Jeden život Boeing cení na 3,4 milionu. Začne odškodňovat rodiny obětí

  17:31aktualizováno  17:31
Rodiny, které ztratily své nejbližší při tragických leteckých neštěstích v Indonésii a Etiopii, začnou dostávat odškodnění. Výrobce letadel Boeing 737 MAX za každou z více než 340 obětí zaplatí 144 500 dolarů, v přepočtu 3,4 milionu korun. Podle právníků pozůstalých je to ale málo.

Trosky letounu Boeing 737-8 MAX letu ET-302 z Addis Abeby (Etiopie) do Nairobi (Keňa) | foto: Reuters

Peníze se budou vyplácet ze speciálního fondu, jehož založení firma oznámila v červnu. Nároky na odškodnění je třeba registrovat do konce roku. Právníci pozůstalých rodin, z nichž mnoho žene Boeing k soudu, fond považují za pouhý reklamní trik. Prostředky z fondu se ale budou vyplácet nad rámec případného odškodného ze soudních žalob. 

„144 tisíc dolarů se ani nepřibližuje kompenzaci kterékoli z rodin,“ podotkl texaský advokát Nomaan Husain, který zastupuje patnáct rodin. „Tohle naše klienty neuspokojí. Rodiny chtějí znát odpovědi,“ cituje ho BBC.

Fotogalerie

Boeing 737 MAX 8 letecké společnosti Ethiopian Airlines spadl letos v březnu šest minut po startu z letiště zhruba 60 kilometrů od etiopské metropole Addis Abeba. Při nehodě zemřelo všech 157 lidí na palubě. Oběťmi byli lidé z 35 zemí, včetně čtyř Slováků.

Stejný stroj měl nehodu už loni v říjnu, kdy se letadlo nízkonákladové společnosti Lion Air se 189 lidmi na palubě zřítilo po startu z letiště v Jakartě. Ani tehdy neštěstí nikdo nepřežil.

Firma v červenci rodinám a dalším poškozeným slíbila 100 milionů dolarů (2,4 miliardy korun). Později upřesnila, že polovina budou přímé platby rodinám, zbytek bude sloužit jako příspěvek na vzdělávací a rozvojové programy v zemích, kde letadla spadla. 

O problémovém systému 737 MAX úřad netušil. Boeing si 96 % schválil sám

Podle vedoucího právníka vyjednávání případu nehody Ethiopian Airlines chybí v oznámení Boeingu detaily. Podle něj jde primárně o snahu odvrátit pozornost od bezpečnostních otázek. Pozůstalí prý chtějí vědět, jak přesně se použije ta druhá polovina peněz. 

Boeing už v květnu připustil, že o softwarovém problému letounů 737 MAX, který havárie způsobil, věděl zhruba rok, neinformoval o tom ale ani letecké společnosti, ani regulační orgány. V prohlášení trval na tom, že tato věc nepředstavuje bezpečnostní riziko. Provoz letadel 737 MAX je nyní po celém světě pozastaven. 

Opravený Boeing 737 Max čeká test. Na simulátoru ho vyzkouší šéf FAA

O tom, kdy se budou moci letadla Boeing 737 MAX vrátit do provozu, budou rozhodovat jednotliví národní regulátoři, a to nezávisle na závěrech amerického Federálního úřadu pro letectví (FAA). V pondělí to na setkání regulátorů leteckého provozu v Kanadě řekl šéf FAA Stephen Dickson. 

„Naší hlavní prioritou je bezpečnost a nestanovili jsme žádný harmonogram, do kdy svou práci ukončíme. Každá vláda pak učiní vlastní rozhodnutí, zda vrátí letadlo do provozu, a to na základě zevrubného posouzení bezpečnosti,“ uvedla FAA ve svém prohlášení.

V minulosti se většinou regulátoři v jednotlivých zemích drželi rozhodnutí FAA, vzhledem ke kritice amerického úřadu to ale tentokrát může být jinak, napsala agentura DPA. Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) už dala na srozuměnou, že bude provádět vlastní testy. Sama firma uvedla, že očekává souhlas s provozem strojů na začátku letošního čtvrtého čtvrtletí. 

Proč padla letadla Boeing 737 MAX? Firma spěchala:

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Socialismus se vrací, ne z Východu, ale ze Západu, řekla Šichtařová

Evropská unie je promořená neomarxisty, Česko je však prozatím oázou klidu. Takový je názor ekonomky Markéty...

Premium

Ekologický experiment, který nevyšel. Billa ruší papírové tašky

V posledních letech velké obchodní řetězce jeden po druhém zpoplatňovaly, později i rušily igelitové tašky, které...

Platit se bude za všechny dovezené mobily, řekl šéf OSA v Rozstřelu

Pořadatelé koncertů, média, sportbary, hotely, ale i spotřebitelé, kteří si kupují flash disky nebo CD a DVD nosiče. Ti...

Dvacet hodin ve vzduchu. Z New Yorku míří první přímý let do Sydney

Z letiště v New Yorku letí první let bez mezipřistání s destinací v australském Sydney. Letadlo australské aerolinky...

Žluté lány musí zmizet. Zemědělce čeká omezení plochy vysetých plodin

Tisíce zemědělců v posledních týdnech rozměřovaly pole a lámaly si hlavu nad tím, jak je co nejvýhodněji rozdělit....

Premium

Test kávy v kapslích: Bezpečné, pohodlné, ale drahé potěšení

V kavárně určitě najdete zajímavější druhy kávy, rozpustná je zase levnější. Test jsme zaměřili na kávu v kapslích, z...

Premium

Dějiny čtvrcení v Praze. Nejděsivější případy rozřezaných těl

Děsivé kriminální případy. O těchto čtyřech vraždách mluvila celá republika. Brutální a hrůzostrašné „kouskování“...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

Bohatí Švýcaři budou platit záporné úrokové sazby

Namísto, aby banky ve Švýcarsku vyplácely bohatým klientům úroky z vkladů, začínají jim účtovat poplatky za to, že si u...

Módní dům Dior se omlouvá Číně. Z čínské mapy vyloučil Tchaj-wan

Francouzský módní dům Christian Dior si sype popel na hlavu. Při prezentaci svých butiků na jedné z čínských univerzit...

Kvůli moru prasat může v Evropě zkolabovat trh s vepřovým, varují úředníci

„Africký mor prasat může vést ke kolapsu evropského trhu s vepřovým masem,“ píše se v prohlášení Evropského výboru...

Berlín na pět let zmrazí nájmy. Bez razítka projde jen malé zdražení

Berlínský senát schválil v úterý radikální plán, který počítá se zmrazením nájmů na pět let. Návrhem reguluje ceny v...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz