Ejpovický tunel zkrátí cestu z Plzně do Prahy o 11 minut, řekl šéf SŽDC

  16:20aktualizováno  14. listopadu 12:27
Nejdelší železniční tunel v Česku unese i vlaky jedoucí rychlostí 230 kilometrů za hodinu. Ejpovický tunel bude první vlaštovkou na železnici, kde se bude testovat "dvoustovka". Další vytipovanou vysokorychlostní tratí je Choceň-Uhersko, řekl v Rozstřelu šéf SŽDC Jiří Svoboda.

Dvoutubusový Ejpovický tunel mezi Plzní a Rokycany má zkrátit cestu z Prahy do Plzně o deset až jedenáct minut. první vlak v něm vyjede zítra. Ostrý provoz nejprve otestují nákladní vlaky v jižním tubusu, v prosinci by se měl otevřít i druhý tubus.

„Dva tubusy jsou bezpečnější. Pokud se v jednom něco stane, lze přejít osmi únikovými cestami do druhé části,“ uvedl v diskusním pořadu Rozstřel Jiří Svoboda.

Bezpečnost v tunelu dlouhém čtyři kilometry zajišťují kamerové systémy a na vstupech infrabrány, které varují před vstupem objektu do tunelu. Kromě únikových cest je v tubusech zázemí pro veřejnost, protipožární dveře i odsávání s přívodem čerstvého vzduchu.

V obou tubusech tunelu je položena pevná jízdní dráha. To znamená, že kolejiště není ve štěrku, ale je upevněné ve speciálních betonových panelech. V případě potřeby to umožní jízdu záchranářským vozidlům.

Fotogalerie

V severním tubusu jsou položené koleje v délce asi 2,5 kilometru. Zde by měl vlak projet nejpozději letos 9. prosince, kdy se v celé republice změní jízdní řády. Cena za tunel se zatím vyšplhala na 6,7 miliardy korun.

Ejpovický tunel je prvním místem, kde bude SŽDC testovat výhody a vlastnosti vysokorychlostní železnic. V hledáčku má úřad i další místa.

„Také úsek Choceň-Uhersko bychom chtěli stavebně připravit na rychlost 200 kilometrů v hodině,“ řekl Svoboda. Na řadě míst ale zatím plány komplikují úrovňové přejezdy, které podle norem u vysokorychlostní železnice nesmějí na trase být.

Celý záznam Rozstřelu s Jiřím Svobodou:

K tomu, aby vlaky jezdily rychleji, bude potřeba nejen vybudovat vysokorychlostní síť, ale také upravit legislativu a normy. Šéf železničářů věří, že zájem mezi dopravci o nové vlaky bude. Z těch stávajících by podle něj rychlosti, začínající dvojkou mohlo dosáhnout Pendolino a Regiojet.

Výstavba vysokorychlostních koridorů je však velmi nákladná záležitost. Svoboda v Rozstřelu řekl, že výstavba jednoho koridoru by mohla stát sto miliard korun.

Jeho odhady pro to, aby se v ČR jezdilo na úrovni a pohodlně (řada tratí má nedostatečné kapacity - například jihozápadní větev) jsou kolem 20 miliard korun ročně. „V řádu několika let se přiblížíme Evropě, nepůjde však o vysokorychlostní tratě,“ řekl.

Jiří Svoboda se stal generálním ředitelem SŽDC v březnu 2018, předtím působil jako náměstek pro provozuschopnost a vedoucí odboru nákupu a veřejných zakázek. Po uvedení do úřadu dostal za úkol zejména snížení počtu pracovníků. Jeho dalšími cíli byl rozvoj regionálních tratí, nádražních budov či revize informačních systémů státní společnosti.

Autor:

Nejčtenější

Pilot otočil let v půlce Atlantiku zpět do Bruselu. Do cíle to měl stejně daleko

Airbus A330-301 společnosti Brussels Airlines na letišti v Bruselu

Na první pohled je to těžko pochopitelný manévr. Pilot airbusu aerolinek Brussels Airlines v polovině trasy téměř...

Penze v 67 letech. Experti ministerstva spočítali vyšší důchodový věk

Ilustrační snímek

Čtyřicátníci by měli jít do důchodu o rok a pětadvacátníci dokonce až o dva roky později, než je dnes nastavený...

Americký sen Made in China končí. Kvůli obchodní válce výroba ze země mizí

Ilustrační snímek

Kvůli obchodní válce Čína přestává být „továrnou“ USA a Donald Trump částečně dosáhl svého cíle. Byť celní válkou...

Kdo „podojil“ Slušovice. O konci družstva s kriminálním pozadím se mlčí

JZD Slušovice - socialistický zázrak 80. let

Konec známého socialistického jednotného zemědělského družstva v obci Slušovice na počátku 90. let měl kriminální...

Propuštěn po 30 minutách. Agrofert mění šéfa pekáren United Bakeries

Ilustrační snímek

Agrofert ihned po skončení převzetí pekáren United Bakeries propustil ředitele firmy Ivana Fleka. V čele pekáren byl...

Další z rubriky

Problém Počerady. ČEZ je chce prodat, menšinoví akcionáři nesouhlasí

Elektrárna Počerady

ČEZ je znovu pod tlakem kvůli tomu, jak naloží se svou obří uhelnou elektrárnou. Vedení zbývá pouhý půlrok, aby...

Česká pošta zruší 7 000 pracovních míst, zhubne o čtvrtinu

Policisté zasahovali v budově České pošty v ulici Politických vězňů v centru...

Plán restrukturalizace České pošty počítá se zrušením sedmi tisíc pracovních míst za šest let ze stávajících zhruba 30...

Nový exekuční řád čelí kritice. Mohl by umožnit vznik „exekučních baronů“

Ilustrační snímek

Návrh novely exekučního řádu v současné podobě je podle Exekutorské komory ČR špatný. Tvrdí, že proces prodlouží,...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz