Sobota 23. září 2023, svátek má Berta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 23. září 2023 Berta

První kilometry s elektrickým mercedesem. Baterie tvoří skoro polovinu ceny

  11:00
Do České republiky dorazily první exempláře plně elektrického Mercedesu EQC. Cenu vozu, který má konkurovat Audi e-tron nebo Tesle X, se importérovi podařilo stlačit pod dva miliony korun. Polovinu částky tvoří baterie.

EQC není pro Mercedes prvním vozem na elektřinu, značka nabízí několik plug-in hybridů nebo čistě elektrický Smart, ale je to podstatný model pro masivní vstup do světa aut bez spalovacích motorů, na kterých by automobilka nemusela prodělávat. Především ve třídě velkých prémiových SUV to dává ekonomický smysl.

EQC má špičkový výkon na úrovni Mercedesu AMG GLC 43 4MATIC, tedy zrychlení za zhruba pět sekund a zákazníci v tomto segmentu by na nějakých sto tisíc nemuseli hledět. Otázkou samozřejmě je, kolik Mercedes na tomto autě bude vydělávat. Jak jsme se na prezentaci dozvěděli, 650 kilogramů bateriových článků stojí skoro polovinu z dvoumilionové ceny vozu, zhruba 860 tisíc korun.

Interiér modelu EQC
Mercedes-Benz EQC

Jak už název naznačuje, elektrická novinka bude velikostí patřit do rodiny modelů „C“. Rozměry a základem podvozku má nejblíž k vozům GLC a GLC coupé. EQC měří na délku 4 761 mm a disponuje rozvorem 2 873 mm. 

Designéři zvolili možná trochu usedlý styl, nečekejte žádné výrazné prolisy a další výstřelky, kterými se elektromobily občas snaží odlišit. Bočním profilem je novinka zhruba uprostřed mezi GLC a GLC coupé, záď se mírně svažuje ve stylu druhého jmenovaného modelu. Od ostatních mercedesů jsou odlišné oba konce vozu. 

Na obou stranách je výrazné LED osvětlení, které se táhne téměř po celé šířce karoserie. Vpředu ve formě tenké linie mezi kapotou a chladičem, vzadu pod hranou okna. Zajímavě pojatá jsou kola, která jsou hodně plochá kvůli aerodynamice, ale díky dvoubarevnému vzoru vypadají z dálky velmi plasticky.

Moderně pojatému interiéru se specifickými povrchy a barevnými doplňky dominuje jedna velká spojená obrazovka palubních přístrojů a infotainmentu. Ten používá některé moderní vychytávky, které jsou pozitivně hodnocené už v Mercedesu třídy A. Má náznak virtuální reality v navigaci, kdy se na křižovatkách či kruhových objezdech ukazuje na obrázku kamery šipkou přesně ulice, kam máte odbočit, a pak virtuální asistentku, která po pronesení věty „Můj mercedesi“ ochotně plní řadu hlasových pokynů včetně otázek typu „Kolik je hodin?“.

Mercedes-Benz EQC v číslech

  • cena: od 1 965 000 Kč vč. DPH
  • spotřeba elektrické energie: (kombinovaný cyklus EU) 20,8–19,7* kWh/100 km
  • dojezd (kombinovaný cyklus EU): více než 445–471* km
  • doba nabíjení s Wallboxem nebo na veřejných nabíjecích stanicích (AC): 11 hodin**
  • doba nabíjení na rychlonabíjecích stanicích (AC): přibližně 40 minut***
  • pohon: 2 asynchronní motory, pohon všech kol
  • nejvyšší výkon: 300 kW (408 k)
  • nejvyšší točivý moment: 765 Nm
  • nejvyšší rychlost: 180 km/h (elektronicky omezená)
  • zrychlení 0–100 km/h: 5,1 s
  • akumulátory: lithium-iontové
  • energetická kapacita akumulátorů: 80 kWh*
  • hmotnost akumulátorů: 652 kg
  • délka/šířka (vč. zrcátek)/výška/rozvor (mm): 4761/1884 (2096)/1623/2873
  • objem kufru: přibližně 500 l
  • pohotovostní/celková/užitečná hmotnost (DIN): 2495*/2940/445 kg
  • nejvyšší přípustná hmotnost brzděného přívěsu při stoupání 12 %: 1800 kg

* Uvedené hodnoty vycházejí z nařízení (EC) č. 692/2008. Spotřeba a jízdní dosah se liší podle výbavy vozidla.

** Doba nabíjení z 10 na 100 % kapacity (střídavý proud s min. výkonem 7,4 kW, 16 A).

*** Doba nabíjení z 10 na 80 % kapacity (stejnosměrný proud, 400 V, 300 A).

Auto je pořádný „macek“ – jeho hmotnost začíná na 2 445 kilogramech. Celých 650 kg z toho připadá na baterie o kapacitě 80 kW. Ty pohánějí dva elektromotory – každý pro jednu nápravu – které dávají dohromady maximální výkon rovných 300 kW. To umožňuje autu zrychlení z nuly na sto za 5,1 sekundy a maximální točivý moment 765 Nm. Jde o hodnoty o něco lepší než u Audi e-Tron (300 kW, 664 Nm, zrychlení 5,7 s). K dispozici je pět jízdních režimů - Comfort, Eco, Sport, Max Range a individuální nastavení. K tomu několik režimů rekuperace energie.

Mercedes slibuje spotřebu už od 19,7 kWh/100 km, což by znamenalo jízdní dosah v kombinovaném cyklu 445 až 471 km. Jaká bude realita, to se nám samozřejmě během krátkého svezení nepodařilo zjistit, u Audi e-Tron je to reálně i kolem 30 kWh/100 km. Můžeme se však zastavit u nabíjení. 

Z domácí zásuvky by trvalo přes 40 hodin, proto Mercedes nabízí při prodeji rovnou možnost zakoupit wallbox 7,4 kW, který tuto dobu zkrátí až o dvě třetiny. Z rychlonabíječky 110 kW (víc systém nepustí) by nabití z 10 na 80 procent mělo trvat 40 minut. Na baterie je záruka osm let nebo 160 000 kilometrů, zákazník ovšem musí jezdit na pravidelné roční prohlídky.

Mercedes EQC

Výrobce slibuje lákavou službu Mercedes me Charge, která má umožnit nabíjení u různých provozovatelů nabíjecích stanic přes jednu kartu, tedy bez nutnosti uzavírat smlouvy s více firmami a používat několik aplikací nebo čipů. 

Přes jednu kartu, aplikaci v mobilu nebo palubní systém MBUX by měl zákazník nabíjet prakticky kdekoli, zaplatí najednou při měsíčním vyúčtování. Lákavá vize, pokud bude nabídka partnerských nabíječek široká a cena přijatelná. V prvním případě slibuje Mercedes více než 300 000 dobíjecích míst po celém světě, ovšem konkrétní údaje pro Českou republiku na prezentaci nebyly k dispozici, údajně má jít o desítky stanic. 

Dalším otazníkem je cena. Zákazník by vždy měl předem vidět, kolik na dané nabíječce zaplatí, v praxi zatím aplikace ukazovala nesmyslné ceny kolem 12 Kč za kW i víc, což by znamenalo, že nabití „do plna“ by stálo zhruba 800 korun. To v porovnání s natankováním plné nádrže klasického paliva už nevypadá zrovna lákavě. Velcí provozovatelé typu ČEZ však zatím nabízejí spíš paušály, třeba kolem 500 korun za měsíc.

Autoři:
  • Nejčtenější

Z dealerů Škody na Slovensku jsou minutové autopůjčovny

Kdo potřeboval před 20 lety auto na pár hodin, pár dnů nebo výjimečně pár týdnů, šel si pro něj do půjčovny. Postupem...

Pět let bezzubého zákona. Fabia stočená o 760 tisíc kilometrů, bez postihu

Víc než třetina ojetých aut prodávaných v Česku má stočený tachometr, v průměru o 98 tisíc kilometrů. Rekordmanem,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sex v ulicích na denním pořádku. Roboauta fungují jako šmajchlkabinety

Premium Co je lepší než sex v autě? Sex v jedoucím autě, odpoví pohotově ti, co aktivně vyhledávají vzrušení. A platí, že v...

Autobus, který jezdí bez řidiče, je v Praze. Ozkoušet ho může každý

Na pražském Výstavišti jezdí autonomní minibus. Svézt se může zdarma i veřejnost. Během testovacího provozu je ve voze...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW ilustruje úpadek evropského autoprůmyslu, vyrábí draze a neefektivně

Pýcha koncernu Volkswagen, symbol hvězdné éry německého giganta vymyšlený fanfaronským Ferdinandem Piëchem, to má...

Kdo vládne Hradu. Co jsou zač lidé kolem prezidenta a o co spolu válčí

Premium Z Hradu se půl roku po inauguraci Petra Pavla stává mocenské sídlo, v němž hlava státu nemá vždy hlavní slovo....

Prapor Azov vrací úder. S Rusy si srovnává účty za jatka v Mariupolu

Premium Za zprávou o osvobození dvou malých vesnic na východě Ukrajiny se skrývá zajímavý příběh. Osudy obránců Mariupolu,...

Agáta a Soukup: Nečekaný zvrat u soudu. Co se stalo při předání dcery Rozárky?

Premium Rozchod slavné herečky Agáty Hanychové (38) a mediálního magnáta Jaromíra Soukupa (54) má mnohem složitější pozadí, než...

Zkusili jsme nový Range Rover Sport. Dá vám pocit, že máte věci ve svých rukou

Premium Už si ani neumíme představit, že by „velký“ Range Rover neměl svůj dynamicky vyhlížející derivát s přídomkem Sport. Na...

Mercedes-AMG jako elektromobil nabízí dechberoucí výkony i v základní verzi

Premium Když člověk s láskou k rychlým autům spatří písmena AMG, okamžitě se mu rozpumpuje krev v žilách. Ale když za nimi...

Co na té Tesle všichni vidí? V testu potěšily zrychlení i nezvyklé aplikace

Premium Jedni ji až nekriticky adorují, druzí ostentativně zatracují. A co na tom, že v elektromobilech Tesla většina z nich...

Nečekaná zábava na každý den. Nejrychlejší T-Roc je skvělý univerzál

Premium Sportovně laděné SUV T-Roc R patří k mým nejoblíbenějším autům koncernu VW. Svůj talent šikovně maskuje relativně...

Vyzkoušely jsme mořský kolagen: Dokáže collalloc to, co slibuje?
Vyzkoušely jsme mořský kolagen: Dokáže collalloc to, co slibuje?

Mořský kolagen se stal jedním z nejzajímavějších trendů dnešní doby. Kolagenové produkty slibují posílení pleti, kvalitní vlasy, pevnější nehty a...

Já vím své, říká modelka Taťána Kuchařová k třetí svatbě Brzobohatého

Taťána Kuchařová (35) zavzpomínala na své dětství i dospívání v Opočně a popsala své aktuální plány do budoucna....

Cítím se jako vítěz, říká Brzobohatý. Manželé ukázali fotky ze svatby v Itálii

Ondřej Gregor Brzobohatý (40) a Daniela Brzobohatá (44) se pochlubili fotkami i zážitky z víkendové svatby. Muzikant a...

Až oči přecházejí. Jak vypadá jídlo z fast foodů na fotkách a v realitě

Nadýchané housky, šťavnaté hovězí, zelený salát a lahodně rozteklý sýr. Obrázky hamburgerů na reklamních fotografiích...

Velmi mi to pomohlo, říká o plastice prsou herečka Aneta Krejčíková

Aneta Krejčíková (32), která nedávno zazářila v roli sekretářky Květy v seriálu Volha, promluvila o modelaci prsou i...

Drahota změnila nakupování Čechů, obchodníci začínají s cenami brzdit

Inflace je v Česku stále vysoká, meziročně se drží na úrovni 8,5 procenta. Nakupování v akčních nabídkách a ve slevách...