Nová éra námořnictví. První komerční plavba bez posádky proběhla úspěšně

  10:12aktualizováno  10:12
Celníci v belgickém Ostendu obdrželi 7. května krabici ústřic ze Spojeného království. Na tom by nebylo nic zajímavého, kdyby měkkýše chycené v Essexu nedopravilo do Belgie dvanáct metrů dlouhé hliníkové plavidlo, které projíždělo Lamanšským průlivem bez posádky. Jednalo se o první komerční plavbu bez lidí na palubě na světě.

Podle serveru Hellenicshippingnews se loď bez posádky plavila 22 hodin a byla pečlivě sledována čtyřmi lidmi v kontrolním středisku společnosti Hushcraft v Tollesbury. Právě společnost Hushcraft stojí za vývojem a designem plavidla. Přepravu ústřic sledovaly také britské a belgické pobřežní stráže. „Bylo možné slyšet i vlny dopadající na loď,“ popsal kontrolu plavby výkonný ředitel Hushcraft Ben Simpson.

Fotogalerie

Jak uvedla televizní stanice BBC, loď se může pochlubit hybridním dieselovým motorem, elektrickými generátory, satelitními linkami, termálními kamerami i automatickým identifikačním systémem, který varuje před blížícím se plavidlem. Tento model dokáže přepravit náklad o váze až 2,5 tuny.

Plavidlo SEA-KIT USV Maxlimer provozuje společnost SEA-KIT International. Financovala jej japonská neziskovka Nippon Foundation. Mimo to plavidlo vyhrálo 4 miliony dolarů díky ceně Shell Ocean Discovery Xprize za pokroky v autonomním mapování oceánů. Hushcraft chce, aby loď byla používána pro nákladní přepravu pětikilových krabic s ústřicemi do Ostende. Otázkou ale je, jestli pro zboží existuje nějaký trh?

Podle Simpsona má tento způsob dopravy mnoho výhod. Unikátní modulární design plavidla umožňuje snadné a nákladově efektivní konfigurování široké škály námořních úkolů pro různá odvětví. „Plavidla můžete poslat po celém světě s nižšími náklady. Nemusíte mít kuchyňku, ani toalety. Můžete plně využít prostor,“ vysvětlil Simpson. Jsou lepší pro životní prostředí, protože mohou být poháněny elektřinou, a protože mohou využívat menší přístavy. Mohou také nahradit silniční dopravu a snížit tak množství výfukových plynů.

Lodě duchů

Lawrence Brennan, americký námořní kapitán v důchodu, má k těmto plavidlům výhrady. Brennan souhlasí s tím, že lodě bez námořníků neohrožují lidské životy například požáry nebo jinými nástrahami na moři. Nikdo nemusí najímat zaměstnance, platit je ani školit. Lodě se mohou plavit kamkoliv. Brennan ale upozorňuje na první Achillovou patu lodní dopravy bez posádky, kterou by mohla být technologie.

Neúspěšná komunikace mezi plavidlem a základnou může způsobit, že se z plavidla stane loď duchů, která je volně unášena vlnami. To je nebezpečné pro jejího majitele, majitele nákladu a také pro životní prostředí. „Bezpilotní lodě mohou zastavit piráti tím, že jí například poškodí lodní vrtuli nebo kormidlo,“ pokračuje profesor Brennan.

Buďte kreativní

K úspěšné plavbě ústřic přispěla i vedoucí sekce navigace z Institutu plavby a námořní hydrografie na Polské námořní akademii Karolina Twolaková. Jejím úkolem bylo vyhnout se kolizím. Zwolaková již pracuje na dalším ambiciózním cíli mezinárodního týmu SEA-KIT, který se chce příští rok plavit přes Atlantik. „Když se na palubě objeví neočekávané situace, mohou je vyřešit lidská tvořivost, zkušenost a nesystematické myšlení,“ říká Zwolaková.

Podle ní se v lodním průmyslu k revoluci neschyluje. Alespoň ne v blízké budoucnosti. „Věřím však, že stále více a více úkolů se bude postupně vykonávat ze břehu pomocí komunikačních technologií,“ říká,

Simpson věří, že námořní přeprava bez posádky na krátké trasy by za pět let neměla být raritou. Problémy jako je pirátství podle něj postihují plavidla s posádkou i bez. Myslí si ale, že z ekonomické stránky to není až zas tak výhodné. „Bezpilotní lodě musí být postaveny, udržovány a kontrolovány. Lidé, kteří by byli na lodi s posádkou, jsou nyní v kanceláři,“ říká a dodává, že ke změně bude navíc zapotřebí ještě mnoho školení.

Další překážkou je zákon

„Jelikož se o lodích bez posádky donedávna neuvažovalo, legislativa říká, že posádka je nezbytná pro to, aby loď, která je způsobilá k plavbě po moři, byla klasifikována a oprávněna provozovat činnost v národních vodách a na volném moři,“ vysvětluje Zwolaková.

Aby se samoobslužné lodě mohly plavit po oceánech bez zákonných omezení, musí být vypracovány zcela nové právní předpisy v oblasti námořní dopravy, které budou zakotveny ve vnitrostátních právních předpisech a mezinárodních režimech, jinak to může odradit sponzory těchto plavidel.

Mezinárodní námořní společenství je stále provázeno záchvatem technologické tvořivosti, proto podle Zwolakové jistě brzy vznikne řešení. „Technologii vždy předcházelo právo,“ říká.

Autor:

Nejčtenější

Kůrovcový byznys: vydělat na něm může každý, stačí mít aspoň 50 tisíc

Kůrovcová kalamita, vichřice, Šternbersko, Bruntálsko, Lesy ČR, Lesy města...

Kůrovcová kalamita je neštěstí pro životní prostředí a vlastníky lesů, ale také vidina peněz pro firmy, které ji...

Za Česko zelenější. Vláda připravuje zdanění uhlí a plynu

Ústecké komíny (ilustrační snímek).

Uhlíková daň se blíží, bude se týkat topení uhlím a zemním plynem. V září má vláda dostat na stůl návrh, jak snížit...

Německo se chystá na recesi. Ochranný val by je stál 50 miliard eur

Kancléřka Angela Merkelová se spolkovým ministrem financí Olafem Scholzem...

Když v roce 2008 udeřila na Německo ekonomická krize, odpověděli v Berlíně zavedením slev na nové auto, pro které se v...

Nejen zelenina. Rychle zdražují desítky potravin včetně čaje, masa i sladkostí

Ilustrační snímek

Fakt, že potraviny rychle zdražují, začal vnímat skoro každý. Nejde ovšem jen o často zmiňované extrémy, kterými jsou...

Balík do ruky nedošel? U České pošty narazíte, reklamovat může jen e-shop

ilustrační snímek

Zákazník si v obchodě objedná doručení zboží domů a zaplatí poštovné a balné. Jenže v situaci, kdy mu „balík do ruky“...

Další z rubriky

Subway testuje nový sendvič. Masové kuličky v něm krávu nikdy neviděly

Zakladatel řetězce Subway přiznává, že zákazníci by už do rychlého občerstvení

Další řetězec rychlého občerstvení naskakuje na trend masných jídel vyrobených z rostlinných proteinů. Veganský burger...

Příliš drahé pití. Obchodní válka drtí výrobce americké whisky

Nabídka whisek obsáhne nejrůznější odstíny chutí.

Zájem o tradiční lihoviny ve světě prudce roste, jenomže americká whisky a bourbon se nemá čím chlubit. Jejich výrobcům...

Německo se chystá na recesi. Ochranný val by je stál 50 miliard eur

Kancléřka Angela Merkelová se spolkovým ministrem financí Olafem Scholzem...

Když v roce 2008 udeřila na Německo ekonomická krize, odpověděli v Berlíně zavedením slev na nové auto, pro které se v...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz