Záběr z představení Láska v době globálních klimatických změn

Záběr z představení Láska v době globálních klimatických změn | foto: Andrea Černá

RECENZE: Opravdový chlap se v době globálních klimatických změn ztratil

  • 0
Neortodoxním, trochu hrabalovským stylem překvapil před dvěma lety vědec Josef Pánek českou literární veřejnost. Magnesií Literou oceněná útlá kniha Láska v době globálních klimatických změn se nyní dostala na jeviště. Vlastní dramatizaci do pražské MeetFactory přichystal mladý režisér Ondřej Štefaňák.

„V životě jste nebyli v Indii, představte si to. Teď se ocitnete v indickém Bangalore, uprostřed kraválu, smradu, vřavy dopravy a lidí, a nemáte proti tomu obranu...“ Podobně lehce, jako Pánkův sloh komunikuje se čtenářem, je ve spojení i s divákem. Štefaňák z knihy vybral tři motivy, které nechává rozehrát trojicí herců.

Petr Jeništa v úvodním obraze ztvárňuje českého vědce z konce 90. let, který je ztracen v Indii. Jan Bárta hraje toho samého, který se po letech života v cizině vrací domů a cítí se ztracený pro změnu tady, když vidí neprostupnou omezenost svých vrstevníků. A konečně Vojtěch Hrabák představuje nejmladší verzi spisovatelova já, kterak se poprvé ztratila během raného dobrodružství na Islandu.

Štefaňák tak vybral tři situace, které spojuje stejný motiv. Jeho inscenace trefně vypráví o současném muži, který se i přes svou vědeckou erudovanost, životní zkušenosti a znalosti cítí stále a všude vykořeněný. Popisuje současnou mužskou melancholii, která je dost v rozporu s nezničitelným stereotypem opravdového chlapa.

Láska v době globálních klimatických změn

70 %

MeetFactory

premiéra 25. září 2019

režie: Ondřej Štefaňák

hrají: Petr Jeništa, Vojtěch Hrabák, Jan Bárta

Strohá scéna dává hercům zcela vyniknout. Vždy, když jeden hraje hlavní postavu, zbylí dva zastupují ty ostatní, a to včetně žen, což představení dodává lehkost a nadsázku. Stejně jako trefně podané humorné momenty ze zahraničních letišť a hostelů, kde většinou veškerá ztracenost cestujících končí i začíná. I když působí jednotlivé části představení nevyváženě (nejslabší je ta poslední), projevil Štefaňák skvělý cit, jak z knihy vystavět kompaktní hru.

Pro MeetFactory je to tak další velice přístupná inscenace, která ukazuje, že na malých scénách lze dělat zábavné a srozumitelné autorské divadlo, aniž by se dalo vale přesahu a myšlenkám.