Čtvrtek 6. května 2021, svátek má Radoslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 6. května 2021 Radoslav

Jak se tankuje vodík? Auto s elektrárnou na palubě je na skok v Česku

Některé elektromobily nebude nutné nabíjet. Místo toho jim naplníte nádrž vodíkem, který palivový článek promění v elektřinu pro pohon a vodní páru. Vyzkoušeli jsme, jak se s takovým vozidlem jezdí a jak se vlastně vodík tankuje. Jedno z mála sériově vyráběných vodíkových aut na světě Hyundai Nexo je v ČR.

Automobilový průmysl čeká pozvolný přechod k dalším variantám pohonu, než je motor spalující fosilní paliva a produkující škodlivé zplodiny. Vozidla blízké i vzdálené budoucnosti budou nejspíše pohánět elektromotory, způsobů jak potřebnou energii na palubu dostat bude ovšem více. Zatímco pro menší vozidla do měst a na kratší trasy (dnes zcela běžně do 300 – 400 kilometrů) to budou nejspíše elektromobily s akumulátorem a dobíjením z rozvodné sítě, pro větší auta určená k častým jízdám po ještě delších trasách se předpokládá využití palivových článků spotřebovávajících vodík.

Jednou z prvních vlaštovek vodíkových elektromobilů je SUV Hyundai Nexo, jehož exemplář s belgickou SPZ jsme mohli krátce vyzkoušet. Díky vodíkovému projektu ÚJV Řež jsme si zkusili i tankování zatím netradičního paliva. 

Palivový článek místo akumulátoru

Hyundai Nexo je elektromobil. Místo vysokokapacitního akumulátoru, který je potřeba nabíjet, je ale vybaven palivovým článkem, který chemickou reakcí vodíku a kyslíku vyrábí elektřinu potřebnou k jízdě. Vozidlo tak vodík nespaluje, ale používá pro výrobu elektřiny. 

Do nádrže je potřeba čerpat pouze vodík, kyslík si článek vezme z okolního vzduchu. Vozidlo jej v přední části nasává, kaskádou filtrů čistí a na konci jej, ochuzený o spotřebovaný kyslík, zase vypouští ven. Výraz „spotřebovaný“ přitom není úplně vhodné slovo, výstupním prvkem chemické reakce v palivovém článku je vodní pára (H2O, dva atomy vodíku a jeden atom kyslíku), takže se vodík i kyslík (spolu s pročištěným vzduchem) vrací zpět do prostředí.

Elektromobil Hyundai Nexo na vodíkové čerpací stanici v Neratovicích.

Hyundai Nexo vypadá jako celkem obyčejné SUV. O tom, že jezdí na vodík, informuje jen nápis Fuel Cell na pátých dveřích.

Vodík uchovává ve třech nádržích v zadní části vozu, kde jsou schované pod sedadly a zvýšenou podlahou v kufru, takže se nemusíte obávat nádrže v kufru jako u přestaveb na LPG – pro řidiče a posádku je to standardní vůz, plynové nádrže jsou ukryty v „podpalubí“.

Tankujeme vodík

Zatímco se u elektromobilů často hovoří o nerozvinuté infrastruktuře, u vodíku je v České republice síť plnících bodů zatím prakticky neexistující

Fotogalerie

Vodíková čerpací stanice je totiž pouze jedna, v areálu společnosti Veolia Transport v Neratovicích u Prahy, přičemž ji provozuje ÚJV Řež, zejména pro testovací provoz prototypu vlastního vodíkového elektrobusu.

Tankování vodíku je podobné čerpání nafty nebo benzínu. Ventil na konci hadice nacvaknete na ventil vozidla, přičemž se zamkne a hermeticky utěsní průchod mezi čerpací stanicí a nádržemi auta. Pak na stanici stisknete tlačítko pro zahájení čerpání. 

Po pár sekundách se ozve krátké fouknutí a ticho – to byl testovací „pšouk“ kterým stanice ověří těsnost spojení. O několik sekund později začne samotné tankování, které by mělo trvat v řádu jednotek minut. Jakmile je hotovo, odpojíte ventil, nasadíte krytku na ventil vozidla a zaklapnete dvířka. Hotovo.

Pohled do zázemí vodíkové čerpací stanice
Pohled do zázemí vodíkové čerpací stanice

Zázemí stanice, kam se zákazník nedostane. To modré napravo je pístové čerpadlo, které tlakuje vodík do vysokotlakého zásobníku na levé fotce zcela vlevo. Ty velké červené kulaté věci jsou tlakové ventily. Vše je poháněné hydraulicky - stlačeným olejem ze stavebně oddělené kompresorovny – pracuje se s vodíkem, elektrické jiskry je třeba eliminovat.

Možná vás, zcela správně, zarazil podmiňovací způsob v předchozím odstavci. Na neratovické čerpací stanici totiž dobu čerpání nádrží „do plna“ nelze vyzkoušet. Nexo má vodíkový systém tlakovaný na 700 barů, přičemž čerpací stanice v Neratovicích pracuje s tlakem 350 barů (což odpovídá potřebám onoho vodíkového autobusu). To znamená, že nádrže zde můžeme doplnit pouze do poloviny. U budoucích komerčních čerpacích vodíkových stanic se ovšem počítá s tlakem 700 barů.

A ani pak není doba tankování úplně pevná. Vodík se neskladuje při takto vysokých tlacích – pro srovnání, ve vodovodním řadu je tlak zhruba 4 bary, ve voze je tak tlak 175x vyšší – ale tlakuje se do mezizásobníku čerpací stanice. Záleží na jejím dimenzování, kolik nádrží/vozů dokáže takto rychle natankovat. Některé dnešní stanice zvládnou třeba jen dva vozy, u dalších se doba plnění bude prodlužovat. Kdyby v řadě stálo třeba osmé auto, klidně si na plnou nádrž počká i hodinu. Jakmile se začne počet vodíkových vozů zvyšovat, bude růst i kapacita čerpacích stanic a cílem je, aby plnění trvalo jednotky minut, ideálně by bylo hotovo do pěti minut (což je i údaj, který u Nexa uvádí výrobce). 

Mezizásobník vodíku

Vstupní mezizásobník vodíku. Sem putuje vodík z úložiště – vysokokapacitní nádrže za betonovou stěnou zhruba o 15 metrů dál.  

Pohled na čerpadlo tlakující olej pro hydrauliku čerpací stanice.

Strojovna s kompresorem vytvářející hydraulický tlak, který pohání tu část strojovny, kde se pracuje s vodíkem.

Chystané stanice budou také s vozidlem aktivně komunikovat, podobně jako nabíjecí stanice s akumulátorovými elektromobily. U vodíkových čerpacích stanic to bude řešené optickou cestou, jakmile se pracuje s vodíkem, nelze připustit možnost elektrického jiskření na konektorech. 

Vše je v rámci možností uživatelsky zjednodušené - zatímco autobus má uzemňovací bod, kam se připojí kabel s kleštěmi od stanice, Nexo má zemnicí bod integrovaný přímo v čerpacím ventilu. Hadice vedoucí ke stojanu zajistí přívod vodíku, jejich opletení pak uzemnění vozidla.

Jízda a dojezd

Do nádrží Nexa se vejde 6,3 kg plynného vodíku. Při udávané průměrné spotřebě zhruba 1 kg na 100 kilometrů to představuje dojezd přes 600 kilometrů na jedno tankování. My jsme v čase, po který nám bylo Nexo k dispozici, najeli několik desítek kilometrů a dostali se na 0,9 kg na 100 kilometrů, takže výrobcem udávaných 660 kilometrů považujeme za reálných.

Hyundai Nexo během tankování vodíku.

Čerpání vodíku na stanici v Neratovicích

Hyundai Nexo je poměrně velké SUV, které velikostně splní nároky na rodinný vůz. Jízdně je to elektromobil se vším souvisejícím – včetně způsobu řízení s brzděním rekuperací nebo skvělým tichem v kabině: absence hluku spalovacího motoru se kombinuje s dobrým odhlučněním, ozvučení vozu si i zde vzala na starost společnost Krell. 

Palivový článek má výkon 95 kW, čímž je dán i výkonový limit vozu. S ním si Nexo drží poměrně příjemnou dynamiku – není to raketa jako stájová kolegyně Kona Electric, ale rozhodně ani žádný louda. Slovy čísel, z 0 na 100 km/h se rozjede za 9,2 sekund, z 80 na 120 km/h za 7,4 sekundy. Nejvyšší rychlost je pak 173 km/h.

Hyundai Nexo

Pracoviště řidiče překvapí velkým množstvím tlačítek na vysoko umístěné horizontální středové konzoli. Ve finále je to však nejspíše bezpečnější než listování v menu na dotykovém displeji. Za krátkou zkušební dobu si ovšem nedovolujeme zhodnotit.

Po zařazení blinkru vidíte na displeji za volantem obraz z kamery ve zpětném...

Displeje za volantem a ve středu palubní desky nabídnou velké množství informací a také obraz okolí vozu. Při parkování umí i 360° pohled kolem vozu, jakmile dáte blinkr, vidíte za volantem obraz z kamery na odpovídajícím zpětném zrcátku – skvělé!

Součástí elektrické výzbroje Nexa je i malý 1,5 kWh akumulátor (jako má hybridní Ioniq) určený pro rozjezd po nastartování, kdy se teprve rozbíhá reakce v palivovém článku a zároveň jako úložiště energie z rekuperačního brzdění.

Heterogenní budoucnost

Přechod na ekologicky šetrnější technologie nejspíše nebude znamenat, že jedna technologie bude zcela zavržena a druhá ve stejné škále nasazena. Je stále jasnější, že budoucnost (nejen) dopravy bude technologicky pestrá a vzájemně se doplňující. Část poptávky pokryjí hybridní vozy kombinující klasické spalovací motory s elektrickým pohonem, další poptávku nasytí elektromobily s akumulátorem a nabíjením z rozvodné sítě a část elektromobily s dnes zatím poněkud „exotickým“ palivem, kterým je vodík.

Za volantem elektroaut

Stejně jako jsou zatím otázky ohledně výroby a recyklace lithiových akumulátorů, jsou i diskuze ohledně výroby vodíku. Ten může být například odpadní surovinou při jiné chemické výrobě, nebo se vyrábět elektrolytickým rozkladem vody. K tomu je potřeba velké množství elektrické energie, takže se podle Aleše Doucka, vedoucího oddělení vodíkových technologií ÚJV Řež, který nás tankovací stanicí provedl, počítá i s možností, že by se výrobou vodíku vlastně uskladňovala přebytečná energie například při výkonových špičkách solárních a větrných elektráren.

Elektromobil s vodíkovými palivovými články Hyundai Nexo nabízí komfort, pohodlí a výbavu pokročilými systémy, na jaké jsme u špičkových elektromobilů zvyklí a zároveň možnost rychlého doplnění paliva, na které jsme zvyklí u vozů se spalovacími motory. Nexo je již v sériové výrobě a v některých evropských zemích si jej již můžete pořídit za 68 000 eur, tedy za zhruba 1,8 milionu korun. 

Na český trh zatím nemíří, přeci jen jedna čerpací stanice s polovičním tlakem nedává jinou možnost. V příštím roce by se měly otevřít první tři komerční vodíkové čerpací stanice Unipetrolu v Praze (na Barrandově), v Brně a v Litvínově a nejspíše i dvě stanice Dopravního podniku Ostrava – jedna má stát v Ostravě, druhá v Opavě, přičemž jejich hlavním posláním bude doplňování paliva do flotily vodíkových autobusů.

Testujeme pro vás nejnovější přístroje, z oblasti spotřební i bílé elektroniky a techniky. Notebooky, mobilní telefony, tablety, sluchátka, zvukové sestavy, fotoaparáty a testy mnoha dalších přístrojů nyní můžete najít na jednom místě.

MacBook Air s procesorem Apple M1 zašlapal verzi s Intelem do země

MacBook Air: nový čip Apple Silicon M1 vs. Intel Core i5

Jaký výkon má procesor M1, kterým Apple ve svých počítačích nahrazuje čipy od Intelu? V redakčním...

Tahle by mohla být hitem. Nejlevnější „supergrafika“ od Nvidie v testu

Grafická karta Gigabyte RTX3060 Eagle OC 12G v počítači HAL3000 Alfa Gamer Elite

Otestovali jsme zbrusu nový základní model grafické karty řady RTX30XX od Nvidie, RTX3060 a pro...

Ukázkové prémiové telefony bez extrémů ve výbavě. Test Samsungů S21 a S21+

Samsung Galaxy S21 a S21+

Letošní sestava prémiových samsungů řady Galaxy S21 opět zahrnuje vedle špičkového modelu s...

I přes kompromisy je to téměř pan dokonalý. Test Samsung Galaxy S21 Ultra

Samsung Galaxy S21 Ultra

Žádný smartphone není úplně dokonalý a Samsung u nové modelové řady učinil některé ústupky, které...

Patří na absolutní špičku. Otestovali jsme fotoaparát Galaxy S21 Ultra

Samsung Galaxy S21 Ultra

Špičkové modely Samsungu patří tradičně k nejlepším fotomobilům, nicméně konkurence v posledních...

Co je lepší na náročnou práci? Herní klasika versus notebook na steroidech

MSI x Eurocom

Práce z domova přináší nejméně problémů na pozicích, kde se většinu času pracuje na počítači. Jsou...

Špičkový smartphone je trefou do černého. Test Samsung Galaxy S20 FE

Samsung Galaxy S20 FE a S20 FE 5G

Samsung má pro závěr letošního roku ve třídě špičkových smartphonů výraznou trefu do černého. Model...

  • Nejčtenější

Nová Škoda Fabia odhalena, ceny startují na 330 tisících

Škoda odhalila v online světové premiéře čtvrtou generaci modelu Fabia. Automobilka také zveřejnila základní cenu...

Nadšená motorkářka Jolana Voldánová: Prvně jsem „lehla“ už v autoškole

Premium Zapálená řidička auta Jolana Voldánová dostala autoškolu na motorku od manžela jako dárek. Už jen výuka pro ni byla...

Nápad na nové evropské kvóty: firmám by hrozil povinný nákup elektroaut

Když něco lidé nechtějí kupovat dobrovolně, musí se k tomu donutit. Takto zřejmě uvažují pracovníci ekologické...

Unikátní sporťák, nebo profláklá značka? Duel elektrokoloběžek za 20 tisíc

Když se nehodláte spokojit s běžnější nabídkou a chcete od koloběžky něco víc, máte dvě možnosti. Buď sáhnout po top...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sekera na daních za elektromobilitu bude v miliardách eur

Majitelé elektromobilů se zatím můžou radovat, protože neplatí dálniční známky, silniční daň, spotřební daň a v Praze...

Pochvaly bych výrazně omezil, víc berou než dávají, vysvětluje psycholog

Premium Stále více čelíme nezdravému tlaku, abychom byli úspěšnější a výkonnější. Jak budovat zdravé sebevědomí? Jak správně...

Opakovaný výstup na osmitisícovku může urychlit demenci, říká neurochirurg Beneš

Premium Špičkový neurochirurg Vladimír Beneš, už třetí v řadě slavné neurochirurgické dynastie, o šťourátku v mozku, hezkých...

Pohodlnější to nikdy nebylo. Velký přehled služeb televize přes internet

Premium Otestovali jsme devět služeb televize přes internet. Vybrali jsme ty, které můžete používat s libovolným poskytovatelem...

  • Další z rubriky

Yaris, clio, nebo jazz? Velká válka hybridních mrňousů

Premium V opravdové hybridní válce na sebe soupeři kromě konvenčních zbraní útočí po internetu a propagandou. Ve světě...

Kouzlo obyčejného auta se čtyřválcem bez turba. Kia Rio uklidní normálností

Premium Nostalgie po starých časech, kdy svět byl ještě v pořádku, je v dnešní turbulentní době všudypřítomná. A Kia Rio je...

Škoda má být klíčem k úspěchu v Asii pro celý koncern VW

Německá automobilka Volkswagen se pokusí prorazit na asijských trzích za pomoci své české součásti Škoda Auto. Právě do...

Ulítlý Nissan Micra: kus spolehlivosti, který pořídíte za tři platy

Premium Za devadesát tisíc korun neseženete moc aut v tak dobrém stavu, jako byla námi objevená micra. Dokazuje, že auta „po...

Absolonová oznámila rozchod s Hornou. Bohužel i to je život, vzkázala

Monika Absolonová (44) na sociálních sítích oznámila, že se rozešla s partnerem Tomášem Hornou (40). Důvodů podle ní...

Máte jeden z těchto mobilů? Brzy si s ním na mobilním internetu neškrtnete

Letošek je v Česku ve znamení vypínání sítí postavených na zastaralé 3G technologii. Jako poslední ji koncem listopadu...

Kristelová žaluje Novotného. Za zničenou kariéru chce půl milionu

Soud začal projednávat žalobu Kateřiny Kristelové na Pavla Novotného. Moderátorka tvrdí, že jí někdejší bulvární...

Nová Škoda Fabia odhalena, ceny startují na 330 tisících

Škoda odhalila v online světové premiéře čtvrtou generaci modelu Fabia. Automobilka také zveřejnila základní cenu...

KOMENTÁŘ: Konec legrace, teď začne pořádné zdražování

Postupné zpomalování růstu cen, které v Česku probíhalo od loňského července, je u konce. V březnu byla inflace na...