Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Boeingy budou stát další měsíce. Evropa si je chce schválit sama

  13:10
Aerolinky stále netuší, kdy se uzemněné Boeingy 737 MAX budou moci hlásit do služby. Návrat na nebe odkládají. Český dopravce Smartwings s těmito stroji počítá až od dubna 2020. Zdržení může přinést i úmysl Evropské agentury pro bezpečnost v letectví otestovat si maxy po svém.
Boeingy letecké společnosti Southwest Airlines (12. dubna 2019)

Boeingy letecké společnosti Southwest Airlines (12. dubna 2019) | foto: Reuters

Letouny Boeing 737 MAX zůstávají na zemi už šestý měsíc a zatím není jasno, kdy by se mohly opět ukázat na obloze. Šanci, že by aktualizace nového softwaru stabilizačního systému MCAS mohly být americkým Federálním leteckým úřadem (FAA) schváleny už příští měsíc, nyní zkomplikovalo oznámení o dalším odkladu.

Panel složený z expertů devíti úřadů pro civilní letectví o víkendu prodloužil testování nového softwaru o několik týdnů. Skupina, které se účastní například Evropská agentura pro bezpečnost v letectví (EASA) nebo letecké úřady z Brazílie, Číny či Indonésie, přitom měla práci ukončit už v polovině prázdnin.

Opakované oddalování návratu na nebe se odráží i v plánech aerolinek. Jeden z největších vlastníků uzemněného modelu, společnost American Airlines, o měsíc posunul datum, kdy očekává návrat letounu do pravidelného provozu.

Momentálně se počítá s tím, že první cestující by po vynucené pauze letadlo mohli začít využívat na začátku prosince. American Airlines a­ ještě před nimi United Airlines se tak rozloučily s možností, že by se stroje mohly vrátit do služby ještě před tradičním listopadovým zvýšením zájmu o cestování ­v souvislosti s oslavou Dne díkůvzdání.

Úřady budou obezřetnější

Výrazně pesimističtější v odhadu návratu letounů je tuzemský dopravce Smartwings. Ten předpokládá, že je znovu využije až v dubnu příštího roku a vývoj událostí mu dává do jisté míry zapravdu.

Jak se vyvíjely potíže Boeingu.

Provoz nových úspornějších boeingů zakázaly během poloviny letošního března letecké orgány po celém světě po nehodě letounu Ethiopian Airlines. Podobně jako u­ nehody Lion Air v Indonésii z loňského října byla hlavní příčina ztráty kontroly nad letadlem připisována stabilizačnímu systému MCAS. Společnost Boeing následně připustila, že už od prvního neštěstí pracovala na aktualizaci softwaru, díky kterému by měl být „bezpečný letoun ještě bezpečnější“.

Další kontroverzí, která je s vybavením letounu tímto systémem spojována, je skutečnost, že místo kontrolního úřadu si jej Boeing částečně schvaloval sám. To nyní vede letecké orgány zajišťující bezpečnost letového provozu mimo USA k větší obezřetnosti před razítky amerického leteckého úřadu.

„EASA si vymínila, že chce provést alespoň vlastní validaci nového softwaru,“ uvedl mluvčí českého Úřadu pro civilní letectví (ÚCL) Vítězslav Hezký. Jasno o dalším postupu evropského úřadu by podle něj mohlo být po čtvrtečním jednání její správní rady. Teoreticky se tak může stát, že letouny budou smět létat nad Spojenými státy, zatímco v Evropě bude nadále platit současná stopka jejich provozu.

Rozdílný přístup v jiných částech světa ostatně platil už při jejich postupném uzemňování. Nejpřísněji se tehdy zachovaly čínské orgány, které zákaz letů vydaly už 11. března, tedy druhý den po nehodě u­ etiopské Addis Abeby. O den později se k zákazu připojila Evropa, Brazílie, Austrálie, Singapur nebo Jižní Korea. Nejbenevolentnější byly orgány USA, které zákaz vydaly až 13. března.

Nejbezpečnější letadla?

Čekat na rozhodnutí orgánů ale nemohou cestovní kanceláře, které už v současnosti musí mít objednané ubytovací kapacity na příští léto. „Uzemněné Boeingy typu MAX nás v plánování sezony 2020 nijak neovlivňují. Leteckým společnostem by jistě obnovení provozu pomohlo, ale letošní velmi úspěšná sezona je důkazem, že jsme si díky flexibilní spolupráci schopni poradit i bez zmíněných letounů,“ řekl MF­ DNES mluvčí cestovní kanceláře Fischer Jan Bezděk. Ani konkurenční Exim Tours se při objednávání kapacit na případné riziko, že by americké letouny do vzduchu nesměly ještě napřesrok, neohlíží.

Tuzemským Smartwings v letošní letní sezoně vypadla třetina letadlové flotily, když musela na zemi nechat všech svých 16 letounů tohoto typu. Postupem času se však může výpadek maxů ještě zhoršovat s ­tím, jak má společnost přebírat nové stroje. Objednala jich 39, upustit od objednávek se přitom nechystá. 

„Maxy budou jedny z nejbezpečnějších letadel, protože certifikační proces, který právě teď ve Spojených státech probíhá, bude jeden z nejpřísnějších, který kdy byl,“ uvedl spolumajitel aerolinek Roman Vik.

30. května 2019

  • Nejčtenější

Do britských hospod dorazil americký zvyk, spropitné. Pivaři jsou zmatení

11. května 2024

Pro návštěvníky britských hospod bylo donedávna největší dilema zda si dají whisky, nebo pivo. A...

Belgie jako druhé Řecko. Zadlužení země rychle roste, řešení v nedohlednu

13. května 2024

Belgie se už dlouhé roky řadí mezi nejvíce zadlužené ekonomiky Evropské unie. Svůj dluh tato...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tušení smrti žene ruské miliardáře do vlasti. Řeší dědictví, bojí se znárodnění

10. května 2024

Premium Stárnoucí ruští miliardáři řeší zásadní problém: jak převést obří majetek na své dědice....

KOMENTÁŘ: Nad švarcsystémem už se smráká. Ale je to opravdu dobře?

8. května 2024

Premium Kontroloři dostali od letošního ledna do ruky nový nástroj k potírání nelegální práce. Je ale...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

Doosan investuje v Česku další tři miliardy, chce vyrobit turbínu pro Dukovany

13. května 2024  14:41

Jihokorejská společnost Doosan Enerbility přesouvá do Plzně klíčová know-how v oblasti výroby...

Počet nákupů online se zdvojnásobil, přišli mu na chuť i nejstarší, říkají data

13. května 2024  14:02

Podíl lidí v Česku, kteří nakupují na internetu, vzrostl mezi lety 2015 a 2023 zhruba 2,5násobně na...

Pietro Filipi se vrací na český trh. Značka se chce prosadit i v zahraničí

13. května 2024  13:21

Česká oděvní značka Pietro Filipi, za kterou stál zkrachovalý podnikatel Michal Mička, čeká...

Dojíždění do Prahy obstarají nové soupravy. Mají dva oddíly první třídy

13. května 2024  13:06

Nové třívozové jednotky RegioPanter v pondělí poprvé svezly cestující na trati z Prahy do Kralup...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...