 500 jsou elektrifkována a všechny prestižní souboje...

V obchodním centru Galerie Butovice vyřídíte vše, od pestrého nakupování až po vyzvednutí zásilky na poště
V obchodním centru Galerie Butovice vyřídíte vše, od pestrého nakupování až po vyzvednutí zásilky na poště

Navzdory nepříznivé situaci dnešní doby, otevřelo obchodní centrum Galerie Butovice několik dalších obchodů a rozšířilo svou pestrou nabídku o...

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Ženy před objektivem: Když činžák ukrývá milovnici BDSM

Je to jako nahlédnout do života neobyčejné obyvatelky obyčejného domu. Fotoset slovenské modelky Patrície naznačuje, že...

Chybné ceny Lega vyvolaly vlnu nákupů. E-shop objednávky stornoval

První lednový víkend byl plný slev napříč všemi kategoriemi. Ovšem pro milovníky Lega se stal infarktovým momentem. Na...

Zemřela Adalia Rose. Holčička, která předčasně stárla

Adalia Rose byla velkou bojovnicí. Podle lékařů měla zemřít kvůli progerii krátce po porodu. Dožila se ovšem patnácti...

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...