Požadavky studentů na kvalitu ubytování se totiž posouvají čím dál výš. „Obyčejné“ univerzitní koleje mnohým nestačí, a proto se stále víc uplatňují takzvané jednotky Purpose Built Student Accomodation (PBSA), bydlení zaměřené na studenty.
Nedávná výzkumná zpráva poradenské společnosti Colliers International a mezinárodní právnické společnosti CMS přitom odhalila výrazný nedostatek ubytoven tohoto typu nejenom v Česku, ale v celé střední a východní Evropě.
Praha se umístila na třetí příčce měst s největším nedostatkem soukromého ubytování pro studenty. Hůře je na tom už jen Varšava a Budapešť. A to je přitom v Praze nejvíce bydlení typu PBSA v regionu, celkem devět.
„Vysoká poptávka po pražských jednotkách typu PBSA a jejich obsazenost způsobily, že v roce 2017 značně vzrostla cena tohoto ubytování, v některých případech až o 35 procent,“ uvádí v loňské zprávě poradenská společnost Savills.
Tento typ bydlení je pro investory výhodný z několika důvodů. Mimo jiné je nezávislý na tom, jestli se ekonomice zrovna daří. „Činnost a výdaje studentů nejsou přímo propojeny s ekonomickým cyklem. Vzhledem k očekávanému poklesu HDP v eurozóně i mimo ni by měli investoři tyto souvislosti vzít v úvahu již nyní,“ tvrdí Mark Robinson, specialista výzkumu Colliers International.
Zájem o kvalitní studentské ubytování táhli v minulých letech především cizinci, zvyklí na vyšší standard bydlení. Narůstající počet zahraničních studentů na českých vysokých školách zůstává jedním z hlavních důvodů popularity soukromých kolejí. Kvalitněji bydlet však chtějí i čeští vysokoškoláci.
„Společnost je celkově bohatší a očekává vyšší standard, což se odráží i na požadavcích studentů na bydlení,“ uvádí Alexander Rafajlovič, partner v investičním týmu společnosti Cushman & Wakefield. „Lze navíc předpokládat, že k výstavbě studentského ubytování budou města vstřícnější než například k developmentu kanceláří či průmyslových hal,“ dodává.
I proto jsou investice do studentského bydlení stále přitažlivější. „Na západě tento segment již představuje poptávaný investiční produkt,“ potvrzuje Blanka Vačkova, vedoucí oddělení výzkumu poradenské společnosti JLL. „V podstatě to představuje typické nájemné bydlení. Studenti je platí měsíčně, z čehož plyne příjem pro investory. Očekáváme podobný trend také v České republice,“ dodává.
Soukromé koleje fungují i v Brně nebo Ostravě a zájem studentů je vysoký. „Již třetím rokem máme stoprocentní obsazenost,“ říká manažerka projektu soukromé ostravské koleje Kampus Palace Marie Hanousková. Zařízení funguje od roku 2016 a v blízké budoucnosti plánuje rozšíření ubytovací kapacity.
Do rozšiřování kapacit se pouštějí také koleje největších univerzit. „V blízké budoucnosti zvažujeme pořízení nového objektu v blízkosti univerzitního kampusu,“ potvrzuje ředitelka pro komunikaci Masarykovy univerzity Tereza Fojtová. Ubytovací kapacity plánuje rozšířit také Karlova univerzita nebo Univerzita Palackého v Olomouci.
Kapacita stačí pětině
Po Olomouci, která rovněž patří mezi významná univerzitní města, už pokukují zájemci o studentské bydlení z řad soukromých investorů. „Několik soukromých investorů tohoto typu nás dokonce při svém pokusu o průnik na trh oslovilo,“ říká Josef Suchánek, ředitel správy kolejí a menz Univerzity Palackého v Olomouci. „S jedním z nich jsme v kontaktu ohledně možné spolupráce,“ dodává.
Tlak na ubytovací kapacitu nejspíše umocní skutečnost, že za několik let začnou na vysoké školy opět nastupovat silné populační ročníky. V letech 1996 až 2002 se každoroční počet narozených pohyboval kolem 90 tisíc, od roku 2002 však toto číslo většinou rostlo, jak vyplývá z dat Českého statistického úřadu. Například v roce 2008 se narodilo zhruba 120 tisíc dětí.
Ve dvou největších českých městech nyní celková ubytovací kapacita pro studenty odpovídá zhruba pětině počtu studentů, uvádějí data společnosti Cushman & Wakefield. V této statistice jsou zahrnuta jak místa v soukromých zařízeních, tak lůžka na univerzitních kolejích.
Univerzity se však místo rozšiřování kapacit spíše snaží držet krok s rostoucími požadavky na kvalitu a své stávající pokoje ve velkém renovují. Ministerstvo školství opravy navíc podporuje dotacemi. Letos vypsalo dvě dotační výzvy na modernizaci vysokoškolských kolejí a menz v celkové výši 1,5 miliardy korun.
Pražská Vysoká škola ekonomická své koleje opravila v roce 2018:
25. září 2018 |