Vzhledem k tomu, že zmíněný fjord, nacházející se v západní části Norska, je 1200 metrů hluboký, nejsou stavitelé schopni vybudovat zde tunel pod mořským dnem. Plovoucí tunel bude umístěn asi 30 metrů pod hladinou a tvořit ho bude dvojice tubusů - každý pro jeden směr dopravy.
Výstavba tunelu je součástí rozsáhlého projektu, jehož cílem je zkrátit dobu jízdy na jedné z hlavních norských silnic E39, jež se táhne v délce více než 1100 kilometrů po západním pobřeží země od jižního města Kristiansand až do někdejší metropole Trondheimu.
V současné době je silnice na sedmi místech přerušena fjordy, k jejichž překročení musejí motoristé využít trajekty.
„Od jednoho konce na druhý je to kolem 1100 kilometrů, přičemž cesta za dobrých podmínek trvá plných 21 hodin, protože je na trase sedm trajektových přejezdů,“ uvedla Kjersti Kvalheimová Dunhamová z norského silničního úřadu.
„Do roku 2035 bychom chtěli snížit dobu jízdy na 11 hodin nahrazením trajektů pevnými přejezdy,“ dodala. Podle norských úřadů ale bude náročný projekt dokončen až kolem roku 2050 a její cena by měla být v přepočtu 880 miliard korun.
Sognefjord, kterému se přezdívá král fjordů, se nachází v kraji Sogn og Fjordane a je největší a nejhlubší v celém Norsku.