Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Stavět větrníky na moři je problém. Rejdaři mají málo obřích lodí

  19:15
Větrné elektrárny se přesunuly na moře a rostou. Nejnovější větrníky už svou velikostí dotahují Eifellovu věž. Problém ovšem je, že ke stavbě takových kolosů chybějí speciální lodě. Po světových vodách jich pluje zhruba deset kusů.
Loď pro instalování větrné turbíny na mořské hladině u německého Sassnitzu.

Loď pro instalování větrné turbíny na mořské hladině u německého Sassnitzu. | foto: Profimedia.cz

Když v roce 1991 vyrostla v pobřežních vodách první větrná elektrárna, měl každý z větrníků výkon sotva půl megawattu. Se základy ve zhruba čtyřmetrové hloubce a s průměrem vrtule 35 metrů působí proti dnešnímu standardu jako trpaslík.

V současnosti totiž energetické firmy staví větrníky s výkonem osmi megawattů a průměrem vrtule přes 150 metrů. A chtějí jít ještě dál, standardem blízké budoucnosti se má stát 12 megawattů s průměrem 220 metrů. A pro jen pár let vzdálenější zítřky už podle agentury Bloomberg rýsují inženýři větrníky s výkonem 20 megawattů…

Jenže růst elektráren do takových proporcí brzdí fakt, že je nemá kdo postavit. Nejde o dělníky, ale o lodě. Plavidla, která se dokáží s podobným úkolem popasovat, lze spočítat na prstech a operují téměř výhradně v Evropě.

Není divu, evropské státy investují do tohoto typu obnovitelných zdrojů zdaleka nejvíc peněz a evropských podíl elektřiny z větrných parků na moři má do roku 2030 vyskočit na sedminásobek z dnešních 22 gigawattů na 154 gigawattů.

Poptávka po službách lodních obrů tedy v evropských vodách určitě je a bude. Rejdařské společnosti, pro které takové stroje pracují, si mohou za jediný den svých služeb naúčtovat sumy mezi 112 až 180 tisíci dolary (2,5 až 4,1 milionu korun). V porovnání s tím je 25tisícová cenovka denního provozu „obyčejného“ supertankeru docela zanedbatelná.

Ačkoliv by takové podmínky mohly přilákat konkurenci, ve skutečnosti hrozí, že se pořadník na služby specializovaných lodí během pěti let značně prodlouží. Do stavby mořských větrných parků se totiž kromě Evropy vrhly také USA, Čína či Jižní Korea, takže se o pár lodí přetahuje více hráčů.

Problém do pěti let

Současné rozměry elektráren dokáží dnešní plavidla ještě zvládnout, slouží v průměru sedm let a většina z nich podle Bloombergu prošla upgradem. Kromě toho si rejdaři pomáhají přestavbou jiných typů lodí, třeba těch určených pro stavbu ropných plošin. Ale to stačit nebude.

Nová generace větrných elektráren si však žádá nové a ještě větší lodě, které zatím v lepším případě neopustily loděnice, v horším případě projekční kanceláře. Investoři totiž musí držet krok s energetiky a postavit lodě ani moc malé (nedokázaly by větrný park postavit) ani moc velké (nevyplatily by se).

Správně předpovědět velikost lodě, aby sloužila i za deset let, tak představuje obrovský problém. Při ceně zhruba 300 milionů dolarů za jeden kus může špatný odhad zatnout do účetnictví hodně citelnou sekeru.

V roce 2022 by se měl na panenskou plavbu vydat Voltaire, který staví lucemburská společnost Jan De Nul. „Voltaire bude mít všechny předpoklady, aby v budoucnosti obstál,“ věří ředitel firmy Philippe Hutse.

Velký jako stadion Webley

To v praxi znamená, že jeřáb plavidla unese více než 3 000 tun nákladu (cca 2 600 Škod Fabia), základy budoucích větrných parků dokáže vybudovat v hloubce do 80 metrů, uveze 14 tisíc tun nákladu a ubytuje se na něm 100 dělníků. A na palubě by si mohli zahrát fotbal, protože na její plochu by se vešel i trávník ze stadionu ve Webley.

Konkurence z Belgie už spustila na hladinu plavidlo Orion, jehož jeřáb dokáže zvednout 5 000 tun do výšky více než 170 metrů. I to by mělo pro současné elektrárny bohatě stačit.

Ale to jsou jen dvě plavidla stavěná pro dnešní velikosti elektráren. „Vlastníci podcenili rychlost, s jakou elektrárny rostou. A teď čekají, kdo z nich udělá první krok,“ myslí si analytik londýnské pobočky Bloomberg NEF Tom Harries. Podle něj narazí stavitelé elektráren na nedostatek vhodných lodí během čtyř až pěti let. Tedy přesně v té době, kdy už by inženýři chtěli stavět 20 megawattová monstra.

Autor:
  • Nejčtenější

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

22. května 2024

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo...

Zelení navrhují soupis majetku a daň z bohatství. Vtip, reagují ekonomové

23. května 2024  14:25

Strana zelených přišla před volbami do Evropského parlamentu s návrhem, jak alespoň částečně...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Smrt v oblacích. Let do Singapuru má po silných turbulencích jednu oběť

21. května 2024  14:37,  aktualizováno  15:23

Třiasedmdesátiletý Brit zemřel a dalších třicet lidí se zranilo při silných turbulencích, které...

Ruské soudy kryjí Gazprom. UniCredit přijde o majetek, Slováci o arbitráž

17. května 2024  18:04,  aktualizováno  21:40

Soud v Petrohradě v pátek nařídil zabavit majetek italské bankovní skupiny UniCredit za 463 milionů...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Šéf Rohlíku si šťouchl do poplatků konkurence

21. května 2024  16:14

Do servisních poplatků rozvážkových společností se v těchto dnech na sociální síti X opřel šéf...

Google buduje nový podmořský optický kabel. Spojí Afriku s Austrálií

24. května 2024

Společnost Google pracuje na prvním podmořském optickém kabelu propojujícím Afriku s Austrálií....

Solidarita se nekoná. Německo od léta zvýší přirážku za tranzit plynu

24. května 2024

Kontroverzní přirážka za tranzit plynu z Německa se od července zvýší. Poplatek prodražující...

ETF fondy založené na ethereu jsou schválené. Cena kryptoměny zůstala stabilní

24. května 2024  16:01

Investiční ETF fondy kopírující cenu kryptoměny ethereum dostaly od americké Komise pro kontrolu...

Turbulence mění pravidla pro podávání jídla v letadlech. Trvalé poutání zatím nebude

24. května 2024  14:25

Letecká společnost Singapore Airlines zavádí přísnější pravidla na palubách svých letadel. Děje se...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...