Krizový víkend na cestách začíná. Policii na stráži doprovodí odtahovky

  19:00aktualizováno  19:00
Hustý provoz o posledním prázdninovém víkendu nahrává dopravním nehodám a časté jsou i poruchy aut. K nepojízdným automobilům vyjíždí vozidla asistenčních služeb v průměru o 30 % častěji než o běžných letních víkendech, uvádí České asociace asistenčních společností.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Petr Ježek, MF DNES

Na poslední prázdninový víkend budou podle Davida Schöna, mluvčího policejního prezídia na silnicích dohlížet stovky policistů dopravní a pořádkové policie. „Na různých místech České republiky se zaměří se na dodržování všech pravidel silničního provozu, včetně dodržování rychlosti v problematických místech páteřních komunikací,“ uvádí Schön.

„Do pomoci se zapojí i Ředitelství silnic a dálnic, které má připraveno dostatek asistenčních vozidel pro pomoc nepojízdným vozidlům. Zároveň zastaví práce na údržbě, které by omezily dopravu. Doporučuji si také před cestou zjistit aktuální informace o provozu na lince ŘSD 800 280 281 nebo na www.dopravniinfo.cz,“ říká ministr dopravy Vladimír Kremlík.

Odtahovky ve střehu

„Touto akcí se už druhý rok v krizovém posledním víkendu prázdnin snažíme usnadnit lidem návrat z dovolené. Viditelná hlídka Policie ČR a připraveného odtahového vozidla má nejen působit preventivně, ale především rychle odstranit překážku k provozu, což šetří peníze a nervy řidičů a hlavně to zabrání dalším sekundárním nehodám v kolonách,“ říká Jan Matoušek, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů. 

„Řidiči, kteří zavolají na Linku pomoci řidičům 1224, mají navíc záruku, že situaci jim pomůže vyřešit přímo asistenční společnost jejich pojišťovny zdarma, nikoliv lovci nehod, kteří se často řidičům výrazně prodraží,“ dodává Matoušek.

„V závěru prázdnin v minulém roce pomohli více než 6300 motoristům. Asistenční společnosti na tento exponovaný termín posilují svá call centra i techniku v terénu,“ uvádí mluvčí asociace Aleš Povr.

Na konci srpna totiž zaplní silnice řidiči, kteří se vrací z dovolených na poslední chvíli před návratem dětí do školních lavic.

Podle statistik asociace jsou pro motoristy nejproblematičtějšími pozemní komunikace v Praze a příjezdy do Prahy z dálnic D1, D11 a D5. „Odtahové vozy zasahují častěji také na silničních tazích ve Středočeském kraji a na dálnicích D10 a D5, vytížená je samozřejmě celá dálniční tepna D1, kde provoz komplikuje i řada dopravních omezení. Ve městech nejčastěji vyjíždí asistenční technici k nepojízdným vozům v Praze, Brně, Plzni, Liberci, Olomouci a Ostravě. Statisticky nejhorší jsou hodiny mezi 9 a 11 dopoledne a mezi 15 až 17 hodinou,“ cituje Povr ze statistik. A připomíná, že řidiči v nouzi mohou v případě, že nemají telefon přímo na svou asistenční službu, volat na společnou linku pomoci řidičům 1224 , kde je správně nasměrují.

Nenechte se okrást

Odtah může být drahý

Odvoz porouchaného vozidla může být velmi drahý. Nenechte se okrást. Počítejte přibližně s cenou 25-30 korun za kilometr odtahu. Pozor, většinou se platí za jízdu odtahovky tam a zpátky. Více k tématu zde

Asistenční společnosti se letos opět podílí na preventivní akci České kanceláře pojistitelů, Dopravní policie a ŘSD, kdy jsou na vytipovaných nejproblematičtějších místech dálnic rozmístěny kromě policejních hlídek také asistenční vozidla tak, že mohou obratem zasahovat u vzniklých nehod. „Okamžitým zásahem mohou působit proti vzniku kolon a sekundárních dopravních nehod,“ dodává Povr.

Mezi nejčastější problémy motoristů patří poruchy (motor, baterie, spojkový pedál, startér, chlazení), nehoda (střet vozidel, střet se zvěří, čelní sklo), vlastní zavinění (defekt pneu, vybitá baterie, zabouchnutí klíčů, záměna paliva).

Místa, kde budou připravené odtahovky:

  • D1: 6. km dálnice ve směru na Prahu
    (sobota 31. srpna 2019, 14 – 20 hodin)
  • D1: 56. km dálnice ve směru na Prahu
    (sobota 31. srpna 2019, 14 – 20 hodin)
  • D1: 187. km dálnice ve směru na Brno
    (neděle 1. září 2019, 14 – 20 hodin)
  • D1: 90. km dálnice ve směru na Brno
    (neděle 1. září 2019, 13 – 18 hodin)
  • D1: 146. km dálnice ve směru na Prahu
    (neděle 1. září 2019, 13 – 18 hodin)
  • D2: 0. km dálnice ve směru na Slovensko
    (neděle 1. září 2019, 14 – 20 hodin)
  • D5: 77. km dálnice ve směru na Prahu
    (neděle 1. září 2019, 14 – 20 hodin)

V Chorvatsku Češi letos řešili poruchy

Čeští motoristé v Chorvatsku z údajů asistenční služby Europ Assistance spíš řešili poruchy než vážné nehody. Podle Vladimíra Fuchse, generálního ředitele Europ Assistance šlo nejčastěji o poruchy, někdy ovlivněné i technickým stavem vozidla. Češi mají totiž poměrně staré vozy, v průměru jim je okolo 14 let. „Někteří řidiči bohužel přeceňují technické možnosti svého vozu, případně tento faktor při plánování dovolené neuvažují. Při cestě dlouhé několik set kilometrů se tak vystavují riziku, že automobil selže,“ vysvětluje Vladimír Fuchs.

U jedenáct let starého Volkswagenu například letos v Chorvatsku odešel motor. „Řidič měl naštěstí sjednaný správný rozsah asistenčních služeb, Europ Assistance mu tedy na místě operativně zajistila hotel a z České republiky za ním vypravila náhradní auto. Řidiči ho dovezl repatriační vůz, který se zároveň vrátil domů s porouchaným Volkswagenem, jehož majitel už mezitím pokračoval v cestě. Náklady na ubytování, odtah a repatriaci přesáhly v tomto případě 45 tisíc korun,“ uvádí Fuchs.

A dodává, že Europ Assistance letos přes léto vyslala do Chorvatska speciální českou asistenční jednotku s odtahovými vozy, která pomáhá českým občanům přímo na místě. Od června se na ni obrátilo celkem 314 českých řidičů.

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

První škodovka na elektřinu startuje na 430 tisících korunách

Elektromobil Škoda Citigo-e iV při natáčení v centru Prahy

Malý elektrický Citigo bez stokoruny za 430 tisíc a hybridní Superb iV s cenou začínající na 876 900 korunách. Škoda na...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

Blesk z Itálie je nejrychlejší lambo všech dob, místo turba má kondenzátory

Lamborghini Sián FKP37

Automobilka Lamborghini si jde v mnohém vlastní cestou. Důkazem toho je i nová limitovaná edice vozu Sián. Za dva...

Nová Dieselgate. Německá média tvrdí, že VW stále švindluje s emisemi TDI

Turbodieselový motor řady EA 288

Koncern Volkswagen podle německé televizní a rozhlasové stanice SWR zřejmě manipuloval s měřením emisí také u novějších...

Další z rubriky

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Najdete na iDNES.cz