Ejpovický tunel zkrátí cestu z Plzně do Prahy o 11 minut, řekl šéf SŽDC

  16:20aktualizováno  14. listopadu 12:27
Nejdelší železniční tunel v Česku unese i vlaky jedoucí rychlostí 230 kilometrů za hodinu. Ejpovický tunel bude první vlaštovkou na železnici, kde se bude testovat "dvoustovka". Další vytipovanou vysokorychlostní tratí je Choceň-Uhersko, řekl v Rozstřelu šéf SŽDC Jiří Svoboda.

Dvoutubusový Ejpovický tunel mezi Plzní a Rokycany má zkrátit cestu z Prahy do Plzně o deset až jedenáct minut. první vlak v něm vyjede zítra. Ostrý provoz nejprve otestují nákladní vlaky v jižním tubusu, v prosinci by se měl otevřít i druhý tubus.

„Dva tubusy jsou bezpečnější. Pokud se v jednom něco stane, lze přejít osmi únikovými cestami do druhé části,“ uvedl v diskusním pořadu Rozstřel Jiří Svoboda.

Bezpečnost v tunelu dlouhém čtyři kilometry zajišťují kamerové systémy a na vstupech infrabrány, které varují před vstupem objektu do tunelu. Kromě únikových cest je v tubusech zázemí pro veřejnost, protipožární dveře i odsávání s přívodem čerstvého vzduchu.

V obou tubusech tunelu je položena pevná jízdní dráha. To znamená, že kolejiště není ve štěrku, ale je upevněné ve speciálních betonových panelech. V případě potřeby to umožní jízdu záchranářským vozidlům.

Fotogalerie

V severním tubusu jsou položené koleje v délce asi 2,5 kilometru. Zde by měl vlak projet nejpozději letos 9. prosince, kdy se v celé republice změní jízdní řády. Cena za tunel se zatím vyšplhala na 6,7 miliardy korun.

Ejpovický tunel je prvním místem, kde bude SŽDC testovat výhody a vlastnosti vysokorychlostní železnic. V hledáčku má úřad i další místa.

„Také úsek Choceň-Uhersko bychom chtěli stavebně připravit na rychlost 200 kilometrů v hodině,“ řekl Svoboda. Na řadě míst ale zatím plány komplikují úrovňové přejezdy, které podle norem u vysokorychlostní železnice nesmějí na trase být.

Celý záznam Rozstřelu s Jiřím Svobodou:

K tomu, aby vlaky jezdily rychleji, bude potřeba nejen vybudovat vysokorychlostní síť, ale také upravit legislativu a normy. Šéf železničářů věří, že zájem mezi dopravci o nové vlaky bude. Z těch stávajících by podle něj rychlosti, začínající dvojkou mohlo dosáhnout Pendolino a Regiojet.

Výstavba vysokorychlostních koridorů je však velmi nákladná záležitost. Svoboda v Rozstřelu řekl, že výstavba jednoho koridoru by mohla stát sto miliard korun.

Jeho odhady pro to, aby se v ČR jezdilo na úrovni a pohodlně (řada tratí má nedostatečné kapacity - například jihozápadní větev) jsou kolem 20 miliard korun ročně. „V řádu několika let se přiblížíme Evropě, nepůjde však o vysokorychlostní tratě,“ řekl.

Jiří Svoboda se stal generálním ředitelem SŽDC v březnu 2018, předtím působil jako náměstek pro provozuschopnost a vedoucí odboru nákupu a veřejných zakázek. Po uvedení do úřadu dostal za úkol zejména snížení počtu pracovníků. Jeho dalšími cíli byl rozvoj regionálních tratí, nádražních budov či revize informačních systémů státní společnosti.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Inspekce zveřejnila tři restaurace s podivným původem hovězího masa

Ilustrační snímek

Od propuknutí kauzy s nevyhovujícím hovězím polským masem provedla Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI)...

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Husákovy hradby. Symbol minulého režimu poskytl domov milionům Čechů

Sídliště na Slezském předměstí v Hradci Králové (5.2.2019).

Pozůstatek minulého režimu v podobě rozsáhlých betonových sídlišť bývá často kritizován jako nevzhledné, nekvalitní či...

Další z rubriky

Pražský hotel vydával české hovězí za australské, steak za 650 korun

Kráva před hotelem Holiday Inn u Kongresového centra.

Hotel Holiday Inn sídlící na pražském Pankráci lhal svým zákazníkům o skutečném původu podávaného hovězího masa. O...

KOMENTÁŘ: Levná data? Musíme porovnat skutečné ceny a mluvit s operátory

Ilustrační snímek

Česko má jedny z nejvyšších cen mobilních dat v celé Evropě. Podle posledních porovnání u nás ceny mobilních služeb...

Česká ekonomika loni zbrzdila o třetinu, letos takový propad nenastane

Většina dělníků je proškolených na více činností a mohou se v rutinních úkolech...

České hospodářství letos podřadilo o několik stupňů. Hrubý domácí produkt klesl na 3 procenta z předloňských 4,5...

Najdete na iDNES.cz