Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Ford Puma je zpátky jako hybridní crossover. Sedačky hodíte do pračky

  15:30
Ford se pouští s ostatními na vlnu elektromobility. Na scénu vrací slavné jméno Puma. Tentokrát to není malé kupé jako kdysi, ale trekkingový hatchback. Crossover s hybridním pohonem. Chce být hlavně praktický, kromě velkého kufru přichází se skvělým nápadem – potahy sedadel se dají vyprat.

Modely SUV již tvoří více než pětinu všech prodaných vozů Ford v Evropě. V roce 2018 narostl jejich odbyt o více než devatenáct procent. „Kompaktní crossover kombinuje emotivní design exteriéru s nejlepším zavazadlovým prostorem v dané třídě a propracovaným mild-hybridním pohonem,“ popisuje novinku Martin Linhart, mluvčí českého zastoupení značky. Vzhled nové pumy navazuje na model kuga, který se představil před pár týdny. Plochá kapota a výrazná světla budou hlavním identifikačním znakem. Auto díky tomu nepůsobí tak mohutně. Linie střechy dává pumě nezaměnitelnou siluetu. „Karoserie nenásleduje trend klínovitých profilů, v zájmu vyvážených proporcí má naopak plošší linii pontonu,“ vysvětlují designéři automobilky vedení Amko Lenaartsem.

Puma stojí na platformě Fordu Fiesta. Oproti ní má podvozek Pumy tužší zkrutnou příčku na zadní nápravě, tlumiče pérování o větším průměru, tužší pouzdra a optimalizované horní uložení.

Puma se chlubí obřím kufrem, 456 litrů mu být nejlepší hodnota mezi srovnatelnými kompaktními crossovery. V základní konfiguraci pojme po sklopení zadních sedadel předmět o rozměrech 112 x 97 x 43 cm. V kufru pumy najdeme vychytávku v podobě takzvaného Ford MegaBoxu. Ve speciální krabici s rozměry 76 x 75 x 31 cm, která má objem 80 litrů, lze převážet nestabilní předměty o výšce až 115 cm, například pokojové rostliny, popřípadě ho zakrýt víkem a ukrýt do něj předměty, které nemají být na očích. Díky syntetickému potahu a výpustní zátce je možné box vymývat vodou. 

Ford Puma
Ford Puma

Podlaha kufru je polohovatelná. Kryt zavazadlového prostoru je uchycený do jeho víka. „Pohybuje se spolu s pátými dveřmi a nepotřebuje podpůrná boční lanka. Navíc je natolik pružné, že se jeho tvar přizpůsobí větším předmětům,“ popisuje Linhart.

„Po celou dobu vývoje bylo naším cílem dosáhnout bezprecedentní úrovně praktičnosti v kompaktním a hospodárném balení,“ řekl Norbert Steffens, šéfkonstruktér modelu. „Unikátní Ford MegaBox a krycí plato jsou příkladem inovativního myšlení, které nám pomohlo dosáhnout požadované flexibility bez designových kompromisů.“

Mild-hybridní pohonné ústrojí kombinuje pomocný elektrický pohon se zážehovým tříválcem 1.0 EcoBoost o výkonu 92 a 114 kW (125 a 155 k). Technnologie EcoBoost Hybrid kombinuje zážehový motor 1.0 EcoBoost s řemenem poháněným integrovaným startér/generátorem o výkonu 11,5 kW a 50 Nm. Startér/generátor zde nahrazuje běžný alternátor. Při brzdění a jízdě setrvačností dokáže zachycovat energii, jež jinak přichází nazmar, a využívat ji k dobíjení lithium-ion baterie. Ta pracuje s napětím 48 V a je chlazená vzduchem. Startér-generátor zároveň účinkuje jako elektromotor. V případě potřeby asistuje tříválcovému spalovacímu motoru 1.0 EcoBoost při akceleraci a napájí také elektrické příslušenství vozu. Startér-generátor vykrývá v nízkých otáčkách spalovacího motoru prodlevu výfukového přeplňování, což motorářům Fordu umožnilo snížit kompresní poměr a osadit motor větším turbodmychadlem.

Integrovaný startér-generátor dokáže znovu spustit motor přibližně za 300 milisekund. Díky tomu lze častěji aktivovat funkci stop-start. Například při dojíždění do zastavení, jakmile rychlost klesne pod 15 km/h, navíc i se zařazenou rychlostí. Stačí, aby řidič vyšlápl spojku.

Puma bude k mání i v nehybridních verzích. S litrovým 92kW benzinovým turbotříválcem a na některých trzích i s prozatím nespecifikovaným turbodieselem (pravděpodobně 1,5). Standardem bude šestistupňová manuální převodovka, časem dorazí sedmistupňový dvouspojkový automat.

Ford Puma

Puma se začne prodávat koncem letošního roku. Vyrábět se bude v montážním závodě v rumunské Craiově. Ve výbavě má mít adaptivní tempomat, systém rozpoznávání dopravních značek a asistenta vedení uprostřed jízdního pruhu. Ten byl vylepšen o funkci detekce okraje vozovky. Pozná, kde těleso komunikace přechází do nezpevněného povrchu, i když okraj není vyznačen vodorovným dopravním značením. V případě potřeby zasáhne do řízení tak, aby vůz nesjel ze silnice.

„Puma zároveň nabídne jako první model ve svém segmentu bezdotykové ovládání pátých dveří (pro otevření stačí mávnout nohou pod zadním nárazníkem – pozn. red.) nebo bederní opěrku s masážní funkcí,“ dodává Linhart.

Přední i zadní sedadla mohou být v závislosti na zvoleném stupni výbavy opatřena snímatelnými a pratelnými potahy. „Díky integrovanému zipu lze potahy snadno sejmout jednou rukou a zákazníci si budou moci vybrat z různých barev a vzorů,“ popisuje Linhart.

  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Číňané letos začnou u Českých Budějovic vyrábět sedačky pro BMW

24. května 2024

Firma Nobo Automotive Systems Czech Republic bude jako první pobočka této čínské společnosti v...

Mini Cooper přepřáhl na elektro a odstěhoval se do Číny. Je to skvělý dravec

24. května 2024

Exkluzivně Nový bateriový Mini Cooper je perfektním důkazem, že Čína tahá v elektromobilitě za delší konec...

Plán Bruselu nevychází, Evropa vůbec nestíhá stavbu nabíječek elektroaut

24. května 2024

Nizozemko, Německo a Francie – v těchto třech zemích je 61 % nabíjecích stanic ze všech zemí EU....

Nejdůležitější elektrická kia přibzučí už na podzim. Prošmejdili jsme ji

23. května 2024

EV3 bude jedním z nejdůležitějších modelů značky Kia. Relativně malý, jen 430 centimetrů dlouhý...

7 tipů, jak na citlivé zuby v těhotenství
7 tipů, jak na citlivé zuby v těhotenství

Hladina hormonů v těle se v průběhu těhotenství mění stejně jako chutě a jídelníček. Mnoho těhotných také trápí časté nevolnosti. Následkem toho...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...