Výrobce letadel Boeing zákazníkům slibuje, že stroje 737 MAX vzlétnou v posledním čtvrtletí tohoto roku. Před tím však bezpečnost letounu musí posvětit americký úřad FAA (Federální úřad pro letectví).
Šéf této organizace, Stephen Dickson, v pondělí médiím oznámil, že plánuje změny v softwaru otestovat na vlastní kůži, informuje CNBC. Sám totiž býval pilotem – nejprve vojenským a pak i soukromým (létal pro amerického dopravce Delta Airlines).
Prozatím půjde jen o testy na simulátorech. První opravdový testovací let by však podle Boeingu měl proběhnout zanedlouho. „Už se těším, až v Seattlu (opravy softwaru) 737 MAX sám vyzkouším,“ citovala Dicksona CNBC.
Ani Dickson, ani jeho úřad však podle informací agenury Reuters v blízké budoucnosti o znovuuvedení Boeingů 737 MAX do provozu neuvažují. „Garantuji vám, že to letadlo nepoletí, dokud si nebudu jistý, že je to ten nejbezpečnější letoun ve vzduchu,“ doplnil šéf FAA.
Oprava softwaru letounů 737 MAX, kterou Dickson otestuje, spočívá ve změně přijímání signálu ze dvou senzorů na bocích letadla. Ty měří úhel náběhu, tedy to, jak moc letoun stoupá či klesá. Nově by měl počítač letadla podle Reuters lépe vyhodnocovat situace, kdy dostává z každého ze senzorů jiné informace.
Taková situace nastává ve chvíli, kdy se jeden ze senzorů porouchá. Kvůli špatnému vyhodnocení těchto informací pak software MCAS letoun může začít klopit směrem k zemi. Právě kvůli této vadě došlo ke dvěma nehodám, při kterých dohromady zahynulo 346 lidí. Letouny nesmí létat od letošního března, kdy se odehrála druhá z havárií.¨
VIDEO: Proč spadla letadla Boeing 737 MAX? Firma spěchala (14. června 2019):