Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Víme, jak bude vypadat tajný testovací okruh BMW u Sokolova

Exkluzivně
Byli jsme na místě budoucího tajného testovacího okruhu BMW u Sokolova a jako první víme, jak bude vypadat.

Ve vysoké trávě a nízkých keřích jsou schovaní zajíci a divočáci. Je vidět široko daleko, na obzoru dvě elektrárny a okolní města a obce. Poklidná pláň působí jako bohem i lidmi zapomenuté místo. Ale jen málokterá oblast v České republice se za posledních sto let změnila tolik a tolikrát jako oblast severně od Sokolova – Velká podkrušnohorská výsypka. Vydalo by to na dlouhý, hodně dramatický seriál... a ještě nekončí.

Na ploše šesti set hektarů totiž vznikne testovací okruh automobilky BMW. Podpisy příslušných míst mezi krajem, automobilkou a Sokolovskou uhelnou, které dotčené pozemky patří, proběhly už minulý rok. My jsme se však podívali přímo na místo budoucí stavby a jako první víme podrobnosti, jak to tady bude za pár let vypadat a co BMW chystá.

Na výsypce, jejíž mocnost je v průměru sedmdesát metrů, vznikne do roku 2022 velké vývojové centrum, kde se budou prohánět automobily BMW, Mini a Rolls-Royce. Celý prostor se bude jmenovat BMW Group Vývojové centrum ČR a sloužit bude především pro vývoj a testování úplně nových technologií – autonomní jízdy, elektromobilů, vodíkových vozů atd.

„Z šesti set hektarů bude zastavěno zhruba sto padesát, zbytek necháme přírodě,“ popisuje na výsypce projektový manažer Petr Pospíšil z BMW Česká republika, který má projekt na starost. „Vznikne zde šestnáct testovacích míst, takzvaných modulů, a patnáct budov pro zázemí. Máme za sebou změnu územního plánu i studii vlivu na životní prostředí EIA. Teď čekáme na územní řízení a stavební povolení a příští rok bychom rádi začali stavět. Hotovo by mělo být do roku 2022.“

Automobilka BMW už má tři vlastní testovací areály – u Mnichova, ve Francii a ve Švédsku, jeden další si pronajímá v Hofu. Všechny však vznikly přestavbou nějakého původního objektu – závodní dráhy či letiště. Pro testování nových vozů už BMW nejen chyběla kapacita, ale především muselo ve stávajících areálech přistupovat na určité kompromisy právě kvůli jejich předchozímu využití. Automobilka proto hledala místo, kde by mohla postavit všechno přesně podle svých potřeb. Z původních více než osmdesáti lokalit nakonec zvítězila ta u Sokolova.

Vizualizace testovacího polygonu BMW na Sokolovsku
Vizualizace testovacího polygonu BMW na Sokolovsku
Vizualizace testovacího polygonu BMW na Sokolovsku

Měli jsme možnost nahlédnout do plánů, takže víme, co tady díky investici v řádu stovek milionů eur vznikne. Mezi šestnácti moduly bude třeba víc než sedm kilometrů dlouhá oválná dráha, jedna z nejdelších svého druhu na světě, která bude díky částečnému náklonu simulovat nekonečnou rovinu.

V další části se bude simulovat městský provoz – testovací jezdci a vývojáři zde budou mít všechny možné druhy křižovatek včetně světelných nebo kruhových objezdů, a to nejen evropských, ale i takových, které se stavějí v Asii nebo v Americe. Další menší ovál bude sloužit na testování různých druhů dálničních sjezdů a nájezdů. Na jiném místě se bude zase simulovat provoz na okresní silnici.

Historie

Před druhou světovou válkou tu bylo několik obcí převážně s německým obyvatelstvem – Týn (Thein), Lipnice (Littmitz), Lvov (Löwenhof) nebo Chalupy na Pastvišti (Huthäuser). Z podhorské sudetské krajiny byla po válce většina obyvatel odsunuta. 

V 50. letech pak osady zničila povrchová těžba uhlí. Po jeho vytěžení se v 80. letech na místo naopak začal navážet odpad z dalších dolů, zejména z dolu Jiří, v menší míře také z dolů Družba a Lipnice. Celkem sem bylo navezeno neuvěřitelných 92 691 000 m3 nadložních vrstev jílů a dalších hornin. Vznikla tak Velká podkrušnohorská výsypka o rozloze 1 957 hektarů, největší v České republice. A teď se její část opět změní.

Jinde budou úseky se stoupáním a klesáním, například pro testování rekuperace elektrické energie. Chybět nebudou ani šotolinové a terénní povrchy. Pro zkoušení dynamiky a zrychlení bude v jedné části areálu rovina o délce dvou kilometrů.

Nejzajímavější je však plocha o velikosti zhruba tři sta na tři sta metrů, kde se budou simulovat různé dopravní situace, především pro vývoj autonomního řízení. Auta zde budou vyjíždět proti sobě a bude se pracovat na tom, aby uměla zabránit srážce. Variant je celá řada.

Nic z toho však veřejnost samozřejmě neuvidí – kolem povede dvoumetrový plot, areál bude střežen, zakázaný bude provoz dronů. Zvířata se však budou moct dostat do více než sto hektarového pozemku uprostřed oválu pomocí biokoridorů, od testovacích silnic ovšem budou bezpečně oddělena – nebude se tady určitě testovat srážka s živým zvířetem. Pro potřeby vývoje zde bude postaveno rovněž několik budov, kde budou servisní dílny a kanceláře včetně místa pro softwarové aplikace a inženýry.

Kromě toho, že sokolovské vývojové centrum vzniká jako první u BMW zcela nové od základu, má ještě jednu odlišnost. Zatímco na těch ostatních se opravdu především testuje a výsledky se pak vozí do vývojových center, tady bude moct být část vývojářů přítomná přímo na místě.

Vizualizace testovacího polygonu BMW na Sokolovsku

„Jako děti jsme byli zvyklí koukat z okna na paneláky, případně na povrchový důl. Když v zimě napadl sníh, byl do hodiny černý,“ vzpomíná starostka Sokolova Renata Oulehlová. „To se dodnes samozřejmě razantně změnilo. Přesto je však Karlovarský kraj krajem s nejnižším HDP v Česku, konkrétně v Sokolově je pak druhá nejhorší nabídka volných pracovních míst.“ Region si od této investice hodně slibuje. Přímo v areálu najde zaměstnání několik stovek místních obyvatel (celkem se počítá asi se sedmi sty pracovními místy, od vývojářů přes mechaniky až po obslužný personál), lokalitě by však BMW mohlo pomoct jinak.

„Mladí tady nemají moc velkou perspektivu. A to by nám právě BMW mohlo pomoct změnit. Přijdou sem vzdělaní lidé, naopak ti naši nebudou odcházet. A přiláká to další podobné firmy. Nechceme tady montovny, ale v téhle investici vidíme příležitost, jak udělat z nejzaostalejšího regionu Česka výkladní skříň moderních technologií,“ dodává starostka.

Autoři:
  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Číňané letos začnou u Českých Budějovic vyrábět sedačky pro BMW

24. května 2024

Firma Nobo Automotive Systems Czech Republic bude jako první pobočka této čínské společnosti v...

Mini Cooper přepřáhl na elektro a odstěhoval se do Číny. Je to skvělý dravec

24. května 2024

Exkluzivně Nový bateriový Mini Cooper je perfektním důkazem, že Čína tahá v elektromobilitě za delší konec...

Plán Bruselu nevychází, Evropa vůbec nestíhá stavbu nabíječek elektroaut

24. května 2024

Nizozemko, Německo a Francie – v těchto třech zemích je 61 % nabíjecích stanic ze všech zemí EU....

Nejdůležitější elektrická kia přibzučí už na podzim. Prošmejdili jsme ji

23. května 2024

EV3 bude jedním z nejdůležitějších modelů značky Kia. Relativně malý, jen 430 centimetrů dlouhý...

Rozdáváme tělové mléko Kind od Mádara ZDARMA
Rozdáváme tělové mléko Kind od Mádara ZDARMA

Kosmetiku Mádara určitě od nás už znáte – potkat jste je mohli veletrhu FOR KIDS v Praze nebo také v nedávném v uživatelském testování, kde jsme...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...