Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Odtah porouchaného auta z ciziny je drahý. Předražení se braňte

  17:42
Porouchané nebo nabourané auto musí do servisu většinou odvézt odtahová služba. Když se to stane v zahraničí, umí to být pořádná finanční pohroma. Těm největším zabrání pojistka a příplatek za vyšší tarify asistenčních služeb.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Petr Ježek, MF DNES

Ceny za kilometr jízdy odtahovky se extrémně liší, samozřejmě si provozovatel vždy cenu obhájí. Když rodina z Náchoda ztroskotala v Polsku s rozbitým autem, operátorka asistenční linky odhadla cenu odvozu porouchaného vozu do Česka na 35 až 45 tisíc. Letmý pohled do ceníků odtahových služeb odhalí, že to nereálné není. O tom, zda je to v pořádku, si udělá obrázek každý sám.

Ceny těch nejlevnějších odvozů, při kterých ovšem není vůbec jisté, že samotná odtahovka nebo spíš větší osobní auto s vlekem nebude potřebovat samo zachraňovat, začínají na deseti korunách za kilometr. Reálnější nabídky bývají kolem 18 korun za kilometr, ovšem je třeba dodat, že to je hodně kamarádská cena, u které se předpokládají jisté vyjednávací schopnosti. Pětadvacet korun za kilometr je vcelku standard, ale výjimkou není ani pětačtyřicet. To je často cena „pro pojišťovnu“ – nějakou minimální asistenci totiž mívají motoristé k povinnému ručení zdarma, většinou je zdarma do vzdálenosti nebo částky, obvykle 50 kilometrů nebo 1500 korun. A podle očekávání si odtahovka při vyúčtovávání odvozu vždy dokáže doúčtovat vícenáklady, aby částku obhájila a vyčerpala celou. Některé odtahovky mají pro zjednodušení „městský paušál“, obvykle právě kolem 1500 korun.

Jen pro představu: dovoz auta koupeného v Itálii, Německu nebo Francii obvykle vyjde na nějakých 20 tisíc korun. A obvykle to bývá spojeno s tím, že dotyčný kupované auto alespoň nejzákladněji prohlédne. Co si odtahovka naúčtuje výrazněji navíc je „příplatek za nouzi a stres“, který motorista při poruše nebo nehodě prožívá, jednoduše řečeno – zneužití krizové situace.

Připlaťte si za asistenci

Když auto nejde opravit na místě nebo by to v zahraničí bylo moc drahé, a pokud není nejrozumnější se ho zbavit přímo na místě (pozor, může to být administrativně dost komplikované), musí se tedy dopravit do Česka.

Každý ovšem nemá bratrance s velkým vlekem nebo souseda všeuměla. A částka za odvoz stovky kilometrů daleko často výrazně převýší cenu za opravu vozu.

Má to nějaké řešení? Aleš Povr z České asociace asistenčních společností doporučuje připlatit si za „lepší asistenci“, tedy některé s vyšších tarifů, které pojišťovny, asistenční společnosti nebo autokluby nabízejí. V různých balíčcích (třeba i k povinnému ručení) bývají nabídky s vyšším plněním. Třeba ÚAMK v nejvyšším tarifu hradí odtah vozidla do vzdálenosti 100 Km na území ČR a do částky 200 eur v zahraničí. Asistence k povinnému ručení je opravdu jen ta nejzákladnější, s tou vystačíte v nouzi asi jen v Česku. V tomto případě by mělo platit, že čím starším autem jedete, tím víc zainvestujte do různých pojistek a asistencí, do tisícovky na celé léto to pořídíte.

Na případu rodiny z Náchoda je vidět, že ten, kdo není znalý, může jednoduše naletět. Do polského přímořského letoviska Mezizdroje, kam se jeli vykoupat do Baltu, to je necelých 500 kilometrů. Auto se rozbilo 80 kilometrů po výjezdu na zpáteční cestu. Odtahovka by tedy najela asi 850 kilometrů, ve valné většině případů se platí její cesta tam i zpátky. Při zběžném hledání na internetu se dají najít velmi rozdílné ceny. Ceníky jsou často strukturované, vyznat se v nich není jednoduché. Někdo uvádí částku „od“, jiný přidává různé příplatky (za naložení, placení mýta, čekání, tarifikace podle hmotnosti, noční a víkendový příplatek, příplatek za vyprošťování, poplatek za znečištění plošiny odtahovky...). Ke třiceti tisícům se takový „komerční“ odtah dokáže vyšplhat jednoduše.

Aleš Povr vysvětluje, že asistenční společnosti by v takových případech měly nabídnout placený odvoz za ceny, které mají nasmlouvané přímo s odtahovými službami. Podle Povra je standardní cena 21 korun s DPH za kilometr. Povr zdůrazňuje, že to je cena, kterou mají asistenční služby vyjednané s odtahovkáři, s „množstevní slevou“, běžný smrtelník by se na ni nedostal. Připomínáme, že se platí za cestu odtahovky tam i zpátky.

Při exodu k chorvatskému moři tam vídají Češi podél dálnic zaparkovaná odtahová vozidla, často i s českými registračními značkami. Některé asistenční společnosti tam mají přes turistickou sezonu své vlastní české odtahovky a dokonce i náhradní vozidla. Aleš Povr ještě dodává, že asistenční služby a pojišťovny také spolupracují se specializovanou společností v Primoštenu, která komunikuje v češtině.

  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Vzdušný zámek šampiona nízkých cen. Dacia Jogger umí být low-cost obytňákem

22. května 2024

Oblíbená rumunská značka nabízí své největší auto s alternativním pohonem na LPG, které svým...

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

Ušetřete na povinném ručení, srovnávejte. Pojištění na dědečka má svá úskalí

28. května 2024

Premium Povinné ručení musí mít každé auto, které má přidělenou registrační značku. Ceny se mohou lišit...

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Zavřela jsem vagínu a už neotevřu. Když ženy žijí bez sexu a nechybí jim

Premium Stále častěji se můžeme dočíst, že lidstvo se nevěnuje své základní, přirozené potřebě – sexu. Nastupující generace...